• Anonym (Ida)

Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?

Hej!

Jag är föräldraledig 25% per dag.
    Jag hämtar då min flicka halvtvå varje dag efter skolan så hon slipper fritids. Jobbar alltså 7:30-13 varje dag. Nångång varannan månad lägger chefen in att man ska ha arbetsplats träff kl 13-15. Detta är alltså utanför arbetstid och förlänger ju då min dag. Har hon rätt att göra så? Nu säger hon att jag är tvungen att gå på det.  
    I dag ringde hon till och med och skällde på mig för att jag inte kom. 
    Nån som vet vem som har rätt här. Hon eller jag?!

• Svar på tråden Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (E) skrev 2025-06-13 13:13:54 följande:

Men ts, jag undrar verkligen hur du kommunicerar med chefen, hur har du gjort alla andra gånger? Har du bara struntat i att gå då? Jag tycker som flera andra att varannan månad är det väl inte så farligt att jobba en annan tid, du svarar inte heller på om du har schemalagd tid eller om du har bestämt dessa tider själv? När chefen ringer och skäller från mötet så tyder det på att hen inte hade förstått att du inte skulle dyka upp, inte för att det är ok att skälla men om du bara struntar i dessa möten efter att chefen uttryckt att hen vill ha dig där så kan jag förstå hen. Du känns inte som en toppen kollega faktiskt, ett typexempel på varför man inte bör anställa småbarnsföräldrar. Jag har själv barn men även arbetsmoral.

Man är inte ett småbarn när man går i skolan. 
  • Anonym (Ida)

Ok vad många diskussioner det blev! Många verkar störa sig på föräldraledigas rättigheter. Men nu är det faktiskt så att jag har denna rättigheten. Jag har ledigt varje eftermiddag. Ken inte ändra min arbetstid. 07:30 måste jag vara på plats. Saker måste göras på förmiddagen. Så går jag på mötet blir det mertid. Självklart kunde jag fixa så jag kunde gått med min man men jag säger ju att jag inte ville gå för ingen jätteviktig information ges som jag inte kan få reda om ändå. Jag är uthyrd och träffar aldrig dessa kollegor utan ser de på platsen jag är uthyrd till som mina kollegor mer.
    så frågan var mest för att jag tycker inte det är ok att chefen ringde och skällde bara för att.
    Hon har liksom haft den attityden hela tiden och inte haft koll på vad föräldralediga har för rättigheter så jag har fått stå på mig.

• Anonym (.)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-14 15:17:51 följande:

Ok vad många diskussioner det blev! Många verkar störa sig på föräldraledigas rättigheter. Men nu är det faktiskt så att jag har denna rättigheten. Jag har ledigt varje eftermiddag. Ken inte ändra min arbetstid. 07:30 måste jag vara på plats. Saker måste göras på förmiddagen. Så går jag på mötet blir det mertid. Självklart kunde jag fixa så jag kunde gått med min man men jag säger ju att jag inte ville gå för ingen jätteviktig information ges som jag inte kan få reda om ändå. Jag är uthyrd och träffar aldrig dessa kollegor utan ser de på platsen jag är uthyrd till som mina kollegor mer.
    så frågan var mest för att jag tycker inte det är ok att chefen ringde och skällde bara för att.
    Hon har liksom haft den attityden hela tiden och inte haft koll på vad föräldralediga har för rättigheter så jag har fått stå på mig.

Återigen, chefen har rätt att kräva att du ska vara med på APT trots föräldraledighet men ska ju då också ändra ditt schema för den dagen så att du inte får mertid. Din rättighet för föräldraledighet är att du får gå ned i tid men din arbetsgivare har rätt att förlägga den tiden så det bäst passar verksamheten. Om du är frånvarande när chefen krävt att du ska närvara så räknas det som olovlig frånvaro oavsett vad du tycker gäller. 
  • Anonym (,)
    Anonym (E) skrev 2025-06-14 12:00:18 följande:
    Faktacheckar? Syftar du på inlägget med svaren ts skrev EFTER det här inlägget? Vilken fakta menar du att jag inte kollat upp? Eller menar du att jag skrev hen istället för hon? Jag orkade inte skrolla upp igen för att kolla den detaljen
    Jag är fullt medveten vad som skrevs EFTER eller FÖRE. Är du osäker på fakta får du fråga och vänta på svar i stället för att vara extra otrevlig i onödan.
  • Anonym (E)
    Anonym (,) skrev 2025-06-14 16:02:23 följande:
    Jag är fullt medveten vad som skrevs EFTER eller FÖRE. Är du osäker på fakta får du fråga och vänta på svar i stället för att vara extra otrevlig i onödan.
    Jag undrar fortfarande vad det är jag behöver faktachecka?
  • Anonym (A)
    Queen81 skrev 2025-06-14 14:59:08 följande:
    Du diskriminerar med andra ord?
    Diskriminerar? Det är fritt att anställa vem man vill. 
  • Anonym (,)
    Anonym (E) skrev 2025-06-14 16:04:25 följande:
    Jag undrar fortfarande vad det är jag behöver faktachecka?
    Vad du var otrevlig om i onödan... Man kollar före och är inte slentrianmässigt ett kukhuvud.
  • Anonym (E)
    Anonym (,) skrev 2025-06-14 16:06:56 följande:
    Vad du var otrevlig om i onödan... Man kollar före och är inte slentrianmässigt ett kukhuvud.
    Du menar när jag frågade om inte ts hade informerat chefen om att hon inte kommer på mötet?
  • Queen81
    Anonym (A) skrev 2025-06-14 16:06:41 följande:
    Diskriminerar? Det är fritt att anställa vem man vill. 
    Så om jag som chef systematiskt väljer bort att anställa t.ex. mörkhyade, precis alla mörkhyade oavsett om de har precis rätt utbildning och erfarenhet, så är inte det diskriminering?
  • Anonym (Teamlis)
    Queen81 skrev 2025-06-14 14:59:08 följande:
    Du diskriminerar med andra ord?
    Ja, ska man vara krass så gör jag väl det.
    Jag gör vad jag behöver för att företaget ska fungera smidigt.

Jag är ingen välgörenhetsinrättning som begränsas av krävande småbarnsföräldrar.
    Kräva får de göra hos någon annan.
Svar på tråden Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?