Inlägg från: Anonym (Jovial) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jovial)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Anonym (Surgubbe) skrev 2025-06-24 16:54:42 följande:

Bara älskar den här tråden! Jag tycker ofta om saker, fenomen, människor men såå skönt att höra hur andra kan störa sig på små och stora saker.
    Jag känner mig fan rätt normalTyst

Tycker inte att det var särskilt normalt att känna sig så personligt träffad och kränkt över att jag inte gillade när folk manipulerar mig och andra.
  • Anonym (Jovial)
    Mayjel skrev 2025-06-24 17:16:05 följande:
    Då skulle jag råda dig till att undvika tårtorna hos Mr Cake. Det är nästan mer smörkräm än kaka i dessa tårtor. Man blir lite illamående rentav. 
    Huu 
    Somliga gillar det förvisso.
  • Anonym (Jovial)

Att landa i en evighetskarusell med automatiserade svar när man försöker nå en kundtjänst för ens unika bekymmer.

• Anonym (Jovial)
    Anonym (Vantrövling) skrev 2025-06-24 19:08:02 följande:
    Eller hur!

Senast i förra veckan. Försökte ringa apotek Hjärtat för att beställa ett läkemedel.

Dag 1: Systemet bara kopplade ner samtalet varje gång jag tryckte 1 ens den första gången för att välja mig fram. Gav upp efter en timme av samma.

Dag 2: Det gick att börja välja men någonstans efter BankID så ballade eländet ur igen flera gånger, och när jag väl lyckades komma igenom var kötiden 55 minuter. Så det gick fortare att köra dit och göra beställningen muntligt.

Jag menar...Skrikandes
    Man kan bli galen för mindre!
  • Anonym (Jovial)
    Anonym (Kvinna ......) skrev 2025-06-25 07:25:41 följande:

En sak till som jag hör ofta och stör mig extremt mycket på.

"Man börjar ju tycka...." "man känner väl att..."

Säg:

"JAG börjar ju tycka..." "JAG känner..."

Håller med! 
  • Anonym (Jovial)

När någon säger klots i stället för kloss

• Anonym (Jovial)
    Anonym (Hänsyn) skrev 2025-06-29 22:35:37 följande:
    Är det någon speciell dialekt som uttalar det så? 
    Ingen aning, min partner brukar ibland säga det enbart för att retas, har sett klots stå stavat på det viset i någon text. Kanske gammelsvenska?
  • Anonym (Jovial)

Aha, kollade precis upp saken, klots är gammelsvenska. Irriterar mig lika mycket när någon säger aderton i stället för arton (18)

• Anonym (Jovial)
    Anonym (Surgubbe) skrev 2025-07-01 15:54:08 följande:
    Aderton används väl enbart när det avser ledamöterna i Svenska Akademien.
    Det är ju ingen som säger sjudderton när de menar 17.
    En vän hade en svenskalärare som envisades med att eleverna skulle använda aderton i stället för arton.
  • Anonym (Jovial)
    Anonym (AI) skrev 2025-07-10 08:54:13 följande:

Jag blir väldigt irriterad på människor som inte har respekt för kunskaper och erfarenheter. Nu t ex med AI så tror många att de kan skriva professionellt, bildbehandla som en expert eller göra avancerade program med några meningar i en prompt. Men nej, så funkar det inte riktigt. AI är ett bra verktyg för att assistera och snabba på tidskrävande arbeten. Det kan även generera helt okej texter, bilder eller vad det nu handlar om. Men du kommer aldrig få lika bra resultat som när en människa som ägnat åratal åt att lära sig och utvecklas gör det. Eller en människa som är en naturbegåvning inom ett visst område för den delen.

Är alltså inte emot användandet av AI i sig. Det är långtifrån alltid man behöver toppresultat, ofta duger "tillräckligt bra" och är man kass på att stava eller formulera sig är säkert AI fantastiskt. Men man ska inte inbilla sig att AI kan göra allt eller alltid har rätt. Även i enkla sammanfattningar finns ofta någon form av faktafel eller osammanhängande resonemang.

Rfk junior har väl använt ai för att formulera mycket av sina faktafel.

Tycker förvisso att ai klår människan i många fall. Den har ju visat sig ge mer korrekta läkarutlåtningar t ex.
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?