Inlägg från: Anonym (Lef) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lef)

Slut på CSN, hur ta sig framåt?

Anonym (Vilsen) skrev 2025-06-10 13:45:34 följande:
    Arbetade tidigare som covidtestare, t.ex. Högt tempo men jag fick hela tiden använda min hjärna. Annars gillar jag djur och natur. Nuvarande jobb går ut på att plocka skräp (själv). Autonomt, men efter en dag hade jag lärt mig allt. Inget jag vill syssla med om tre år.
    Utifrån dina intressen för djur och natur.: Veterinärassistent eller arbeta i handelsträdgård? I det senare fallet kanske man kan få chefsjobb med tiden. Det finns trädgårdsutbildningar på distans. Relativt lågt betalda yrken, med det är värt mycket att arbeta med något som man är intresserad av. 

När det gäller veterinärassistent kan det vara svårt att få jobb, många vill nog arbeta med djur. 

Kanske att du, med erfarenhet från handelsträdgården och utbildning inom området, kan starta en egen firma och hjälpa folk att anlägga i deras trädgårdar?

Förr hade Saco en guide på deras hemsida som visade hur framtidsutsikterna var inom olika yrken där det krävdes akademiska studier. Det fanns också en omfattande enkät man kunde fylla i om en själv, som mynnade ut i att man fick förslag på olika yrken som krävde högskoleutbildning. Vet inte om detta är kvar.

Kanske att AF har någon slags sammanställning över hur framtidsutsikterna ser ut inom olika yrken.? Det är nog klokt att utgå från vad som är möjligt att få jobb inom. 

För att få ihop pengar: Gör radikala nedskärningar i dina dagliga/ månadsvisa kostnader. Då kanske du kan få ihop så att det räcker till ett halvårs ytterligare studier.  

On du är mycket känslig för stress: Ashwagahnda eller Rosenrot kan hjälpa under en kortare period. Får ej kombineras med antidepressiva, då de delvis har samma verkan.

Annars är tapping-tekniken bra. Hjälper snabbt och kan göras i vilket samnanhang som helst. 
  • Anonym (Lef)

På SACO'hemsida under "studier" och sedan "jag ska välja yrke" finns just genomgångar av olika yrken och deras framtidsutsikter och enkäten om vad man passar för kvar.

Svar på tråden Slut på CSN, hur ta sig framåt?