Anonym (Kär) skrev 2025-06-12 10:29:56 följande:
Vi är inte gifta och relationen är allt annat än bra, så jag är säker på att jag vill lämna honom. Den har varit dålig länge så detta är inget nytt. Jag har inte haft känslor för min nuvarande partner under flera år och vi bråkar bara. Jag har inte fattat några förhastade beslut heller för känslorna har vuxit på mig under lång tid. Det är snarare så att jag har hållit tillbaka.
Tycker inte alls att detta känns som en kris utan snarare att jag äntligen känner mig bekräftad, sedd och älskad på ett sätt jag inte blivit på mycket länge (någonsin?). Det är något speciellt mellan oss som vuxit fram under en längre tid och jag vore en idiot om jag inte gav det chansen att utvecklas. det är så jag känner.
Förstår. Då blir det ju ännu lättare att gå skilda vägar. Onekligen har du inte mått särskilt bra på länge och då blir det lätt att kasta sig i famnen på den förste som ger bekräftelse. Har själv varit där. Vidhåller ändå att det bästa är att först gå skilda vägar med din partner och sedan ge dig själv tid att komma på fötter igen. Lösningen ligger aldrig i en ny partner utan måste komma inifrån. Annars blir det lätt att ersätta ett problem med ett annat.