• Anonym (Ensam)

Enrums lägenhet

Har flyttat till en ny jätte fin etta som jag trivs väldigt bra i. Mina vuxna utflugna barn har väldigt olika åsikter om detta med att jag bor i en etta. Min dotter är ledsen över att jag bor i en etta för hon och pojkvännen inte kommer få plats när de kommer och hälsar på ( ca 2-3 ggr/dag) jag blir ledsen att ho känner så fast jag förklarar att det finns både säng och soffa. Tar åt mig hur ska jag göra?

• Svar på tråden Enrums lägenhet
  • Anonym (T)

2-3 gånger per dag? Det låter som väldigt täta besök, har din dotter väldigt nyligen flyttat hemifrån? Barn som är väldigt unga vuxna brukar inte se det som att de kommer och hälsar på utan mer som att de kommer hem och vill ha ett eget rum att dra sig undan i. Vad ligger bakom att du valt att bo så litet? Du får förklara vänligt för dina barn varför du valt det boende du gjort och samtidigt försöka förstå dina barns besvikelse att de inte kan komma hem och bo hos dig och förklara att de nu måste bygga egna bon.

• Virriga Vera

Jag känner som så att om ekonomin styr så bor man så det passar en själv och ens plånbok. Om man har råd så kan man bo efter ev. gäster. Har barnen åsikter om storlek så får de gärna bidra till hyran.

• Anonym (Ensam)

Lite otydlig men nej min dotter kommer kanske hem 2-3/år! Har valt att bo i en etta då den är helt ny och mysig. Har so sagt en soffa och 169 säng så finns minst 3 sovplatser

• Anonym (Lena)

Om det är vad du vill så får hon acceptera det. 

Själv flyttade jag till en trea när vi skilde oss. Skulle aldrig vilja bo i en etta, även om jag aldrig skulle få övernattningsgäster, knappt en tvåa heller. 

Så mitt extrarum är kombinerat gäst- och arbetsrum. Torkar även tvätt där inne samt har det lite som förvaring när jag ska resa, t ex ha resväskan på sängen så jag kan packa lite eftersom. 

Min dotter kommer också hem flera gånger om året och sover då hos mig oftast. 

• Fjäril kär

Ett tips...det finns olika typer av vikbara skärmar som tar noll plats hopfällda men som kan vikas ut och skärma av en gästsäng om det är så att dottern känner sig lite obekväm med att det blir nära inpå och inte kunna stänga om sig  när ni ska sova.   

Jag skulle tro att det är just detta som hennes protest handlar om egentligen.  

Jag har inget emot att dela sovsal eller sovrum med andra människor i familjen eller okända men jag kan förstå känslan av att vilja ha en privat sfär vid läggdags. Att kunna läsa en stund utan att störa med ljuset, att pilla i mobilen utan att nån ser vad jag gör eller småprata med pojkvännen en stund innan man släcker. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Ensam) skrev 2025-06-13 11:00:37 följande:
    Enrums lägenhet

Har flyttat till en ny jätte fin etta som jag trivs väldigt bra i. Mina vuxna utflugna barn har väldigt olika åsikter om detta med att jag bor i en etta. Min dotter är ledsen över att jag bor i en etta för hon och pojkvännen inte kommer få plats när de kommer och hälsar på ( ca 2-3 ggr/dag) jag blir ledsen att ho känner så fast jag förklarar att det finns både säng och soffa. Tar åt mig hur ska jag göra?

Hitta någon lösning så att dottern känner sig inplanerad och välkomnen. Finns massor av lösningar för att göra två rum av en etta, googla för inspiration! Utöver att avdela rummet kan du t ex ha sidobord som sängbord när de sover i soffan.
  • Anonym (M)

Hon borde vara glad att du hittat en lägenhet du trivs i. 

• Anonym (Fasadflagga)

Så vad hon egentligen menar är att du för all framtid ska anpassa ditt boende efter henne och hennes pojkvän?

• Anonym (T)
    Anonym (Ensam) skrev 2025-06-13 11:16:22 följande:

Lite otydlig men nej min dotter kommer kanske hem 2-3/år! Har valt att bo i en etta då den är helt ny och mysig. Har so sagt en soffa och 169 säng så finns minst 3 sovplatser

Okej, uppfattade trådstarten som 2,3 ggr /dag . Men då är det ändå så pass sällan så du måste känna själv om du tycker att fördelarna med att bo i en etta överväger din dotters besvikelse. Går det att bygga en avskärmad sovalkov som du kan låta din dotter sova i när hon kommer med sin pojkvän men som du använder själv att sova i till vardags? Finns många bra tips och idéer om man googlar
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fasadflagga) skrev 2025-06-13 15:14:44 följande:

Så vad hon egentligen menar är att du för all framtid ska anpassa ditt boende efter henne och hennes pojkvän?

Tycker att det är normalt att vilja det fram tills man själv får barn. Skulle det vara konstigt? Får gärna finnas plats för barnbarnen senare också men är nog inget man förväntar sig på samma sätt. 
Svar på tråden Enrums lägenhet