Anonym (L) skrev 2025-06-12 18:32:13 följande:
Barn som alltid vill se på skärm
Min 7-åring tjatar hål i huvudet på mig gällande skärmtid! Så fort jag inte aktivt gör något med henne (leker, läser bok, är ute, osv) vill hon se på sin iPad. Jag har en liten bebis också och kan inte konstant aktivera den stora tjejen. Därför blir det nog 2-3 timmars skärmtid per dag, men hon vill ha ÄNNU mer skärmtid.
Vad gör man?! Är era barn också såhär???
Fortsätt säga nej. Man kan inte ha skärm i ansiktet hela dagen. Säg att skärmtid är mellan 17-18 på vardagar och att hon kan få någon xtra timme på helger, annars tar ni bort paddan helt.
Barn dör inte av att ha lite tråkigt. Det finns tom forskning som säger att barn som har tråkigt utvecklar bättre tankeverksamhet och blir mer intelligenta som vuxna.
Förstår att det är stressigt för dig om du har en bebis, liksom lättare att bara ge paddan för lite lugn och ro, men du gör henne bara en otjänst. Barn har ingen tidsuppfattning och 5 minuter är lika lång tid som 50 minuter för dem.
Hon är säkert lite avundsjuk på bebisen också, som får så mycket tid av dig. Gör lite saker ihop alla 3, bebis kan ligga på en filt i parken en stund medan ni har picknick, bebis kan vara i vagnen om ni går en promenad, bebis kan bada i baljan medan 7åringen badar. etc.
Mina barn får passa / laptop 1 gång i veckan. De vet reglerna. Inget tjat.