Inlägg från: Anonym (Reena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Reena)

Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?

Anonym (J) skrev 2025-06-12 14:56:41 följande:

Det låter inte rimligt att du ska gå utan att få betalt.
    Om det räknas som betald övertid det låter mer rimligt.

Hur viktigt är mötet för ditt arbete?

Inte övertid utan mertid i såfall.
    Tror snarare att chefen behöver lägga om starttiden på dagen eller ta timmar från en annan dag som kompensation.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-12 15:05:53 följande:

Jag läste att det ska räknas som övertid. Men hon kan inte tvinga mig till övertid efter arbetstid när jag är föräldraledig! Tycker faktiskt det var riktigt retfullt att ringa från mötet och skälla! 

Det är fel. Jobbar du inte heltid så räknas det som mertid.
    Ringa och skälla ska hon inte göra oavsett. 
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Ida) skrev 2025-06-12 15:31:40 följande:
    Ok men hon kan väl inte tvinga mig till mer tid?
    Osäker, men mötet kan vara obligatoriskt.
    Vi har obligatoriska möten där de som inte jobbar heltid förväntas delta.
    Hur de kompenseras vet jag dock inte.

När jag var sjukskriven gick jag på möten ändå för jag vill inte missa viktig information. 
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Teamlis) skrev 2025-06-15 12:01:17 följande:
    Definiera hur du vill, tror nog ändå att du begriper poängen.
    Har läst alla dina inlägg och ser nu vidden av problemet med att ha småbarnsföräldrar anställda.
    En och annan går ju att täcka upp, men om majoriteten består av dessa kan det blir stora problem med bemanningen.

På min arbetsplats (ca 40 anställda) är det 7-8 personer som "kräver sin rätt" varje år när det vankas semester och julledighet.
    Vilka åker på att jobba då?

Just det.

När mina barn var små utnyttjade jag inte andra för eget vinnande. Jag ville inte ligga till belastning för mina kollegor.

Vi har ett riktigt typexempel hos oss som verkligen kräver, kräver och återigen kräver, men inget ger tillbaka.
    Tror någon att hon bjuds in på våra "kollegakvällar" som vi ibland har hemma hos varandra?

Gapa gärna om mobbing, men jag väjler själv vilka jag vill ha i mitt hem. Precis som alla andra gör på sin fritid, i sina egna hem.

Ger du skit så får du skit.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Fjfj) skrev 2025-06-15 21:22:48 följande:
    Är man helt sjukskriven får man inte vara med på något jobbrelaterat överhuvudtaget för FK. 

Man är sjukskriven av en anledning och då ska man släppa det.
    Jo, det får man.
    Jag har själv kollat det med Försäkringskassan. 

Helt upp till anledningen till sjukskrivning.
Svar på tråden Föräldraledig 25 % kan chefen tvinga mig gå på saker utanför arbetstid?