• Saculas

Trött Hela Tiden

På senare tid har jag konstant varit trött. Så fort jag kommer hem från jobbet så slocknar jag på soffan eller så kämpar man för att hålla sig vaken för att sova på natten.

Spelar ingen roll vilket upplägg jag har somnar jag på soffan så sover jag inte på natten vilket leder till att man är trött på dagen och detsamma om jag inte sover om jag kommer hem. 

För tillfället slinker kaffe och energi dryck ner som vatten för att överhuvudtaget kunna hålla mig vaken. Jag sover 7-8 timmar per natt ( inte om jag somnar på soffan självklart ) gymmar 6 dagar i veckan och äter hälsosamt

Är det någon som har några tips eller kan relatera?? 

• Svar på tråden Trött Hela Tiden
  • Tow2Mater

Undvik att parkera dig på soffan? Det kan vara mentalt, när du släpper jobbet för dagen. Ta en 30 minuter promenad istället.

Du är väl inte vegetarian eller vegan? Prova kött isåfall. Kanske järnbrist.

• Anonym (?)

Klmakterie eller sköldkörtel?

• Lynx123

Skippa kaffe och energidryck helt, även alkohol, och undvik soffan. Försök lägga dig vid exakt samma tidpunkt varje kväll. Undvik skärmar. Det kommer att gå förvånandsvärt snabbt för din hjärna att komma in i den nya rutinen, typ 10 dagar.

• Anonym (Purjo)

Utöver det som redan skrivits:
    Pollenallergi? 

Finns det något som oroar dig? Oro suger musten ur en totalt. 

• Anonym (Purjo)

Fast om du är vegan och har järnbrist behöver du förmodligen inte börja äta kött, däremot se över vad du äter. :) 

Jag är menstruerande vegetarian sedan 30 år utan järnbrist. Äter man ordentlig mat så går det fint. Det här låtsasköttet som har kommit på senare år tror jag är en stor orsak till den ökade näringsbristen hos vegetarianer. 

• Dennis

Vaknar du svettig på morgonen, har värk i kroppen som känns som träningsvärk. 
    Har du lätt att somna när du sitter stilla som vid möten eller bil, buss resor osv.
    Snarkar du när du sover och vaknar upp att du inte får luft.
    För om du känner det så då kan det vara sömnapne och då kan du ha andningsuppehåll när du sover och inte har tillräckligt syresättning och då blir man trött som bara den under dagen. 
    Oftast fungerar man på förmiddagen men sen så orkar man inte mer.

• TvillingmammaVästgöte
    Saculas skrev 2025-06-13 22:27:13 följande:
    Trött Hela Tiden

På senare tid har jag konstant varit trött. Så fort jag kommer hem från jobbet så slocknar jag på soffan eller så kämpar man för att hålla sig vaken för att sova på natten.

Spelar ingen roll vilket upplägg jag har somnar jag på soffan så sover jag inte på natten vilket leder till att man är trött på dagen och detsamma om jag inte sover om jag kommer hem. 

För tillfället slinker kaffe och energi dryck ner som vatten för att överhuvudtaget kunna hålla mig vaken. Jag sover 7-8 timmar per natt ( inte om jag somnar på soffan självklart ) gymmar 6 dagar i veckan och äter hälsosamt

Är det någon som har några tips eller kan relatera?? 

Du tränar för mycket. Sex dagar i veckan är inte hälsosamt. 
  • Anonym (Heli)

Jag skulle gå till läkaren. En stor trötthet som man inte brukar ha normalt kan t.ex. vara järn- eller vitamin B-12-brist, brist på sköldkörtelhormon eller något annat.

Många drar sig för att gå till läkaren, men är du så påverkad i ditt dagliga liv så ska du absolut göra det. Speciellt som du redan lever häksosamt.

Jag var så där trött en gång, och då visade det sig att det var lunginflammation.

• TvillingmammaVästgöte

Du råder en person som tränar sex gånger i veckan att gå till läkaren för att fixa trötthet istället för att rekommendera TS att vila? En person som orkar träna sex gånger i veckan lär inte vara allvarligt sjuk. 

Inte konstigt att vi har långa väntetider för att träffa läkare om alla resonerar så.
    Till TS säger jag. Vila helt en vecka, testa därefter att träna tre gånger i veckan. Under några veckor.

Om du inte känner dig piggare av detta så sök läkarvård. Eller om du blir sämre förstås också. 

Men symptomen TS har tyder på överträning, vilket inte är konstigt om man tränar sex gånger i veckan.

• UngGubbeinorr

Jag skulle gissa på lågt testosteron, å det sista du ska göra är att ta piller för det. Din fru/sambo tycker säkert att du har nån sorts off-knapp i röven. Ditt tränande tycker jag visar på att det är "cave time" du behöver, ensamtid. Vi män bygger testosteron då, när vi gör saker i ensamhet, kan bestå av garaget, snickarboa, "gone fishing" osv.. Vi kan alla känna igen när vi gjort något och lyckats med det, man känner en sorts boost, fan vad bra det blev. Tänk att du gjort nåt för din fru, kommer hem efter jobbet och hon är glad och berömmer dig för vad du gjort.. rätt säker på att du inte somnar i soffan då. Men tänk motsatsen, du kommer hem, hon är tyst å ser knappt på dig, du frågar och får en massa klagomål - Du har inte, yada yada, du är alltid.. Inga chanser för dig att bygga välmående. Energin till det har du, träning 6 dar i veckan bevisar det, men träningen ger dig inte vad du behöver, utan blir istället slösad energi. Du behöver känna dig som en man som lyckas med saker, på egen hand för ditt eget välmående, inte på order. Det finns en anledning till alla "man caves" oavsett vad de består av, precis som kvinnors behov som ofta består av väninnor där de pratar, ser å lyssnar på varandra. Får hon tid till det?

Svar på tråden Trött Hela Tiden