Vad åt ni mycket som barn
Minns att min mamma gjorde spagetti bolognese eller burgundisk köttgryta nån gång i veckan och att hon gärna ville göra/äta fisk ibland.
Hon tyckte bra om vissa halvfabrikat, som "Stinas kyckling" och fiskgratäng. Och även fiskbullar.
Vi fick i princip alltid soppa innan pannkakor, och hon läste recepten i affären och tidningar för inspiration.
Från mellanstadiet så började jag och min bror också laga mat nån dag i veckan och hon brukade köpa hem sådant som vi ville laga.
Pappa gjorde mat nån enstaka gång. Han kunde misslyckas med potatis. Så det var en del nästan bränd falukorv. Eller micrad macka med ost.
Min farmor bjöd ALLTID på köttbullar i sås med potatis och mammas syskon var lite mer varierande, men gillade också potatis. Min moster bjöd på stek. Och fruktsallad med likör i. Som man som barn bara fick äta lite av....
Min mor hade nästan alltid med en egengjord hel fralla, utan pålägg, ett äpple och en bit ost till jobbet. För hon jobbade med mat och hann inte äta något varmt vid lunchtid, utan åt precis innan. Och båda mina föräldrar hade lunchkuponger. Mamma i personalmatsal och pappa hade rikskuponger.