Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Enrums lägenhet

Anonym (Ensam) skrev 2025-06-13 11:00:37 följande:
    Enrums lägenhet

Har flyttat till en ny jätte fin etta som jag trivs väldigt bra i. Mina vuxna utflugna barn har väldigt olika åsikter om detta med att jag bor i en etta. Min dotter är ledsen över att jag bor i en etta för hon och pojkvännen inte kommer få plats när de kommer och hälsar på ( ca 2-3 ggr/dag) jag blir ledsen att ho känner så fast jag förklarar att det finns både säng och soffa. Tar åt mig hur ska jag göra?

Hitta någon lösning så att dottern känner sig inplanerad och välkomnen. Finns massor av lösningar för att göra två rum av en etta, googla för inspiration! Utöver att avdela rummet kan du t ex ha sidobord som sängbord när de sover i soffan.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fasadflagga) skrev 2025-06-13 15:14:44 följande:

Så vad hon egentligen menar är att du för all framtid ska anpassa ditt boende efter henne och hennes pojkvän?

Tycker att det är normalt att vilja det fram tills man själv får barn. Skulle det vara konstigt? Får gärna finnas plats för barnbarnen senare också men är nog inget man förväntar sig på samma sätt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 15:29:06 följande:
    På allvar, tycker du att man ska betala för ett rum som används ett par gånger per år?
    Blir nog billigare att ta in på hotell. 

Varför skulle jag ha ett extra rum för att jag barnbarn,  mitt hem är inte på något vis anpassat för barn!
    Behöver inte vara ett extra rum utan går att anpassa så att det finns välkomnande sovplats även i en etta.

Hade blivit ledsen om min mamma hade ett hem som inte på något vis var anpassat efter mina barnbarn. Hon har satt upp en trappgrind och gjort lite andra anpassningar.
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 15:38:57 följande:
    Ok, tur att mina barn inte ställer såna krav på mitt boende.
    Har du ingen egen önskan om att ha barnen på besök hos dig?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-06-13 15:51:01 följande:
    Man kan vilja alla möjliga saker, men TS måste fortfarande anpassa sitt boende efter utbudet på orten samt sin ekonomi.

Nu är det så att TS bor i en etta. Då får barnen bo i ettan när de hälsar på utan att klaga eller hyra ett hotellrum eller någon annan lägenhet om de vill ha ett privatliv när de hälsar på i TS stad. 

Långt ifrån alla har möjlighet att i äldre dagar som ensamstående bo i en stor lägenhet eller hus med rum åt alla barn och barnbarn. Det är väl jättebra att skala ner innan man blir så pass gammal att man inte orkar flytta själv.
    Har man inte råd så är det ju inte så mycket att fundera på. Men tycker att det är minimum att anpassa ettan så att det känns välkomnande för barn eller barnbarn att komma på besök. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-06-13 15:57:45 följande:
    Jag tycker ju att TS har anpassat sitt hem eftersom hon har fixat en soffa dottern kan sova i. 

Förhoppningsvis är det en bäddsoffa. 
    Fast hennes svärson vill förnodligen ha det lite avskärmat om han ska sova där.
  • Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-06-13 16:15:11 följande:
    Snälla nån... Det är inte meningen att föräldrarna ska behöva stå för boende åt sina vuxna barn när de är i stan. Vi har ingen aning om TS har avskärmat med draperier eller vägg men det spelar ingen roll egentligen. TS hem är TS hem, de får komma på besök som normala människor och sitta i soffan eller vid ett köksbord. Vill de inte sova på soffan så gör inte det då.
    Vadå inte meningen? Är något många föräldrar gör automatiskt och något jag som dotter förväntar mig. Det får barnen att känna sig välkomna och förhoppningsvis hälsa på oftare, vilket iallafall jag vill.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-06-13 16:28:20 följande:
    Som gäst får man vackert anpassa sig efter rådande situation.  
    Passar det inte så står det var och en fritt att boka hotell eller helt enkelt bara besöka över dagen. 

Snart kommer nog inlägg om att ts dotter förtjänar hotellfrukost och färskpressad juice också..  herregud...
    Är ju inte en gäst vilken som helst utan en del av familjen. Förvånad över att det ens blir diskussion om det här.
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 16:26:59 följande:
    ?esök, absolut. Men ses hellre hemma hos dem.
    Övernattning, nej.
    Är såklart ett fritt val och ansvaret slutar när barnen är vuxna. Men själv har jag många fina minnen eftrr övernattning hos mina morföräldrar. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fasadflagga) skrev 2025-06-13 16:41:44 följande:
    Förväntar dig? Tänk att som vuxen ha förväntningar på att andra ska anpassa sitt boende efter en själv. 
    Ja och jag tycker att motsatsen är konstig faktiskt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 16:40:47 följande:
    Exakt, ett fritt val och väljer hur jag vill ha det.
    Alltså ett hem till mig.
    Mina barn och barnbarn har egna hem.

Mitt hem är som sagt inte anpassat till barn. 
    Det är ju inte anpassat för att du inte har anpassat det.
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 16:55:21 följande:
    Är ju skillnad om man  bor i hus med utrymme än i en lägenhet man skaffat till sig själv.
    Ja, visst är det skillnad men inte två helt olika saker.
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 16:53:26 följande:
    Utöver det, jag joobaheltid i ett fysiskt arbete och orkar/vill vara ifred när jag är ledig. Alltså i te ha någon som sover över och behöver service.

Jag har haft hemmaboende "barn" i närmare 40 år. Jag är 100% klar med sånt. 
    Hoppas att barnen är förstående och inte blir ledsna. Visst kan man behöva prioritera sin hälsa framför vuxna barn.
  • Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-06-13 17:04:05 följande:
    Jobbigt när "barnen"= vuxna inte kan inse att det är ens förälders egna val och i många fall en nödvändighet att bo mindre. Du är garanterat en person där föräldern inte heller får skaffa pälsdjur 10 år efter allergiska barn flyttat ut heller. För det vore inte anpassat... 

hotellfrukost tack
    Skillnaden mellan dig och mig är nog att jag fortfarande ser oss som en familj. 
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-13 16:56:46 följande:
    Absolut,  för att jag inte har något iför det.
    Som sagt, jag träffar barnbarnen i deras hem.
    Så länge det funkar för er så ser jag inget fel. Säger bara att jag förstår att ett vuxet barn kan känna besvikelse.
  • Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-06-13 18:31:39 följande:
    Hysteriskt roligt. Jag umgicks med min familj senast igår och vi ska ses nästa vecka samt hörs dagligen. Jag har noll problem med om de vill bo i en etta.
    Låter som att ni bor nära varandra och inte behöver övernatta för att ses
  • Anonym (Em)
    Anonym (Signe) skrev 2025-06-13 18:14:01 följande:

Spännande diskussioner. I vissa kulturer är det snarare de vuxna utflugna barnen som ska anpassa sina hem för att den äldre delen av familjen ska kunna sova/bo hos dem. Här blir man aldrig av med att vara förälder och skyldig att anpassa sitt liv efter barn och sedan barnbarn.

Ja, intressant hur kulturer är olika och utvecklas. I många länder syftar man inte ens på kärnfamilj när man pratar om familjen. Sverige är nog ganska splittrat vilket man ser i den här tråden.
  • Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-06-13 19:02:50 följande:
    Starkt jobbat med det där svaret hörru. Du har ingen aning, likaså som du inte har någon rätt att döma mig eller någon som vill eller behöver bo i en etta.
    Poängen med att skriva är väl att förmedla sin åsikt? Har såklart inte svaret utan kom med ett påstående. Du brhöver inte svara om du inte vill.

Hur kan den här frågan vara så kändlig att man behöver vara otrevlig? Förvånar mig faktiskt.
  • Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-06-14 11:51:31 följande:
    Säger den som varit otrevlig hela tråden igenom. Snark.
    Vad har jag skrivit som du uppfattar som otrevligt? Ärligt nyfiken
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-14 11:10:59 följande:
    Vilket inte är fallet här.
    De vill också att vi ses hos dem. 

Här finns ingenting att roa sig med för barnen, hemma har de sina rum, datorer, trädgård, cyklar mm.
    Men dåså, då tycker ju förälder och barn lika och det finns inget problem.
Svar på tråden Enrums lägenhet