• Anonym (Göran)

Blev livet vad ni hade tänkt er

Blev livet vad ni hade tänkt er. 

Vad hade ni för funderingar om livet när ni tog de första stegen mot vuxenlivet. Vad hade ni för drömmar, tankar och funderingar. Fick ni barn, ett lyckligt äktenskap eller ett lyckligt förhållande. Fick ni drömjobbet, det fina huset, rullade livet på utan större bekymmer, eller blev livet svek, skilsmässa och arbetslöshet. Fick ni ett rikt umgängesliv och trevliga fritidsnöjen. Blev ni sjuka, förlorade ni allt som ni hade skapat och byggt upp.

Hur är era liv just nu. Hur ser ni på Sverige och omvärlden idag. Är ni lyckliga. Tycker ni att det var bättre för. Jag är 58 år. Min fru var otrogen efter 10 år. Tre barn fick vi. Blev arbetslös på 90-talet. Då hade vi köpt hus. Har sedan varit arbetslös flera gånger pga lågkonjunktur. 

Barnen har sedan länge flyttat och spridits för vinden. Hör sällan något från dem. Vänner har också flyttat, skilt sig och har idag inte många vänner kvar. 

Jag ser mörkt på framtiden. Både min egen och Sveriges/världen. 

Men jag har en särbo sedan snart 20 år. Har arbete idag och har återigen kunnat spara några månadslöner och pensionssparande. 

Varje gång jag har lyckats spara ihop en större summa har jag blivit arbetslös. På något år är kontot nollat. 

Tänker ofta på hur livet blev. Jag är frisk har inga krämpor. Kan resa på solsemester när jag har arbete. Har bra boende och en ny bil som bara är några år gammal. 

Hur blev era liv. Är ni lyckliga. 

• Svar på tråden Blev livet vad ni hade tänkt er
  • Anonym (dag till dag)

Livet blev inte som jag tänkte mig när jag var 10, utan är nog mer som jag tänkte mig när jag var 19, men inte som jag tänkte då heller.

Då tänkte jag att jag kommer vara ensam i världen, familjemässigt, inom snar framtid, definitivt innan 25. Det blev sant. Jag förlorade mina föräldrar och återstående i generationen över innan jag fyllde 22.

Då tänkte jag att jag kommer vara med min dåvarande pojkvän för evigt och skaffa familj på sikt. Förevigt har inte varit än men jag är fortfarande ihop med min dåvarande pojkvän 15 år senare.

På tal om familj, jag tänkte att jag skulle ha en 9-11 barn, och påbörja den resan när jag var klar med universitetet. Det blev bara 4 barn och det råkade sig redan när jag var 21. Min mamma fick träffa sitt första barnbarn två månader innan hon gick bort. De andra tre kom i rask följd och vi kände oss tämligen färdiga med barn när jag var 27.

Jag tänkte att jag skulle få jobba med mitt drömyrke efter studierna. Det har jag fått göra mestadels, förutom under graviditeterna då jag hanterar material på daglig basis som kan vara farligt.

Jag tänkte att jag skulle kunna bo kvar i huset där jag växte upp och låta mina barn växa upp där. Det har jag kunnat.

Jag tänkte att jag skulle kunna vara frisk och kry och lära mig vara en normal människa, men det har jag misslyckats med. 

Med mera. 

Det låter ju nästan som att livet går på räls här. Riktigt så enkelt är det förstås inte, men jag har det bra, och inser vilket privilegium det är.

• Postman

Vet inte alls, jag har aldrig tänkt nåt speciellt om mitt liv, det har blivit som det har blivit, det mesta är ren slump. Jag har ett gott liv idag, på vägen dit har det varit med och motgångar som för de flesta tänker jag. 

• Anonym (Nej)

Allt blev mycket bättre än vad jag räknade med. Jag hade planerat ett visst yrke, men provade att läsa vid ett universitetet. Tog två grundexamina och disputerade. Styr min arbetstid mycket fritt, har mycket bättre lön än vad jag hade haft med det yrke jag trodde jag ville ha, har tid för hobbies med mera.

Enda minus är att jag gick hårt in i den berömda väggen då jag hade för roligt och gjorde för mycket för att jobb och annat var så roligt. Jag ville göra allt! Nu när jag tänker på att inte göra för mycket även om allt vore roligt så mår jag toppen.

• Anonym (Hm)

Inget jag funderat på, livet har gått upp och ner och försöker göra det bästa med det liv jag har. 

• Anonym (Jag)

Nej, livet har inte alls blivit som jag hade tänkt mig.

Svar på tråden Blev livet vad ni hade tänkt er