Inlägg från: Anonym (Mat_mat_och_mat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mat_mat_och_mat)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Anonym (Vantrövling) skrev 2025-07-16 14:36:49 följande:
    Jag kände så när jag var självrättfärdig tonåring. Hur svårt kan det vara att låta bli knark och sprit liksom? Sen växer man upp och inser att det inte är lika enkelt för alla.

Jag vill verkligen inte byta bort mitt "tråkiga" idag mot alla de åren med förlorad inkomst, dålig familjerelation och socialt snedtittande som en a-lagare får för aldrig det. Är man som vuxen äkta avundsjuk på att folk ger en verbal klapp på axeln till en som äntligen fått ordning på sin skit måste man nog vara en rätt liten person.

Så fråga dig själv- vill du byta liv för att få den lilla bekräftelsen?
    Problemet är att det ofta tar halva eller mer än halva livet för många att vakna upp och inse vad de har slängt bort sina liv på. En normalt funtad vuxen förstår att livet i sig innebär mycket ansvar och lite nöjen, att man drabbas av motgångar, kriser och trauman som man måste kunna hantera nykter, särskilt om man har barn. Det gör mig oerhört förargad med de som sätter barn till världen men sen inte klarar att ta hand om och sörja för dem för att flaskan och drogen är viktigare. Visst, jag skulle också kunna sätta mig ner vid nästa stora motgång, trauma eller kris och dricka mig asplakat och hålla på så i flera veckor, skita i att gå till jobbet m.m., men jag skulle inte bara förlora ekonomiskt och hälsomässigt på det, utan även riskera alla mina nära relationer. Så dum får man helt enkelt inte bli.
    Kråksången skrev 2025-07-17 00:57:56 följande:
    Ursäkta men hur fan är din människosyn? Den lyckliga horan är något du tror på också.  Om du verkligen jobbat inom soc så vet du definitivt hur tragiska livsöden många missbrukare har...
    Ja, jag vet att det finns de med tragiska livsöden. Sedan finns det de med ganska tragiska livsöden som använder detta som en ursäkt för att få fortsätta dricka och droga, trots att de egentligen vet bättre. Sen finns det en betydande del av dem som helt enkelt bara gillar att leva i sus och dus, fest, fylla och drogrus varje dag och som ser behandlingshemmen endast som viloplatser, där de kan äta upp sig lite, vila som nyktra för att sen återgå till sina tidigare missbrukarliv.

Män på FL som gnäller över att de inte får sex, och som inte fattar att det inte är någon rättighet. Det finns en anledning till att dessa män förblir ensamma. Har man som vuxen person inte förstånd att förstå varför, så är det illa ställt.

Anonym (Jovial) skrev 2025-07-25 17:25:41 följande:

Individer som förväntar sig sympatier och iklär sig en offerroll för att de inte får tillgång till andra människor.

Människor som känner ett berättigande till andra på något sätt. Dvs covert narcissism. Det konstanta offret. Den andra sortens narcissister är fortfarande irriterande, men inte lika mycket.

Antagligen pga manipulationerna och att omgivningen förstärker narcissismen. Det är som ett medberoende gift.

Finns en del av dem på FL.
    Anonym (Knubbis) skrev 2025-08-14 04:52:23 följande:
    Fast du har hängt här ganska länge och då avspeglas också din personlighet i många av dina inlägg. Man kan då göra en rättvis bedömning av din karaktär.
    Precis. Ser man en persons aktivitet på forum över tid så får man en ganska bra bild av personen. Jag antar därför att när folk "dömer"/ svarar, så svarar de utefter vad de sett en person skriva innan.
    Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-08-14 10:00:39 följande:
    Förstår varför vi är en del som skriver anonymt om alla svarar efter vad man skrivit tidigare. Vissa passar på att vara elaka eller trycka till ett nick bara för att den skrev något tokigt formulerat för längesen.

Japp, då kom jag på en ny irriterande sak också. Blir så irriterad när någon som hänger här timmar om dagen vid varje tråd ska döma ut den eller fråga om inte TS fick svar på det i sin förra tråd. Eller andra rena gissningar som att peka ut vem TS är och vad den skrivit förut. 
    Ibland stämmer det men oftast inte. Det är som att vissa driver tävling genom att först kunna peka ut TS för att ha skrivit två eller flera gånger, som att det vore en synd.
    Eller de som "minsann känner igen hur alla medlemmar här skriver". Jag har fått falska anklagelser fast jag aldrig blottat mitt användarnamn. Och det har varit helt felaktiga anklagelser från någon som minsann känner igen hur jag skriver😂😆

Hur många har fått en sån falsk anklagelse om att vara någon annan än den man är? Eller att man är den eller den som skrev det och det i en tråd för längesen och när man nekar får man höra att man ljuger. Som att de vet bättre vad andra skriver än den som själv skrivit det.
    Ja, FL är som en liten skvallrig byhåla där "alla känner alla" och skriver man likt någon annan får man förvänta sig att folk här ska tro att det är samma person.

Sen när de får svart på vitt på att de hade fel, sätter de kaffet i vrångstrupen och försöker släta över sina misstag.
    Mayjel skrev 2025-08-29 23:39:59 följande:

Vissa ord, vet inte varför. Jag blir orimligt irriterad när jag hör eller läser ordet "storkok". Är allergisk mot det ordet av nån outgrundlig anledning. 

Eller när vuxna människor använder barnsliga uttryck som "kissimurra" eller skriver "kissignödig", så som man själv uttalade ordet i sin barndom. 

Ja, alltid när det ska tipsas om hur man äter billigt här på FL t.ex. så ska det tjatas om storkok.

På tal om vuxna människor med fjantiga ord, så "mackisar och köttisar" om makaroner och köttbullar eller "chirre" om chips. Det vänder sig i magen.
    Anonym (AI) skrev 2025-07-10 08:54:13 följande:

Jag blir väldigt irriterad på människor som inte har respekt för kunskaper och erfarenheter. Nu t ex med AI så tror många att de kan skriva professionellt, bildbehandla som en expert eller göra avancerade program med några meningar i en prompt. Men nej, så funkar det inte riktigt. AI är ett bra verktyg för att assistera och snabba på tidskrävande arbeten. Det kan även generera helt okej texter, bilder eller vad det nu handlar om. Men du kommer aldrig få lika bra resultat som när en människa som ägnat åratal åt att lära sig och utvecklas gör det. Eller en människa som är en naturbegåvning inom ett visst område för den delen.

Är alltså inte emot användandet av AI i sig. Det är långtifrån alltid man behöver toppresultat, ofta duger "tillräckligt bra" och är man kass på att stava eller formulera sig är säkert AI fantastiskt. Men man ska inte inbilla sig att AI kan göra allt eller alltid har rätt. Även i enkla sammanfattningar finns ofta någon form av faktafel eller osammanhängande resonemang.

Jag stör mig på folk som kopierar svar från ChatGPT/CoPilot för att framstå som kunniga i diskussioner. De som gör så är i regel inte intresserade av att skaffa sig kunskaper alls, utan vill bara använda AI:s svar för att "bräcka" en meningsmotståndare.

Överhuvudtaget folk som måste googla eller fråga AI om sådant som borde tillhöra allmänbildningen, är verkligt patetiskt. Sen nästa gång frågan dyker upp har de förstås glömt det, och måste googla/ fråga AI igen.
    Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-08-31 08:09:19 följande:
    Det där förstår jag mig inte heller på.
    Det roliga vid diskussion eller deltagande i
    på forum är just att skriva.
    Vad ger det att bara kopiera in ett opersonligt svar?
    Fattar verkligen inte vad man får ut av det annat än att försöka låta smart helt utan grund.

Vad som tillhör allmänbildningen skiljer sig däremot väldigt mycket beroende på intressen och yrkesområde. Eller du kanske menar helt självklara saker? 
    I internets barndom hette det att nu skulle vi alla bli mer upplysta och informerade. Ändå verkar det som om många blivit dummare och okunnigare, iom att folk bara googlar sådant de vill ha reda på för stunden, för att sedan glömma det. Som att man struntar i att tillägna sig kunskaper för att "det finns ändå bara en googling bort om man behöver veta/ bara att fråga ChatGPT".

Förvånansvärt många minns idag inte stora händelser eller företeelser som ägt rum under deras livstid.
    Anonym (Öbo) skrev 2025-09-12 05:37:38 följande:
    Och jag irriterar mig på folk som slänger fula epitet på sina sjuka medmänniskor.
    Tror du att de valt att bli alkoholister?

Jag blir ärligt talat skitförbannad när folk nedlåtande gnäller över "A-lagare". Så arg att jag nästan skulle kunna sopa till dem.

Mvh
    Anhörig till en numera avliden, djupt älskad människa. En människa som led svårt av sin sjukdom, alkoholism.

Nu går jag och kräks.
    Det finns anledningar till att folk "gnäller över A-lagare", och det är att många av dem valt att leva ett liv i fylla, sus och dus istället för att arbeta och göra rätt för sig, trots att de kunnat det från början, innan de började anse att livet ska vara en fest, varje dag. Självklart finns det snälla och fina personer bland dem, som din anhörige t.ex., men vanliga skattebetalare är inte så pigga på att betala för deras slappa liv och en massa påkostade behandlingar som inte hjälper.

Nils Bejerot på 70-talet var hård mot A-lagare och missbrukare, men icke desto mindre hade han mycket rätt i det han sa.
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?