• Anonym (Ida)

Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?

Hej!

Jag är föräldraledig 25% per dag.
    Jag hämtar då min flicka halvtvå varje dag efter skolan så hon slipper fritids. Jobbar alltså 7:30-13 varje dag. Nångång varannan månad lägger chefen in att man ska ha arbetsplats träff kl 13-15. Detta är alltså utanför arbetstid och förlänger ju då min dag. Har hon rätt att göra så? Nu säger hon att jag är tvungen att gå på det.  
    I dag ringde hon till och med och skällde på mig för att jag inte kom. 
    Nån som vet vem som har rätt här. Hon eller jag?!

• Svar på tråden Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?
  • Anonym (Via)

Chefen har rätt att ändra din arbetstid men inte förlänga den. Kräver hen att du ska vara med på APT:n måste chefen dels meddela schemafötändringen i god tid (hos oss är det 3 veckor) och justera arbetstiden så du jobbar mindre någon annan dag.

Har du nu fått beviljat att vara ledig tider så att ditt barn inte är på fritid alls så är det ju inte säkert att det ens går för dej att boka in ditt barn på fritids lite random dagar när chefen tycker. Det här hör du nog bäst att ta med facket. 

• Anonym (J)

Det låter inte rimligt att du ska gå utan att få betalt.
    Om det räknas som betald övertid det låter mer rimligt.

Hur viktigt är mötet för ditt arbete?

• Anonym (Reena)
    Anonym (J) skrev 2025-06-12 14:56:41 följande:

Det låter inte rimligt att du ska gå utan att få betalt.
    Om det räknas som betald övertid det låter mer rimligt.

Hur viktigt är mötet för ditt arbete?

Inte övertid utan mertid i såfall.
    Tror snarare att chefen behöver lägga om starttiden på dagen eller ta timmar från en annan dag som kompensation.
  • Anonym (J)

Det fungerar säkert också.
    Men chefen verkar riktigt knäpp om hon bara förväntar sig att TS kommer på ett möte i sin fritid.

Anonym (Reena) skrev 2025-06-12 14:58:41 följande:
    Inte övertid utan mertid i såfall.
    Tror snarare att chefen behöver lägga om starttiden på dagen eller ta timmar från en annan dag som kompensation.
  • Anonym (Ida)

Jag läste att det ska räknas som övertid. Men hon kan inte tvinga mig till övertid efter arbetstid när jag är föräldraledig! Tycker faktiskt det var riktigt retfullt att ringa från mötet och skälla! 

• Anonym (Reena)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-12 15:05:53 följande:

Jag läste att det ska räknas som övertid. Men hon kan inte tvinga mig till övertid efter arbetstid när jag är föräldraledig! Tycker faktiskt det var riktigt retfullt att ringa från mötet och skälla! 

Det är fel. Jobbar du inte heltid så räknas det som mertid.
    Ringa och skälla ska hon inte göra oavsett. 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Reena) skrev 2025-06-12 15:14:47 följande:
    Det är fel. Jobbar du inte heltid så räknas det som mertid.
    Ringa och skälla ska hon inte göra oavsett. 
    Ok men hon kan väl inte tvinga mig till mer tid?
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-12 15:31:40 följande:
    Ok men hon kan väl inte tvinga mig till mer tid?
    Osäker, men mötet kan vara obligatoriskt.
    Vi har obligatoriska möten där de som inte jobbar heltid förväntas delta.
    Hur de kompenseras vet jag dock inte.

När jag var sjukskriven gick jag på möten ändå för jag vill inte missa viktig information. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-12 15:05:53 följande:

Men du hade väl informerat om att du inte kommer, det är bara att hänvisa till det samtalet/mailet
  • Anonym (Japp)

Har du fasta arbetstider 7:30-13 enligt någon form av schema eller jobbar du de tiderna på eget bevåg för att det passar dig?
    Är det ett schema så kan chefen bestämma att du de dagarna ska jobba 9:30-15 istället. Bestämmer du dina egna arbetstider så kan chefen ändå kräva att du förlägger sin arbetstid så du kan vara med på mötet, om det anses viktigt för arbetet. Även om det är utanför din schemalagda /självvalda arbetstid så är det inom normal arbetstid.

Däremot kan chefen inte kräva att du jobbar mer än 75%, om det inte är något extraordinärt som händer och du blir beordrad. 

Svar på tråden Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?