Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Kommer inte UD hjälpa Greta Thunberg

Anonym (Vag) skrev 2025-06-10 16:01:00 följande:

Vad har Greta hittat på nu igen?

Faktiskt precis ingenting, de stoppade hjälpen före dom kom fram.

I övrigt går man emot UD rekommendationer, så får man ta ansvar för sina egna handlingar.
    Så lite tragiskt att man var på UD att hjälpa och när de sagt att vi rekommenderar inte man åker dit.
    För struntar man i dessa rekommendationer så är du mer eller mindre helt ensam, och det är just därför man har rekommendationerna och undvika sånt här.

Annars är det rätt komiskt att nassarna i Israel gör folkmord, och de som gråtit sedan hitler tider över folkmord.
    Men tydligen är det okey när de gör det själva.

Och Hamas är inte ett dugg bättre med sin terror.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Vag) skrev 2025-06-10 16:30:37 följande:
    Jag såg det när jag tog mig tid att bläddra igenom några nyhetssajter.
    Tyvärr finns det inga vinnande parter i detta blodiga krig. Och som vanligt får civila ta den största smällen.
    Israel är inga nazister, men deras agerande är inte rätt.

Jo, tror de tror att de inte är nazister, dock beter dig som såna.
    Och speciellt deras religiösa förband.

Det går inte stå bakom någon i detta krig, då de bägge är terrorister.
    Det är inte som Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, där är det enkelt att se vem aggressorn är.

En sak jag är fascinerad av och även om man överger nazism, så har du två stycken terrorister och jag tänker aldrig hålla på en terrorist. oavsett vart den kommer ifrån.
    Och det finns riktigt gott om skuld att dela ut till dom bägge och hur vedervärdiga de är inom dessa ramar.(Och det betyder att det finns de som inte vill delta, och dessa har jag inget emot alls.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Pierre) skrev 2025-06-11 20:40:41 följande:
    De här människorna utesluter väl inget när gäller att synas...
    Greta sa att de blev "illegalt kidnappade" av israelerna. Kan man bli lagligt kidnappad?

De var på internationellt vatten, där har dom inte jurisdiktion och därmed inte heller lagligt. 

Sen två, kidnappad är ju så löjligt ord också, arresterade och släppta och utvisade är väl mer korrekt beskrivet.

• klyban
    Anonym (Pierre) skrev 2025-06-12 10:49:54 följande:
    Hon hade väl ingen talskrivare till hands. När hon intervjuvas oförberedd och måste säga något själv blir det rätt komiskt ibland, men i rättvisans namn kan hon inte hjälpa det. 

Greta är inte den första i världshistorien som överdriver för sin agenda.
    Inte heller ens nära den värsta, och alla som tar en sida här stödjer en terrorist.
    Och det är också därför jag inte gillar denna delen av Greta, som i övrigt är super bra på aktivism, dock ej här.

• klyban
    Anonym (Pierre) skrev 2025-06-13 12:58:13 följande:
    1. Om ens det.

2. AIS-sändare. Det är ett krav idag på fartyg från en viss storlek, men det förekommer även bland fritidsbåtar.

3. Ytterligare ett ord som flumvänstern missbrukar. Olagligt kidnappad, sa hon. Finns det lagliga kidnappningar?

4. Det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse för henne. Att tvingas flyga. Nu går klimatet under...

5. UD har ingen skyldighet att hjälpa folk som ignorerar deras rekommendationer om att inte resa till vissa områden, däribland Gaza. UD gjorde helt rätt.

6. Flumvänstern är som den är. Total brist på verklighetsförankring.

Din slutsats: Till viss del ja. Men frågan är hur mycket av det hon gör är på eget bevåg. Hon har en stab av folk på yttersta vänsterkanten, bl.a AFA-folk, bakom sig och de kanaliserar gärna sina narrativ via Greta som skulle kunna betecknas som "nyttig idiot" som är en gammal rysk spionterm. Med tanke på hennes Aspergers, tvångssyndrom och selektiva mutism är hon nog ganska lättledd. Men det är min tolkning.

3 Inte första personen som överdriver en händelse pga agenda,dock en rätt mild en.
    Och går dock inte glömma av att det inte var hos Israels territorialvatten, och per definition olagligt oavsett om det var en kidnappning eller inte.
    Det korrekta är en olaglig arrestering, och sen utvisning från ett land de hade inget intresse ens att besöka.

Greta har fel i sin aktivism här, och med tanke på att hamas är terrorister.
    Och att man kan inte ge stöd för dessa.
    Sen blir det svårare och pga alla i gaza är inte hamas eller ens nära, och den delen av aktivismen är helt okey och när den kommer till humanitär hjälp.

Dock idag är Israel de ÖVERLÄGSET största terroristerna av de två, vilket är ingen som helst stöd för hamas terroristerna.

• klyban
    AndreaBD skrev 2025-06-13 17:28:15 följande:
    Jo, om det råder krig och om Israel har utropad en blockad - och det har de gjort - så får man göra så. 

Inte tekniskt och ned internationella regler, men de skiter Israel i och givetvis även hamas.
    Och Israel gör något de inte får, även om de inbillar sig själva annat.

Det tråkiga i detta är att de som inte stödjer hamas, de lider svårt.
    Och vi har två terrorister här, hamas och Israel och just nu är just Israel de värsta terroristerna.
    Och att hamas är de mindre terroristerna nu är betydelselöst, då bägge vill göra folkmord och Israel är utan tvekan värst nu.

• klyban
    AndreaBD skrev 2025-06-16 16:36:44 följande:
    Det var en expert för internationell rätt som sa det på nyheterna - att Israel inte har gjort något fel där. Man får göra så om man har utropat en blockad. Och varför ska man ens bråka om det - vad hade hänt om de hade kommit i land? Då hade israelerna skickat tillbaka dem DÅ. Men det hade varit farligare för dem.

Jag håller inte med om att Israel skulle vara värst. Tyvärr så är medierna mycket vinklade - de står på Palestinas sida. Och de publicerar alla fejkade bilder och alla helt falska uppgifter. Som oftast senare visat sig vara fel. Men ingen ursäkt där heller, ingen rättning oftast. Tyvärr, svenska medier - och några andra - är orättvisa mot Israel. Mycket som Israel får skulden för är iscensatt av terrorgängen - mat som Hamas låser in och bara ger till folk som ställer upp för dem, folk som skjuts i matköer (Hamas är den enda som har ett intresse av att stoppa detta), och även hus som raseras (många booby-traps). 

Det är deras beslut och de var avrådda.

Men just nu är Israel värst, och för de hindra humanitär hjälp och istället för gas så skickar de bomber och åter bomber.
    Men hamas är inte bättre alls, och det går inte stå bakom någon sida här då bägge är terrorister och det var hamas som startade detta.

Och de hade hittat dokument som sade att de måste göra något så att inte Israel närmar sig Saudiarabien och blir vänner.

Så där har hamas orsakat en del som kom till dom, men Israel svårt överdriver och nu ser gaza ut som ett stort koncentrationsläger och med medföljande folkmord med bomber från Israel.

Dock har jag länge ansett att de måste göra upp och få misär för inse att de måste ändra sig, och nu pratar jag om hela Mellanöstern.
    Och tyvärr innebär det en satans massa som dör.

Är inte det minsta glad över vad någon gör där, och de borde svårt skämmas alla.
    Men de gör de inte, utan de siktar på döda mer.

• klyban
    Anonym (Nope!) skrev 2025-06-16 19:52:04 följande:
    Men - de här länderna har ju inte kunnat samverka med varandra typ någonsin!
    Jag är 58 och minns svartvita inslag på nyheterna och det var inte ens i närheten av början på konflikten.
    Det är inte politiskt korrekt men jag är så jävla trött på att de inte kan lösa sina problem.
    Min mening är att resten av världen ska ta totalt avstånd. Ingen av sidorna verkar jobba för en lösning. Vänd dem ryggen och låt dem lösa problemet eller så får vi se till att infektionen inte sprids.

Tänker inte riktigt om samverkan där, mer att det måste nog ske något större för dom att kunna ha en liten respekt för varandra och en respekt då som inte innebär man skickar bomber till varandra eller att man vill det.

Jag tagit avstånd sedan länge, då ingen av dom är det minsta kloka alls.
    Sen har väl världen försökt att medla lite genom åren, och de alla har varit rätt ointresserade.
    Och jag misstänker att ett storkrig mellan dom är det enda som kommer göra en skillnad på ett längre perspektiv.
    Är det något jag önskar så är svaret enkelt och NEJ, men det är så lite som rört sig framåt mellan dom på evigheter.
    Och trump förvärrade ju situationen med flytta ambassaden, och som många varnade kommer orsaka problem.(Sen kanske inte så tydlig koppling till just detta, för denna verkar det vara att hamas ville stoppa Israel närma sig Saudiarabien och om nu det dokumentet är på riktigt.)

AndreaBD skrev 2025-06-17 11:04:25 följande:
    Tyvärr, du har också gått på missinformationen. Det är inte Israel som hindrat humanitär hjälp. I alla fall inte mer än lite symboliskt.

Någon i en annan tråd lyckades hitta FNs  (UNWRAS ! )  uppgifter om hur många lastbilar som har kommit in i Gaza under hela kriget (jag hittar tyvärr inte det inlägget). Och UNWRA är ju annars helt pro-Hamas. Men deras siffror stämde ungefär med Israels. 

Det har alltså kommit in tillräckligt med mat till Gaza. Men där har Hamas tagit det och antagligen låst in det. Gazaborna hade ju hittat ett sånt lager och plundrat det. Hamas betalar delvis sina krigare med maten. Dessutom säljs det dyrt. Det finns ju gott om belägg för det.

Vet inte riktigt vad jag ska ha gått på, vi vet att Israel vill och stoppar UNWRA.
    Den organisationen är ju deras uppgift att hjälpa Palestina, och är nog svårt att föra ut denna hjälp utan någon hamas är med på nått hörn.

Dock så finns inte bevis för att UNWRA har en massa anställda som är hamas.
    Orkade inte läsa igenom denna, men verkar svara på en hel del frågor kring UNWRA.
    unwatch.org/deconstructing-unrwa-facts/

Och en sak vet vi och det är att mat och förnödenheter finns inte i adekvat omfattning.
    Och vi vet om att Israel bannade UNWRA redan 29:e Jan, och det påverkar hjälpen.

Det du skriver där om att maten hamnar hos hamas, det berättar sekundärt att den tas från någon annan.

• klyban
    AndreaBD skrev 2025-06-19 09:13:11 följande:
    Om du hade läst den, så hade du fått svar på dina frågor.  Den förklarar nämligen att UNWRAS svar på Israels anklagelser inte är giltiga, att Israel faktiskt har belägg för sina påståenden. 

t.ex. så insisterar UNWRA på att man har rätt att hetsa upp alla barn i skolan, lära dem att de ska vara jihadister och att deras främsta mål i livet är att döda judar. UNWRA insisterar alltså att man har rätt att göra så.

UNWRA har aldrig gjort någon nytta när det gäller matfördelning. De ser verkligen till att Hamas har all kontroll och om Hamas vill låta folk svälta för att skylla på Israel så hjälper UNWRA till med DET.  

Jag förstår inte helt hur du menar att det tas från någon annan? Det kommer fram i Gaza och tas omhand av t.ex. UNWRA (men även andra). Och UNWRA ger det inte till vanligt folk utan till Hamas. De flesta i UNWRA ÄR HAMAS. 

Här inte så mycket text men foton på olika UNWRA-anställda som är Hamas:
    Hela 20 sidor:

unwatch.org/

De har det så bra att 30st dog när de försökte få nödhjälp i gaza igpr tror jag det var.

De flesta är inte alls hamas i UMWRA, det finns liksom inga bevis för tesen.
    Och Israel har endast identifierat 12st av 30000 anställda, och det är samma som inga.

• klyban
    AndreaBD skrev 2025-06-23 12:53:47 följande:
    Stämmer inte helt. Det är UNWRA som bara har sagt upp 12 stycken. Hela sidan, unwatch.com är full med alla övriga. Med namn och foto och vad de skrivit, hyllat massmorden den 7. oktober, m.m.

Och vad säger du om 30 som dog?  Det har påståtts att 20, 30 eller 50 dog - första gången, tror jag. Funderar du inte varför siffrorna skiljer sig så? Media har inte kollat, de vet inte verkligen. 

Här har du massor med Gazabor som talar om vad som verkligen hände. Och de säger att det bara är Hamas som dödar folk.

">Inside the IDF ?Aid Massacre? That Never Happened

Här har Israel undersökt det närmare:

">"Just another case of Hamas fear mongering" Explained by Rachel Lester on Forum Daily News - YouTube
    60st till några dagar senare och som skulle få förnödenheter.
Svar på tråden Kommer inte UD hjälpa Greta Thunberg