• Anonym (Ida)

Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?

Hej!

Jag är föräldraledig 25% per dag.
    Jag hämtar då min flicka halvtvå varje dag efter skolan så hon slipper fritids. Jobbar alltså 7:30-13 varje dag. Nångång varannan månad lägger chefen in att man ska ha arbetsplats träff kl 13-15. Detta är alltså utanför arbetstid och förlänger ju då min dag. Har hon rätt att göra så? Nu säger hon att jag är tvungen att gå på det.  
    I dag ringde hon till och med och skällde på mig för att jag inte kom. 
    Nån som vet vem som har rätt här. Hon eller jag?!

• Svar på tråden Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Japp) skrev 2025-06-12 17:12:46 följande:

Har du fasta arbetstider 7:30-13 enligt någon form av schema eller jobbar du de tiderna på eget bevåg för att det passar dig?
    Är det ett schema så kan chefen bestämma att du de dagarna ska jobba 9:30-15 istället. Bestämmer du dina egna arbetstider så kan chefen ändå kräva att du förlägger sin arbetstid så du kan vara med på mötet, om det anses viktigt för arbetet. Även om det är utanför din schemalagda /självvalda arbetstid så är det inom normal arbetstid.

Däremot kan chefen inte kräva att du jobbar mer än 75%, om det inte är något extraordinärt som händer och du blir beordrad. 

Man är faktiskt skyddad mot beordrad övertid också, det visste jag inte: www.unionen.se/rad-och-stod/forkortning-av-arbetstid-smabarnsforaldrar

Men som det också går att läsa där ska det räknas som "påtagligt störning av verksamheten" att du inte deltar på mötet. Beroende på vad som avhandlas kan det vara helt rimligt, eller inte. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-12 15:31:40 följande:
    Ok men hon kan väl inte tvinga mig till mer tid?
    "Om du och din arbetsgivare inte kan komma överens om hur du ska ta ut ledighet vid förkortad arbetstid ska arbetsgivaren förlägga ledigheten enligt dina önskemål, om det inte medför påtaglig störning i verksamheten."

Enligt lagen.

Hur viktigt är mötena för att du ska kunna sköta ditt jobb?

Bara kräva att du kommer och skrika kan hon inte oavsett.

Men kanske kan hon förlägga arbetstiden så att du deltar i möten om det medför påtaglig störning i verksamheten att du missar informationen som man ges under dessa möten?

• Anonym (Abc)

Frågan provocerar säkert dig men varför kan du inte delta i ett möte 2 timmar varannan månad?

• Anonym (Ida)

Tack för alla era svar!
    Jag tror inte hon kan tvinga mig enligt föräldraledighets lagen. På mötena pratas bara om hur det går för verksamheten osv. Inget som jag måste höra för att kunna utföra mitt arbete men som är bra att veta.
    Ja hon tycker självklart att jag bör delta då det ändå är så sällan som varannan månad men eftersom det är ett bemannings företag känner jag inte att träffa kollegor som jag ändå aldrog träffa känns så viktigt. 

• Anonym (Teamlis)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-13 00:01:12 följande:

Tack för alla era svar!
    Jag tror inte hon kan tvinga mig enligt föräldraledighets lagen. På mötena pratas bara om hur det går för verksamheten osv. Inget som jag måste höra för att kunna utföra mitt arbete men som är bra att veta.
    Ja hon tycker självklart att jag bör delta då det ändå är så sällan som varannan månad men eftersom det är ett bemannings företag känner jag inte att träffa kollegor som jag ändå aldrog träffa känns så viktigt. 

Vilket mycket väl kan bli en nackdel i det långa loppet.

Jag tycker att du är löjlig nu, som en småunge som stampar med foten och vägrar.
    Sånt ses inte med blida ögon kan jag lova dig.

Du är ett strålande exempel på varför jag inte anstället småbarnsföräldrar eller folk i ålder att skaffa barn.

• Anonym (Teamlis)
    Anonym (Abc) skrev 2025-06-12 22:28:14 följande:

Frågan provocerar säkert dig men varför kan du inte delta i ett möte 2 timmar varannan månad?

Gissar att anledningen är den som är så populär bland folk med småbarn... för att jag har "rätt" till det.

Dessa människor ser bara sina sk rättigheter och skiter i sina skyldigheter.

Vi får hoppas att ts missa någon mycket viktig info och gör bort sig rejält pga det.
  • Anonym (.)

Din chef kan ändra den schemalagda tiden då du jobbar även om du är föräldraledig på 25% så att du på dagarna med APT exempelvis börjar senare för att kunna vara med på mötet. Hon kan däremot inte tvinga dig att ta ut övertid utan att kompensera en annan dag. 

• Anonym (Japp)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-13 00:01:12 följande:

Tack för alla era svar!

Då får du ha en diskussion med arbetsgivaren om det. Har arbetsgivaren sagt att de vill ha dig där kan du inte bara strunta i det. Men de måste kunna motivera varför det blir en "påtaglig störning av verksamheten" att du inte kommer.

Personligen hade jag fixat barnpassning och gått. Det är som sagt bara varannan månad, och det är inte sent att sluta kl 15. Du får information samtidigt som alla andra, och visar intresse för företaget. 
  • Anonym (Ellen)

Vilket kollektivavtal arbetar du under (om ni har kollektivavtal)?

• Anonym (E)

Men ts, jag undrar verkligen hur du kommunicerar med chefen, hur har du gjort alla andra gånger? Har du bara struntat i att gå då? Jag tycker som flera andra att varannan månad är det väl inte så farligt att jobba en annan tid, du svarar inte heller på om du har schemalagd tid eller om du har bestämt dessa tider själv? När chefen ringer och skäller från mötet så tyder det på att hen inte hade förstått att du inte skulle dyka upp, inte för att det är ok att skälla men om du bara struntar i dessa möten efter att chefen uttryckt att hen vill ha dig där så kan jag förstå hen. Du känns inte som en toppen kollega faktiskt, ett typexempel på varför man inte bör anställa småbarnsföräldrar. Jag har själv barn men även arbetsmoral.

Svar på tråden Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?