Anonym (Inte sosse) skrev 2025-06-14 00:20:41 följande:
Varför är borgligheten alltid negativ till sossarna?
När jag nu läst massa historia så blir jag fundersam över borgligheten.?. Nu är jag inte sosse, har aldrig röstat på vare sig sossar, vänsterpartister eller miljöpartister?. Däremot kan jag se att det är socialdemokaterna som byggt Sverige. Det var inga borgliga partier som förespråka kvinnlig rösträtt eller att ALLA skulle få rösta. Det var inte borgligheten som såg till så att Sverige fick förskolor och kvinnor fick en chans till egen försörjning.
Det märkliga är att borgliga partier är motståndare tills det blivit så normaliserat att det inte längre kritiserar det. Finns ju inget politiskt parti som vill ta bort förskola eller ta bort den kvinnliga rösträtten. Men borgligheten kanske inte är så bra för varken kvinnor eller barn i det här landet?
Är det inte sossarna som gått före i allt som är positivt i Sverige?
Hälsningar från någon som fortfarande inte tänkte bli sosse
Förmodligen av exakt samma skäl som att (s) alltid är negativ till borgerligheten, eller hur? De har olika politisk inställning och då är det naturligt att de inte ser varandra som samarbetspartners. Ändå, det är mycket man samarbetar kring men det är förstås motsättningarna som ger rubriker.
Beslutet om kvinnlig rösträtt fattades när Niklas Edén (liberal) var statsminister så att påstå att "inga borgerliga partier var för" är uppenbarligen felaktigt. (s) styrde landet så länge att det är lätt att tro att många framsteg var deras förtjänst men bara för att ta ett exempel: ATP var definitivt inget bra system utan det höll på att kollapsa, varför man tvingades införa ett nytt pensionssystem.
Vi kan också vända på det och konstatera att borgerliga politiker länge förespråkade att vi skulle gå med i Nato, något som (s) plötsligt accepterade när verkligheten gjorde sig påmind. Jobbskatteavdragen var (s) inledningsvis kraftfullt emot och accepterade sedan efter hand. LSS-lagen, som ger funktionshindrade möjligheter till ett betydligt värdigare liv, infördes av en borgerlig regering. Det går säkert att hitta en massa fler exempel på att (s) i efterhand har accepterat sådant som borgerliga partier har drivit.