Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Enrums lägenhet

Anonym (Em) skrev 2025-06-13 15:20:25 följande:
    Tycker att det är normalt att vilja det fram tills man själv får barn. Skulle det vara konstigt? Får gärna finnas plats för barnbarnen senare också men är nog inget man förväntar sig på samma sätt. 
    På allvar, tycker du att man ska betala för ett rum som används ett par gånger per år?
    Blir nog billigare att ta in på hotell. 

Varför skulle jag ha ett extra rum för att jag barnbarn,  mitt hem är inte på något vis anpassat för barn!
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 15:37:39 följande:
    Behöver inte vara ett extra rum utan går att anpassa så att det finns välkomnande sovplats även i en etta.

Hade blivit ledsen om min mamma hade ett hem som inte på något vis var anpassat efter mina barnbarn. Hon har satt upp en trappgrind och gjort lite andra anpassningar.
    Ok, tur att mina barn inte ställer såna krav på mitt boende.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 15:45:20 följande:
    Har du ingen egen önskan om att ha barnen på besök hos dig?
    ?esök, absolut. Men ses hellre hemma hos dem.
    Övernattning, nej.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:37:53 följande:
    Är såklart ett fritt val och ansvaret slutar när barnen är vuxna. Men själv har jag många fina minnen eftrr övernattning hos mina morföräldrar. 
    Exakt, ett fritt val och väljer hur jag vill ha det.
    Alltså ett hem till mig.
    Mina barn och barnbarn har egna hem.

Mitt hem är som sagt inte anpassat till barn. 
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:37:53 följande:
    Är såklart ett fritt val och ansvaret slutar när barnen är vuxna. Men själv har jag många fina minnen eftrr övernattning hos mina morföräldrar. 
    Utöver det, jag joobaheltid i ett fysiskt arbete och orkar/vill vara ifred när jag är ledig. Alltså i te ha någon som sover över och behöver service.

Jag har haft hemmaboende "barn" i närmare 40 år. Jag är 100% klar med sånt. 
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:44:56 följande:
    Ja och jag tycker att motsatsen är konstig faktiskt. 
    Är ju skillnad om man  bor i hus med utrymme än i en lägenhet man skaffat till sig själv.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 16:46:20 följande:
    Det är ju inte anpassat för att du inte har anpassat det.
    Absolut,  för att jag inte har något iför det.
    Som sagt, jag träffar barnbarnen i deras hem.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 17:37:20 följande:
    Hoppas att barnen är förstående och inte blir ledsna. Visst kan man behöva prioritera sin hälsa framför vuxna barn.
    Mina barn är vuxna med vuxna hjärnor,  att de inte skulle förstå något så basic finns inte öht.
    Så nej, de är inte ledsna för att jag vill ha mitt för mig själv.

Som  sagt, vi ses hos dem vilket bara innebär fördelar för alla inblandade. 

Mina barnbarn har aldrig sovit här. Jag banrvaktar sällan och åker alltid hem när föräldrarna är hemma igen. Två gånger har jag sovit över, en av gångerna var när ett syskon föddes.

Detta passar oss, om det inte passar dig inte vårt sätt att umgås fel på något vis.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 17:38:27 följande:
    Skillnaden mellan dig och mig är nog att jag fortfarande ser oss som en familj. 
    Det gör vi också trots att jag vill ha mitt hem ifred från övernattningar.
    Den enda som sover hos mig är min särbo.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 17:39:46 följande:
    Så länge det funkar för er så ser jag inget fel. Säger bara att jag förstår att ett vuxet barn kan känna besvikelse.
    Vilket inte är fallet här.
    De vill också att vi ses hos dem. 

Här finns ingenting att roa sig med för barnen, hemma har de sina rum, datorer, trädgård, cyklar mm.
Svar på tråden Enrums lägenhet