• Anonym (Tondöv)

Förhållande med gift chef

Jag vet! Urdumt och såååå dåligt! Jag har inlett en kärleksrelation med min chef, han är dessutom gift. De ligger visserligen i skilsmässa sedan innan vi började ses men det är väl ingen ursäkt. 

Jag funderar på om jag behöver byta jobb. Medelstort företag som han äger. Jag är löneadministratör ...

Någon som arbetat ihop med en person man har en relation med?

• Svar på tråden Förhållande med gift chef
  • Anonym (Patricia)

Så länge relationen pågår är det väl hyggligt lugnt men vad händer om det tar slut och det blir tårar, tjafs och hårda ord i samband med det?  

Jag rekommenderar ett nytt jobb och samtidigt får du då ett kvitto på om er relation är på riktigt eller om den dör ut när du inte längre finns tillgänglig...

• KimLinnefeldt
    Anonym (Patricia) skrev 2025-06-10 13:53:31 följande:

Så länge relationen pågår är det väl hyggligt lugnt men vad händer om det tar slut och det blir tårar, tjafs och hårda ord i samband med det?  

Jag rekommenderar ett nytt jobb och samtidigt får du då ett kvitto på om er relation är på riktigt eller om den dör ut när du inte längre finns tillgänglig...

Det vanligaste om det tar slut är att det är hon, i underordnad ställning, som får flytta på sig. Aldrig han.
  • Anonym (Kantra)

Ni har ingen lokal policy eller kollektivavtal som nämner relationer mellan kollegor?
    Kan ibland finnas reglerat.
    Och gör det inte det är min erfarenhet samma som ovan, det är den lägre stående i rang som flyttas/får sluta.

Du "vet" han ligger i skilsmässa eller det är bara något han säger?

• Anonym (H)

Äsch, folk blir kära på jobbet hela tiden. Go with the flow. Hoppas han inte ljuger om sin separation bara.
    Tar det slut och det blir för jobbigt kan du byta jobb. Det är risken med upplägget, men att säga nej till kärlek pga det? Nej.

• Anonym (Tondöv)

Nej nej, de ska skiljas. De skrev papper innan jul och skilsmässan går igenom vilken dag som helst (barn under 18 år). De har varit separerade sedan förra sommaren men har en bra relation och ömsesidigt valt att separera efter att ha levt som goda vänner i flera år. Barnen är äldre nu och det hela har gått snyggt till. 

Vi har jobbat ihop i två år och han säger sig haft tycke för mig sedan jag började arbeta på företaget. Men som gift och min chef valde han att inte agera på känslorna. Vi har varit goda vänner fram till i våras då vi började umgås mer. Vi är otroligt kära. 

Det finns inget lokalt avtal som justerar relation mellan medarbetare. Han säger att jag inte har nåt att oroa mig för. Vi ses inte varje dag då han sällan sitter på kontoret, men nån dag i veckan har vi avstämning. 

• Fjäril kär

OM det skulle vara så att det kommer fram på arbetsplatsen och sprider missnöje bland kollegor,  ledningen,  HR etc så är det högst troligt att du står som utpekad kaninkokerska och blir uppsagd.. med risk att det syns i ditt cv om man begär referenser....

Lek inte med elden när det är din chef.

Folk blir kära hela tiden på jobbet ja men att ligga med sin chef kan få enorma konsekvenser för dig. 

Med all respekt men ...att han ligger i skilsmässa är en tusentals år gammal bortförklaring alla otrogna tar till för att älskarinnan ska hålla sig tillräckligt lugn och inte ställa krav eller frågor..   var rädd om dig och var inte naiv. 

• Anonym (Tondöv)
    Fjäril kär skrev 2025-06-10 15:25:57 följande:

OM det skulle vara så att det kommer fram på arbetsplatsen och sprider missnöje bland kollegor,  ledningen,  HR etc så är det högst troligt att du står som utpekad kaninkokerska och blir uppsagd.. med risk att det syns i ditt cv om man begär referenser....

Lek inte med elden när det är din chef.

Folk blir kära hela tiden på jobbet ja men att ligga med sin chef kan få enorma konsekvenser för dig. 

Med all respekt men ...att han ligger i skilsmässa är en tusentals år gammal bortförklaring alla otrogna tar till för att älskarinnan ska hålla sig tillräckligt lugn och inte ställa krav eller frågor..   var rädd om dig och var inte naiv. 

Han äger företaget och personalchefen vet om att vi inlett en relation. Jag är löneadministratör på företaget. Övriga anställda (40-tal) arbetar inte på kontoret. 

Han är inte otrogen, jag är hans flickvän - inte älskarinna. De har inte bott ihop på över ett år och skilsmässan är klar vilken dag som helst.  
  • Anonym (GA)
    Anonym (Tondöv) skrev 2025-06-10 15:31:34 följande:
    Han äger företaget och personalchefen vet om att vi inlett en relation. Jag är löneadministratör på företaget. Övriga anställda (40-tal) arbetar inte på kontoret. 

Han är inte otrogen, jag är hans flickvän - inte älskarinna. De har inte bott ihop på över ett år och skilsmässan är klar vilken dag som helst.  
    Ok, vad är då ditt problem?
  • Anonym (Grabb)

Nu har nog ingen, i sak, koll på alla 711 tusen kollektivavtal som cirkulerar på Sveriges otaliga arbetsplatser, och de som jag har tagit del av så har det aldrig funnits några paragrafer eller moment som hanterar "relationer på arbetsplatsen", oaktat om det är äktenskapliga, oäktenskapliga eller romanser...

Möjligen så finns det arbetsgivare som har interna policies kring det, speciellt om det handlar om (lönesättande) chef kontra anställd... eller situationer som kan angränsa till "jäv"...

Det som bör märkas i TS är ju att han inte bara är "chef" utan verkar vara ägare till bolaget. Då gör han säkerligen lite som han vill...

Till TS. Ser ingen anledning till att du skall söka nytt jobb i brådrasket, varför liksom? 

Däremot så gör du klokt i att sköta det snyggt, så även din chef. Tror det är större risk att dina kollegor kan börja titta snett på dig, eller att det kan börja tisslas och tasslas...

Ja, jag har jobbat på arbetsplatser där det funnits såväl äkta makar som "romanser", och jag jobbar idag på en arbetsplats där två höga chefer är särbos...

Sköt det snyggt! Håll isär arbetsliv/tid kontra privatliv/tid...

Och ja, skulle er romans ta slut, eller ni hamnar på kant med varandra... då lär knappast din chef flytta på sig, eller sälja sitt företag... Men förhoppningsvis så kan ni hantera det professionellt och vuxet

• Anonym (jojo)
    Anonym (Tondöv) skrev 2025-06-10 13:50:15 följande:
    Förhållande med gift chef

Jag vet! Urdumt och såååå dåligt! Jag har inlett en kärleksrelation med min chef, han är dessutom gift. De ligger visserligen i skilsmässa sedan innan vi började ses men det är väl ingen ursäkt. 

Jag funderar på om jag behöver byta jobb. Medelstort företag som han äger. Jag är löneadministratör ...

Någon som arbetat ihop med en person man har en relation med?

finns samtycke ? mycket viktigt 
Svar på tråden Förhållande med gift chef