Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Fördummar myndigheter befolkningen?

Nä, människor blir inte dummare över att samhället försöker ha institutioner och trygghetssystemen som gör att människor kan leva anständiga liv. 

Däremot får vi människor ständigt nya utmaningar, såsom världsläget, saker vi inte riktigt tänkt på och att trygghetssystem i en tid kanske kollapsar i en annan.

Jag tänker att det tar tid att förändra saker i ett samhälle och att det är väldigt lätt att hålla på och prata drömmande om en orealistisk framtid, eller om ett förflutet som faktiskt inte funnits 

Jag tänker att det inte handlar om en socialdemokrati som är roten till dagens problem. Utan om att vi idag inte riktigt har någon ordentlig vision om hur vi ska gå vidare. Iallafall inte en vision som folk kan ställa sig bakom.

• Lönnsirap
    Anonym (Svit) skrev 2025-06-12 18:21:54 följande:
    Bidrag och avdrag är ett symptom på ett systemfel. Du kan absolut tycka att bidrag och avdrag ska existera för att upprätthålla låga löner i stället för marknadskrafter. Det är en politisk åskådning. Jag respekterar det. Jag tycker däremot att människor ska ges möjligheten att klara sig själva.
    Nä, bidrag och avdrag är inte tecken på ett systemfel, utan verktyg att styra i ett samhälle.

Man kan ha en åsikt om att detta är helt fel, men oavsett vilket system ett samhälle har behövs någon form av styrning. 

Som svensk är man ju van vid ett komplext samhällssystem där olika regler finns och att detta skulle göra folk dumma tror jag inte alls på. 

Myten om att folk klarar sig själva är ju just en myt. Någon gång i livet behöver alla omsorg och någon runt omkring.
  • Lönnsirap
    Anonym (Svit) skrev 2025-06-13 14:50:07 följande:

Du är ju inlemmad i ett tänk att människor behöver bidrag i stället för att människor ska kunna få en skälig lön (och därmed också en frihet) Ditt sista stycke visar också att du föreställer dig att människor behöver ett omhändertagande. Sånt föder också ett beroende och kväser självständighet. Dvs fördummar folk som ts tar upp. Tänket sätter sig i allt, varenda en av medborgarna. Varför ska någon betala underhåll för sitt barn? Det är väl upp till andra att göra så jag betalar om jag nu måste?

Ja, bidrag är ett verktyg att styra i samhället. Varför ska man behöva skäliga löner då? Bidragen hjälper till mångt och mycket att ska osjälvständighet.

Det finns få djur som behöver så mycket omsorg och stöd vid födsel och död som en människa, så att försöka övertyga mig om att detta beroende beror på välfärden är att bortse ifrån hur livet ser ut. 

Bidrag handlar om mer saker än om lön och de har ju växt fram av olika anledningar. Jag har exempelvis lite svårt att se att tandvårdsbidrag och studiebidrag leder till att folk blir dummare. 

Det finns definitivt anledning att utvärdera bidrag som man ser leder till inlåning, men att vara helt emot styrning genom bidrag och avdrag är tämligen extremt. 

Du får gärna vara övertygad om att jag tycker en massa saker, och att du har rätt. Jag kan bara konstatera att du inte presterat ett argument jag köper gällande att bidrag leder till pressade löner.
  • Lönnsirap
    Anonym (Svit) skrev 2025-06-13 19:28:21 följande:
    Du svarar egentligen på saken själv. Bidrag har växt fram av olika anledningar. några av dessa anledningar har ju att göra med att:

1. Lönen är för låg, och
    2. Saker är för dyra

Hade inte det här problemet existerat så hade inte bidrag behövts. Så enkelt är det. 
    Jag vet inte riktigt varför du tror att saker skulle vara väldigt billigare av att vi inte skulle haft några bidrag eller avdrag. 

Snart tycker du väl att vi bör nedmontera andra saker som högkostnadsskydd, färdtjänst och kollektivtrafik utifrån att människor ju klarar sig själva helt själva....

Rut och Rot har gjort att färre kan tänka sig göra dessa jobb svart, och att köpa dem svart. Likaså har bidrag för föreningar och folkbildning varit viktigt för att människor ska ha meningsfull fritid. Såsom också bidrag till kultur. 

Omställningsbidrag gör att folk vågar och har råd att byta bana i livet och socialbidrag gör att folk inte svälter och har möjlighet att fly undan exempelvis våld. 

Det är fullständigt rimligt att tycka att vissa bidrag inte är rimliga, men att hålla på och helt bortse ifrån att att vi byggt massor av utveckling i Sverige genom just bidrag är märkligt. 
Svar på tråden Fördummar myndigheter befolkningen?