Inlägg från: Anonym (???!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (???!)

Han vill dejta. Vad menade han?

Gått på 6 dejter med en man, väntade med sex till 5e dejten. Har väldigt kul ihop, mycket att prata om och det känns bra hittills. Träffades via en app om det är relevant.  Han 

Han frågade mig igår om vad jag tror om att "börja dejta" istället för att bara "gå på dejter". Det var kväll, jag var trött och hade nog egentligen behövt fråga honom närmare vad han menade.

Nu kommer vi inte ses på några dagar och jag kan inte sluta grubbla :( Hans svar var typ "ja, men du vet, se vad det här kulle kunna leda till. Han verkade sen bli lite nervös och sa "jag försöker inte fråga "vad är vi" utan mer om du kan tänka dig se vad det kan leda till.

Han har verkat lite småblyg ibland så vet inte om han försökte hinta om exklusivitet utan att verka för framfusig? 

Jag får fråga honom när vi ses och vill inte ta det på telefon men hoppas någon kan lista ut vad  han kan ha menat.

• Svar på tråden Han vill dejta. Vad menade han?
  • Anonym (???!)
    Anonym (Qwerty) skrev 2025-06-08 18:33:50 följande:

Han vill fortsätta träffas för att se vad det leder till. Så himla svårt är det inte att förstå honom. 

Men skillnaden mellan att dejta och gå på dejter är? För mig är drt samma sak
  • Anonym (???!)
    Anonym (X) skrev 2025-06-08 21:01:37 följande:

Han vill bli seriös och dejta dig.
    Hur svårt är det att fatta?

Jag blev förvirrad av att han tillade " Försöker inte fråga "vad är vi" eller nåt sånt". Han kanske var nervös och uttryckte sig klumpigt? Eller så är jag lite trög
  • Anonym (???!)
    Anonym (J) skrev 2025-06-09 01:54:48 följande:
    Det sa han inte , han får väl prata rätt ut om han menar så? Inte snacka koder  
    Anonym (J) skrev 2025-06-09 01:54:48 följande:
    Det sa han inte , han får väl prata rätt ut om han menar så? Inte snacka koder  

Kunde inte låta bli att messa och fråga och han varade att det är öht svårt för honom att tänka sig träffa andra just nu pga hur det känns med mig. Så antar han menade exklusivitet :)
  • Anonym (???!)
    Nicco123 skrev 2025-06-09 06:54:42 följande:
    Ja det är förvirrande men troligen har han sett lite väl mkt amerikanska filmer/ serier där man många gånger säger just orden ?We?re dating? eller ?They have been dating for 3 years?. I Sverige använder vi inte samma uttryck, man dejtar någon tills man är tillsammans, Men som många redan skrivit, han menar med stor sannolikhet att han vill gå på fler dejter med dig, ibland säger vi i Sverige ?Dejta seriöst? och då alltså att man är exklusiv och att det är mer eller mindre självklart att man snart ses igen på nästa dejt Och inte att man går runt och hoppas att det blir en till. 
    Det låter rimkigt! Han har en vana att slänga in engelska begrepp här och där i större utsträcninng än många jag känner.
  • Anonym (???!)
    Anonym (J) skrev 2025-06-09 01:53:55 följande:

Hur gamla äg ni? 

Han är 31 och jag 32
  • Anonym (???!)
    Anonym (E) skrev 2025-06-09 05:30:43 följande:

Jag tolkar det som att ni ska vara exklusiva, men inte kanske inte kalla er pojkvän och flickvän ännu, han var nog nervös och kanske blyg så därför tror jag att han uttryckte sig otydligt 

Ja för sådana labels är det absolut för tidigt. Jag vill inte hoppa in i något innan jag lärt känna personen ordentligt vilket man inte gör efter några dejter.
  • Anonym (???!)
    EpicF skrev 2025-06-09 00:48:56 följande:
    Att man är exklusiv när man dejtar. 
    Bad honom säga vad han menade och han sa att han inte kan tänka sig träffa nån annan än mig. Så antar det var så :) men vete tusan omndet är ett vedertaget begrepp. I min värld gå på dejter=dejta.
  • Anonym (???!)
    EpicF skrev 2025-06-09 11:19:52 följande:
    Att gå på dejt med folk innebär att man går på dejt, antigen med flera eller med samma. Då är man oftast inte exklusiv, om man inte uttalat det. Dvs man inte otrogen. 

Att dejta någon är att man är exklusiv med den personen och enbart dejtar denne. Det är något man oftast gör i början av förhållandet. Väldigt vanligt i dagens tider. 
    För mig har "dejta" bara betytt att man har gått på flera dejter, då har man ju bevisligen "dejtat"? Trodde jag. Jaja, denna distinktion var ny. Att gå på dejt har för mig inneburit att man går på en första dejt och dejtandet börjar först vid dejt 2, haha :P
Svar på tråden Han vill dejta. Vad menade han?