• Anonym (Tappat allt)

Varför hittar jag inte orden på något språk?!

Vad är det som händer med mig? Jag är tvåspråkig och har alltid använt båda språken dagligen. Jag talar båda språken flytande. Men senaste åren så hittar jag inte orden och uttrycker mig väldigt dåligt på båda språken. Varför? 

När jag läser eller hör språket så förstår jag naturligtvis allt men jag kan inte uttrycka mig själv på samma vis. Det känns nästan som att jag har något förenklat barnspråk eller otroligt dåligt ordförråd plötsligt. 

Vad händer med mig?

• Svar på tråden Varför hittar jag inte orden på något språk?!
  • KimLinnefeldt

Du bör gå till doktorn med det där. Det kan vara stress, trötthet, demens eller något annat. I värsta fall något med hjärnan.

• Anonym (qwerty)

Är du 40+ så har det med hjärnan att göra, den har inte samma kraft som förr

• Raggartjejen
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-10 15:39:19 följande:

Du bör gå till doktorn med det där. Det kan vara stress, trötthet, demens eller något annat. I värsta fall något med hjärnan.

Jag håller med om stress.
    Jag har varit sjukskriven 100% 4 månader  = november  t.o.m februari. 
    Sedan 1 mars jobbar jag 25% och sjukskriven 75%.
    Detta p.g.a stress/utbrändhet. 
  • Anonym (Tappat allt)

Jag kanske måste göra det. Det börjar bli pinsamt när jag pratar för mitt ordförråd är så dåligt. Jag vet ju att det har varit bra och jag har pratat på en hög nivå förut eller vad man ska kalla det. Jag tror inte att det är stress eller trötthet men vad annat det kan vara vet jag inte. 
    Anonym (qwerty) skrev 2025-06-10 15:42:13 följande:

Är du 40+ så har det med hjärnan att göra, den har inte samma kraft som förr

Men så gammal är jag inte. Har inte ens kommit i klimakteriet än fast det närmar sig. Skulle det kunna ha med för/klimakteriet att göra? 
  • Raggartjejen

Raggartjejen skrev 2025-06-10 15:45:24 följande:

Jag har samma problem som TS = hittar inte orden, tappar ord, svårt att förklara vad jag menar/svårt att uttrycka mig. 
  • Anonym (Tappat allt)
    Tråkigt att höra att du är utbränd. Det är inte jag dock då jag lever ett väldigt lugnt och avslappnat liv. 
  • Anonym (Tappat allt)
    Raggartjejen skrev 2025-06-10 15:47:11 följande:

Jag har samma problem som TS = hittar inte orden, tappar ord, svårt att förklara vad jag menar/svårt att uttrycka mig. 
    Är ditt språk också på en låg nivå eller vad man ska kalla det? Känner igen dina symptom då jag har samma men inte pga stress som sagt. 
  • Anonym (Mikaela)

Jag glömmer ord och får tänka efter ofta. Det gör mig stressad och lite rädd men jag hade en Tia för 6 år sedan då jag "miste" talet.

• Raggartjejen
    Anonym (Tappat allt) skrev 2025-06-10 15:49:01 följande:
    Är ditt språk också på en låg nivå eller vad man ska kalla det? Känner igen dina symptom då jag har samma men inte pga stress som sagt. 
    Har normal nivå på språket. 
  • Anonym (Tappat allt)
    Anonym (Mikaela) skrev 2025-06-10 17:04:56 följande:

Jag glömmer ord och får tänka efter ofta. Det gör mig stressad och lite rädd men jag hade en Tia för 6 år sedan då jag "miste" talet.

Läskigt med en TIA. Fick du vård för det? Vad menar du med att du miste talet? Var TIAn så stor? 
  • Anonym (Mikaela)
    Anonym (Tappat allt) skrev 2025-06-11 17:25:35 följande:
    Läskigt med en TIA. Fick du vård för det? Vad menar du med att du miste talet? Var TIAn så stor? 
    Kunde inte formulera en mening men kunde säga enstaka ord. Förstod det man frågade mig. Sambon ringde ambulans så var inne snabbt. Fick medicin direkt efter röntgen. Kunde prata efter ca 4 timmar men var trött. Låg inne 4 dagar. Det läskiga är att närminnet försämrats och att saker från förr som jag haft full koll på till en stor del är "långt bort" eller måste tänkas på en stund innan poletten trillar ner. 
Svar på tråden Varför hittar jag inte orden på något språk?!