• Anonym (Uppgiven)

Lurad. Kan inte komma överens om ekonomin.

Jag behöver råd. Har två barn ihop med min exman och vi kan inte komma överens om ekonomin kring barnen. 

Jag litar inte på honom för när vi separerade såg jag att han tagit pengar (runt 100000 kr) utan min vetskap från barnens sparkonton där jag satt in pengar varje månad och där även min mamma gjort det.

Han har sen barnen fötts stått för barnförsäkringarna. Jag har stått för andra utgifter. Förra året krävde han att jag skulle betala hälften av försäkringarna. Jag sa att jag ville att vi delade på alla utgifter (försäkringarna, abonnemang och annat barnen behöver). Han gick inte med på det. Jag sa då att jag ville skriva ett avtal där han om jag betalade hälften av försäkringarna skulle dela en eventuell utbetalning med mig. Han skrev då ett avtal med villkor som jag inte kunde gå med på eftersom det handlade om att jag skulle förbinda mig att betala honom varje år. 

Han har nu varit på mig igen och tjatat hur dålig jag är som inte betalat honom än. Erbjöd mig då att ta över en av försäkringarna. Han skrev då att han tänkte säga upp den, hånade mig och uttryckte att jag fick försöka fixa en egen om jag lyckades. 

Det kändes onödigt eftersom skyddet blev sämre så jag förslog att vi kunde ses och jag kunde swisha halva årsavgiften till honom nu om han därefter förde över försäkringen. Han skrev då att han vägrade och att jag fick swisha först men att han sen direkt tänkte föra över försäkringen. Jag gjorde då det men försäkringen har inte förts över och han svarar inte på mina SMS trots att det gått flera dygn. 

Hur ska jag agera? Vi har andra utgifter som han vägrar bidra med som mobil till barnen eller skolväskor. Känner mig så maktlös och är rädd för vad han ska hitta på.

• Svar på tråden Lurad. Kan inte komma överens om ekonomin.
  • Anonym (?)

Du ska sluta skicka pengar till honom

Hur ser schemat ut för barnen, vv?
    Betalas det något underhåll?

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (?) skrev 2025-06-12 13:49:52 följande:

Du ska sluta skicka pengar till honom

Hur ser schemat ut för barnen, vv?
    Betalas det något underhåll?

Vi har gemensam vårdnad och har dem varannan vecka.
  • Fjäril kär

Men sluta var så naiv och sluta betala hans utgifter. Han gör så här för att han kan lura dig.  

Sätt barnens försäkringar på dig och avsluta allt som ni står gemensamt på. 

Ni har varannan vecka och då får ni separera ekonomin också. Varför ska ni ha gemensam ekonomi när ni.är skilda? Var och en ansvarar för sin del av barnens kostnader. 

• KimLinnefeldt
    Fjäril kär skrev 2025-06-12 14:38:23 följande:

Men sluta var så naiv och sluta betala hans utgifter. Han gör så här för att han kan lura dig.  

Ni har varannan vecka och då får ni separera ekonomin också. Varför ska ni ha gemensam ekonomi när ni.är skilda? Var och en ansvarar för sin del av barnens kostnader. 

Han verkar vara manipulativ och använda ekonomi och olika utgifter som ett sätt att straffa TS eller påverka. Bäst som Fjärilen skriver att försöka separera ekonomi och annat så mycket det bara går, annars fortsätter skilsmässoarbetet i evighet.

Försök få honom att gå med på ett gemensamt konto som ni fyller på lika mycket i, och som kan användas för barnens utgifter. Om han inte går med på det så glöm det där, håll inte på och jiddra med honom, det är det han vill. 
  • Anonym (Em)

Vet inte om det går men hade kontaltat försäkringbolaget och sett vad du har för rättigheter till försäkringarna när du också är vårdnadshavare. 

Tror att du får acceptera att du är ensamstående och sluta dela saker med honom. Ha kontantkort till mobilerna som används på dina veckor, teckna egna försäkringar, köp begagnade väskor som bara används hos dig osv. Han verkar ju helt opålitlig så bryt dig loss och stå på egna ben!

• Anonym (Uppgiven)
    Fjäril kär skrev 2025-06-12 14:38:23 följande:

Önskar jag kunde gjort det men går tyvärr inte när han tecknat dem. Han måste godkänna överlåtandet av försäkringarna med bank-id.
  • Anonym (Uppgiven)
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-12 15:20:28 följande:
    Han verkar vara manipulativ och använda ekonomi och olika utgifter som ett sätt att straffa TS eller påverka. Bäst som Fjärilen skriver att försöka separera ekonomi och annat så mycket det bara går, annars fortsätter skilsmässoarbetet i evighet.

Försök få honom att gå med på ett gemensamt konto som ni fyller på lika mycket i, och som kan användas för barnens utgifter. Om han inte går med på det så glöm det där, håll inte på och jiddra med honom, det är det han vill. 
    Ett gemensamt konto är en bra idé men tror det är svårt i vårt fall eftersom han skulle kunna få för sig att använda pengarna till vad som helst.
  • MsM84

1. Är du säker på att han faktiskt betalar försäkring?
    2. Vanför ska du betala del av försäkring när han inte betalar del av de kostn du står för gällande barnen? (om jag tolkat texten rätt)

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-12 15:27:52 följande:

Vet inte om det går men hade kontaltat försäkringbolaget och sett vad du har för rättigheter till försäkringarna när du också är vårdnadshavare. 

Tror att du får acceptera att du är ensamstående och sluta dela saker med honom. Ha kontantkort till mobilerna som används på dina veckor, teckna egna försäkringar, köp begagnade väskor som bara används hos dig osv. Han verkar ju helt opålitlig så bryt dig loss och stå på egna ben!

Ja det är väl så jag för göra. Håller med även om det känns som att det tyvärr går ut över barnen. Men jag har ju köpt mobilerna och står på abonnemanget så kan ju behålla dem hos mig så får han lösa egna. Har försökt få igenom att vi ska byta på söndagar för att göra det smidigare med egna uppsättningar, men han vägrar det.
  • Anonym (Uppgiven)
    MsM84 skrev 2025-06-12 15:40:42 följande:

1. Är du säker på att han faktiskt betalar försäkring?
    2. Vanför ska du betala del av försäkring när han inte betalar del av de kostn du står för gällande barnen? (om jag tolkat texten rätt)

Han har skickat skärmdump från försäkringssidan men inte mer än så. 

Ja jag tycker att alla kostnader ska räknas och delas lika på men enligt honom är det bara försäkringen som är livsviktig.

Svar på tråden Lurad. Kan inte komma överens om ekonomin.