• Anonym (Ella)

Hjälp mig förstå varför man inte vill ha sex?

Jag frågar inte för att döma utan jag vill försöka förstå. Varför vill du inte ha sex med din partner?
    Och då menar jag i de förhållanden som fungerar på alla andra sätt, där man fortfarande älskar varandra och vill fortsätta leva tillsammans.

Jag själv kan inte se några negativa saker med sex.
    Sex kan, förutom att ge mig total njutning, ge mig stresslindring, göra mig trött om jag har svårt att sova, göra mig pigg när jag har en tung dag, tanka mitt närhetsbehov, göra mig glad, göra mig avslappnad, låta mig connecta med min partner, trösta mig när jag är ledsen, ja allt möjligt.
    Jag är alltid på, även om det är ett 2-minutsskjut eller timtals-maraton.
    Jag har svårt att förstå hur sex kan vara något jobbigt, men jag vill gärna försöka förstå.
  • Svar på tråden Hjälp mig förstå varför man inte vill ha sex?
  • Anonym (S)

Handlar om lust. Om lusten och attraktionen saknas är det inte kul att ha sex. 

• Tyra myra
    Anonym (Ella) skrev 2025-06-11 13:47:34 följande:
    Hjälp mig förstå varför man inte vill ha sex? Jag frågar inte för att döma utan jag vill försöka förstå. Varför vill du inte ha sex med din partner?
    Och då menar jag i de förhållanden som fungerar på alla andra sätt, där man fortfarande älskar varandra och vill fortsätta leva tillsammans.

Jag själv kan inte se några negativa saker med sex.
    Sex kan, förutom att ge mig total njutning, ge mig stresslindring, göra mig trött om jag har svårt att sova, göra mig pigg när jag har en tung dag, tanka mitt närhetsbehov, göra mig glad, göra mig avslappnad, låta mig connecta med min partner, trösta mig när jag är ledsen, ja allt möjligt.
    Jag är alltid på, även om det är ett 2-minutsskjut eller timtals-maraton.
    Jag har svårt att förstå hur sex kan vara något jobbigt, men jag vill gärna försöka förstå.
    Finns inte lusten så blir viljan till sex betydligt mindre. 

Lösningen ligger i att undersöka varför lusten försvunnit.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (S) skrev 2025-06-11 13:49:50 följande:

Handlar om lust. Om lusten och attraktionen saknas är det inte kul att ha sex. 

Lusten och attraktionen hålls vid liv när vi har sex med varandra? Eller?
    Lust föder lust?
    Och varför tappar man attraktionen till någon man älskar? Men stannar i förhållandet?

Tappar jag attraktionen till någon har jag också slutat älska och respektera den personen och jag skulle inte fortsätta förhållandet.
  • Anonym (olika behov)

jag har liknande problem med mina sambo!
    jag skulle kunna ha sex flera gånger i veckan, men han vill kanske ha sex 1 gång/vecka iblnad lite längre imellan. 
    när jag har försökt fråga vad det beror på så säger han att han är trött, han säger att lusten finns men att han måste vara pigg för att vilja ligga. 

• Anonym (Snok)

Ja sex kan göra en massa bra, men även en massa dåligt om lust saknas. 

lust kan saknas av många olika anledningar. Hormonellt, brist på attraktion, trötthet, sjukdomar, irritation, sorg osv osv osv. Attraktion är inte alltid knutet till utseende för alla, det kan vara saker i beteendet mot varandra som inte känns bra, saker som saknas osv.

saknar du sex i ditt förhållande så behöver du/ni lista ut varför det saknas lust. det är sällan den som saknar lust som ser det som ett problem, utan den som har lust som det blir ett problem för.

Någon som inte är hungrig saknar inte mat på samma sätt som någon som är hungrig.

• Anonym (S)
    Anonym (Ella) skrev 2025-06-11 13:54:42 följande:
    Lust föder lust?
    Och varför tappar man attraktionen till någon man älskar? Men stannar i förhållandet?

Tappar jag attraktionen till någon har jag också slutat älska och respektera den personen och jag skulle inte fortsätta förhållandet.
    Alla är inte som du. 
  • Anonym (Snok)
    Anonym (Ella) skrev 2025-06-11 13:54:42 följande:
    Lust föder lust?

Man kan väl fortsätta älska fast attraktionen inte är den samma?

Lust föder lust om det är bra. Men kanske saknas saker som gör det bra, kanske finns det en längtan hos den andra efter något annat osv osv?
  • Anonym (Finns många andra saker)

För mig är det depression,stress, oro, sjukdom eller trötthet som oftast varit orsaken.

Nu finns det ett ännu större problem som kallas klimakteriet, min lust försvann totalt och för alltid. Om jag har sex är det bara för partnern skull. Jag mår inte dåligt av det, men får inte ut något. Ungefär som att vara bedövad i underlivet.

Betyder det att jag inte är attraherad eller älskar min partner? Nej!

• Anonym (Finns många andra saker)

Vidare kan man tappa lust om den andra har för mycket eller för stora förväntningar. 

Man kan ha olika förväntningar på att testa olika saker, man kanske gillar olika saker i sängen. Olika åsikter om hur ofta och länge man vill ha sex.

Det allra värsta som verkligen dödar lusten, är tjatsex.

• New  Dawn

Jag tycker att du förenklar väldigt mycket. Det är mycket mer komplext än du beskriver det. Känslor är inte svarta och vita. Lust är inte på eller av. 

Har du aldrig varit med om att inte få lust? Är det 100% att du får lust varje gång du börjar göra någon typ av sexuell handling? 

När jag hade sex i min förra relation, utan lust, när vi fortfarande hade bra relation, berodde det på trötthet, på morgonen. Jag ville få lust,  och jag hade gärna fått en orgasm, men kroppen kunde inte vakna. Det gick liksom inte. Efter dessa sextillfällen  kände jag mig oftast lite nedstämd. Jag kände mig "dålig" "ickesexuell" eller så blev jag irriterad på mitt ex. (Det här var under tiden vi sedan kunde vi ha bra sex när jag var pigg, en annan dag) 

Senare, i min förra relation, kunde jag bli kåt, men jag hade egentligen för låga känslor för mitt ex. Vi hade då sex bara för att lätta på trycket, och det kändes torftigt, eftersom det blev mer eller mindre som ett "toalettbesök". Jag (vi båda) ville mest lätta på trycket. Det här varierade dock lite. Det gick inte från bra till torftigt över en dag. Det blev stegvis tråkigare, men i början var det lite svängande. Det fanns gånger det var bra. 

Andra personer skulle sagt nej, många gånger jag hade sex. Blev det bättre för att jag hade sex... Hmm ibland, ja. Ibland nej, ibland definitivt nej. Sex utan lust, eller otillräcklig lust upplever jag väldigt negativt. Det sänker dessutom lusten att ha sex. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
Svar på tråden Hjälp mig förstå varför man inte vill ha sex?