Inlägg från: Anonym (Surgubbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Surgubbe)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Anonym (Mat_mat_och_mat) skrev 2025-06-16 19:02:53 följande:
    Nej, det är tjex som låter snobbigt och pretto, det sa ju alltid finare äldre damer när man var barn. Fan vad man störde sig på det. Det heter kex.
    Yepp, och dessutom stavas det Kex.
    Inte tjexx
  • Anonym (Surgubbe)
    Anonym (Jovial) skrev 2025-06-16 21:02:30 följande:

Blir orimligt irritera när folk säger covid med betoning på sista stavelsen "co-VIDD" eller när någon säger Ukraina med betoning på i:et i tre stavelser "ukra-iii-na" 

Har också upptäckt att somliga blir orimligt irriterade av att andra blir orimligt irriterade över saker och skriver ett anonymt inlägg på ett forum om det. Det gör mig nyupptäckt orimligt irriterad. Fjantar.

Blir inte irriterad men noterar olikheten. även min som har noterat efter 10 månader i flottan med folk från andra delar av landet.
    Vi är sörmlänningar men har också noterat att inom länet finns skillnader.
    Målvakt eller Mååålvakt
    Handboll eller Haaandboll
    Hur många har råkat ut för "fälor"?
    Jag tycker det är skitfränt med dialekter och lokala ord.
  • Anonym (Surgubbe)
    Hornper skrev 2025-06-17 18:17:08 följande:
    Men vad ända in i ... Skall det inte vara sylt i prinsesstårta?! Det är ju det som är pricken över i! Nu blir jag upprörd!
    Som son till en konditor skulle jag nog vilja påstå att det ska vara sylt i .
    Dock har jag verkligen inte ärvt genen för just bakning så jag är väl inte ett 100% facit i frågan
  • Anonym (Surgubbe)
    Anonym (misse) skrev 2025-06-18 22:15:50 följande:

Ja... och så

Ja, och typ datorprogram/appar som tror man är dum i huvudet och stänger av funktioner eller håler på
    Skitjobbigt när det "håler på" för att inte tala om när det håller på...
  • Anonym (Surgubbe)
    Anonym (Hatar allt) skrev 2025-06-22 19:47:27 följande:
    Mest troligt, om det inte är flanellskjorta. Håll blicken ner när du går och sträck förfan inte på ryggen
    Elspark-cykel  är väl ett fenomen som inte någonsin nuddar flanellskjorta.
  • Anonym (Surgubbe)
    Snälla Killen skrev 2025-06-22 20:30:07 följande:
    Haha! Var det därför alla tittade så konstigt på mig när jag blev tvungen att resa hela vägen ifrån Skåne till Gällivare för att jag var i ett akut behov av att förnya mitt pass i slutet av pandemin 😅

Jag anlände i flanellskjorta och svarta finskor (bugatti)

Det måste ha varit bristen på el-sparkcykel och själva doften av mina norrländska gener som må ha beskyddat mig, helt klart 😎
    Svårtolkat ... eller mer obegripligt.
  • Anonym (Surgubbe)

Bara älskar den här tråden! Jag tycker ofta om saker, fenomen, människor men såå skönt att höra hur andra kan störa sig på små och stora saker.
    Jag känner mig fan rätt normalTyst

• Anonym (Surgubbe)
    Anonym (Jovial) skrev 2025-06-24 17:11:55 följande:
    Tycker inte att det var särskilt normalt att känna sig så personligt träffad och kränkt över att jag inte gillade när folk manipulerar mig och andra.
    Du misstolkar - jag älskar verkligen tråden och få dela vad folk irriterar sig på.
    Uppenbarligen är jag inte ensam om att gå bananas över diverse.
    DET får mig att känna mig hyfsat normal
  • Anonym (Surgubbe)

I vissa fall använder jag uttrycket:
    Ja, det kan man ju tycka ...
    Innebär att jag misstänker att fler än just jag skulle kunna tycka så.
    Om jag personligen är tyckaren så säger jag - jag ...tycker ... känner ...anser o.s.v

• Anonym (Surgubbe)
    Alessia skrev 2025-06-26 17:29:52 följande:

Svensk genitiv innebär att man hakar på ett s på substantivet: husets fasad, Götes cykel, cykelns styre, Majas pojkvän osv
    Nu har en stor del av befolkningen fått för sig att vi, i likhet med engelskan, har apostrofgenitiv: huset's fasad, Göte's cykel, cykeln's styre, Maja's pojkvän.
    Svenska språket har inte apostrofgenitiv!

Dessutom när det gäller yrken- hon är en advokat, han är en svarvare, han är en polis o.s.v
    På engelska ja, he is a policeman ...
    På svenska är man advokat, svarvare eller polis m.m.
    Kanske är en skröna men hörde för många år sedan att på Island ville man hålla språket inhemskt. 
    Skateboard fanns inte utan det hette hjul-brettur.
    Rätta mig om jag har fel!
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?