Inlägg från: Anonym (Äckliga lukter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Äckliga lukter)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Elsparkcyklar som kör på trottoarer är nog ännu mer irriterande än stora barn som cyklar.
    Höll på att bli överkörd av en yngre men vuxen förmåga när jag gick ut från ett café igår.
    Ska man behöva titta lika noga som när man går över ett övergångsställe innan man lämnar en port, butik eller restaurang för att en voj kanske åker förbi i högsta fart?

Anonym (Mat_mat_och_mat) skrev 2025-07-16 18:42:10 följande:
    Det har jag också reagerat starkt på. Man måste tydligen hålla balansgången på pricken för att inte bli stämplad som något. Lär ju inte finnas många "normala" om man ska diagnosticera och sjukförklara så mycket beteenden.
    Du stämplar rätt duktigt själv här i tråden.

Jag känner en som bor i bostadsrätt, han är helt körd. Självfallet är alla som bor i bostadsrätt likadana!
    Eller går det att tänka ett steg längre?
    Anonym (Frida) skrev 2025-07-18 10:27:10 följande:
    Fullt rimligt att bli irriterad på. Jag har tänkt att det borde införas körkort för elsparkcyklar såväl som cyklar med tanke på hur många olyckor som inträffat med dessa i staden där jag bor. Folk som cyklar på gågator med cykelförbud och folk som ramlat med elsparkcykel och slagit halvt ihjäl sig. Är man inte kapabel att framföra dessa fordon på ett säkert sätt ska man inte använda dem.
    Ja det är nog en rätt rimlig irritation🙂
    Elsparkcyklarna har ju funnits ett tag nu. Varför har det inte kommit en lag om förbud att framföra de fordonen på trottoarer och gångvägar ännu? Eller finns det men ingen som gör kontroller?

Minns när jag såg de första vojåkarna när det precis var nytt. De jag såg då körde strax intill vägkanten, som cyklister. Nu är det ingen ordning på vojframförandet alls, de kör överallt och hur som helst.
    Som du säger så är det ju en fråga om förarens egen säkerhet också. En typ av körkort borde införas så fort det sitter en motor i fordonet och även åldersgräns.
    burleskburkläsk skrev 2025-07-18 20:28:03 följande:

När man sätter sig på pungen...var nog 30 år sedan sist...kanske längre men de som gjort det vet vad jag skriver om!

Händer det alla män lite då och då, tror du? Eller var det en extraordinär händelse du var med om som yngre🤔?
    Händer det i samband med att kroppen växer och man inte riktigt lärt sig hur den nya kroppen fungerar helt än och vilka begränsningar som finns?

Jag blir inte orimligt irriterad men en aning irriterad över par som säger att de är gravida. 
    Nej, en man kan inte bli gravid. Han gör en kvinna gravid vilket inte är speciellt betungande.
    Däremot kan man säga att man ska ha barn tillsammans, utöka familjen, en plus en ska bli tre och liknande saker. Men inte VI försöker eller är gravida. Undrar om samma personer lägger ut att VI har precis blivit förlösta efter förlossningen? VI ammar vårt barn.
    I värsta fall kanske mannen berättar om sina gravidsymptom och sitt förlossningspåverkade underliv på jobbet? 😉
    Män är inkluderade utan att han ska låtsas vara gravid också. Man får barn tillsammans men båda två är inte gravida såvida det inte gäller ett lesbiskt par. 

Mayjel skrev 2025-07-23 21:32:24 följande:
    Som om de vore rädda för mig eller nåt. Folk som är rädda för en gör mig orimligt irriterad. och rentav förbannad. Eller? Känns lite som en förolämpning när folk ska smyga omkring en. Jag är inget eldsprutande monster liksom, så behandla mig inte som ett sådant heller tack!

Detta var inte riktat till dig burkläsken utan mer åt såna där ängsliga fega typer som är rädda för folk i allmänhet och inte vågar vara raka och ärliga, som sagt. 
    Jag menar inte dig personligen nu så ta inte åt dig.
    Men det finns en massa människor som lätt blir obehagliga och aggressiva och de vill man hålla sig långt bort från för att inte få ett slag med sleven. Vissa människor tar inte kritik eller rakhet något vidare alls och är det tex en kollega så kanske man undviker att vara rak för att slippa aggressivitet och små hämnder och bråk dagligen.
    Finns en del som suger på att ta emot kritik och går till attack istället. Fullt förståeligt att inte alla vill stöta sig med den typen av människa utan istället undvika. Alla människor är inte lika och alla vill inte kritisera andra. Det betyder inte att de är fega och ängsliga gällande allt, alla pallar inte bråka och sätta aggressiva typer på plats. 
    Det är okej att vara och tycka olika. Jag ogillar mer människor med aggressiv aura än snälla personer som inte kritiserar vem som helst.
    Mayjel skrev 2025-08-13 13:35:31 följande:

Önskar att de kunde göra detta också, sälja de olika bilarna separat, och även beskriva dessa med sina olika smaker.

Tillverkarna har ju, helt uppenbart, använt en hallonarom i de rosa bilarna. Detta märker jag direkt då smaken har en tydlig hint av hallonbåtar i min mun. 

De gjorde det en period någon gång med Ahlgrens Bilar Delade upp smakerna eller kanske färgerna och sålde separat.
    Kanske 15-20 år sen?

Ska se om jag hittar något om det så ska vi se hur dåligt mitt minne är.

Ja, klart färgerna smakar olika. Det kändes även under tiden jag rökte. Gillar alla färgerna.

2009/2010 såldes Rosa Rattar till förmån för bröstcancer under oktober månad. Det är tyvärr det enda jag hittat hittills om uppdelade smaker. 

Jag vet att det har funnits separerade smaker en period förut. Säkert någon annan som minns det.

Mayjel skrev 2025-08-13 22:11:59 följande:
    Lite osmakligt namn på godispåsen men ändå gött med bara rosa bilar. Hoppas de kommer tillbaka snart.
    Jag tycker att namnet var kul och fyndigt:) 

Hoppas också att de kommer tillbaka!

Fanns ju Gröna bilar ett tag rätt nyligen också, men då innehöll påsen blandade gröna färger och såldes också en kort tid för att uppmärksamma miljö eller någon miljöorganisation har jag för mig.

De som såldes för längre sen uppdelade hade en vit, en grön och en rosa påse. De var heltäckande vita/gröna/rosa har jag för mig, inget genomskinligt på påsarna alls. Möjligtvis baktill.
    Anonym (Jovial) skrev 2025-08-14 01:47:23 följande:

Kan utformas som en kampanj för bilar. "Bilräjset" och något interaktivt där man kan följa slutresultatet. 

Gillar verkligen lakritsvarianten av bilarna, även däcken (vet inte om de säljer det längre) Skulle vara intressant med en kombopåse. 

Ja finns hur mycket som helst man kan göra för lansering av nya bilsmaker eller sälja äldre smaker eller kombinationspåsar. 
    Rosa Rattar, kom tillbaka! Samtidigt som det gör nytta för bröstcancerfonden.

Jo då, lakritsdäcken hittade jag faktiskt för inte så längesen på min superlilla Närlivs. Väldigt goda!
    När jag letade på Ica Maxi kunde jag inte hitta dem däremot.
    Det kan vara lite si och så med datummärkningen på närlivsen, men de var mjuka och fina: )
    Anonym (Mat_mat_och_mat) skrev 2025-08-14 08:19:24 följande:
    Precis. Ser man en persons aktivitet på forum över tid så får man en ganska bra bild av personen. Jag antar därför att när folk "dömer"/ svarar, så svarar de utefter vad de sett en person skriva innan.
    Förstår varför vi är en del som skriver anonymt om alla svarar efter vad man skrivit tidigare. Vissa passar på att vara elaka eller trycka till ett nick bara för att den skrev något tokigt formulerat för längesen.

Japp, då kom jag på en ny irriterande sak också. Blir så irriterad när någon som hänger här timmar om dagen vid varje tråd ska döma ut den eller fråga om inte TS fick svar på det i sin förra tråd. Eller andra rena gissningar som att peka ut vem TS är och vad den skrivit förut. 
    Ibland stämmer det men oftast inte. Det är som att vissa driver tävling genom att först kunna peka ut TS för att ha skrivit två eller flera gånger, som att det vore en synd.
    Eller de som "minsann känner igen hur alla medlemmar här skriver". Jag har fått falska anklagelser fast jag aldrig blottat mitt användarnamn. Och det har varit helt felaktiga anklagelser från någon som minsann känner igen hur jag skriver😂😆

Hur många har fått en sån falsk anklagelse om att vara någon annan än den man är? Eller att man är den eller den som skrev det och det i en tråd för längesen och när man nekar får man höra att man ljuger. Som att de vet bättre vad andra skriver än den som själv skrivit det.
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-30 00:44:38 följande:

- Folk som dränker sina kläder i sköljmedel 
    - folk som pratar på bio, eller sitter med telefoner under filmen 
    - folk som tuggar högt, pratar med mat i munnen, tuggar med öppen mun, rapar högljutt, sörplar, pratar om ofräscha saker när man äter
    - personer som pratar med högtalarfunktionen på bland folk som inte bett om att höra samtalet 
    - folk som kletar tuggummi överallt, eller slänger snus överallt 
    - folk som vejpar överallt (det stinker, men det märker inte folk som själva röker)
    - folk som skräpar ner 
    - personer som invaderar ens personliga space, extra irritation om personen ifråga har vidrig andedräkt
    - hundägare som låter sina hundar springa hur som helst på gågatan, hundägare som inte plockar upp efter sina hundar när de uträttat behov 
    - ... Och såklart hundägare som drar till med argumentet "jamen vilda djur bajsar ju i naturen, varför ska jag då plocka upp efter mitt djur?'

(Och nej, jag är ingen hundhatare, jag har haft hundar i princip hela mitt liv. Det är inte hundarna i sig jag stör mig på utan deras oansvariga ägare)

Håller med om allt utom vejpning. Det är inte värre än söt parfym den sekunden man eventuellt känner lukten. Rökning är mycket värre och sprider inte bara lukt utan utsätter andra för passiv rökning, vilket heller inte är nyttigt. Även om det onyttiga knappast hinner plockas upp om man passerar någon, utan först om man delar hushåll med någon man bor med.
    Därför gillar jag innovationen vape. Som att röka godis? utan att skada någon annan med passiv rökning. Men där får man förstås tycka olika:) 

Jag blir irriterad på alla sopkärl som står öppna tex på tågstationer eller torg. Det gör det fritt fram för fåglar att dra upp alla sopor och dissekera dem i jakt på mat som är onaturlig för dem. För att inte tala om hur de skräpar ner.
    I min kommun beställde de nya sopkorgar med ett stort handtag man både öppnar och stänger med. Som ska vara helt fågelsäkra och doftsäkra. Ja så länge man stänger dem. 3/4 av gångerna jag går förbi så är de öppna ändå och står och luktar för att antingen orkar inte den som öppnat stänga den igen eller så drämmer de till luckan så hårt att den åker upp igen.
    Samma med de lata som ställer ut påsar, säckar, kläder och gamla möbler vid källsorteringen. Så irriterande! 
    Ibland önskar jag kameraövervakning både i tvättstugan och vid återvinningen i bostadsområdet tills folk kan bete sig.
    Anonym (Mat_mat_och_mat) skrev 2025-08-30 18:16:11 följande:
    Jag stör mig på folk som kopierar svar från ChatGPT/CoPilot för att framstå som kunniga i diskussioner. De som gör så är i regel inte intresserade av att skaffa sig kunskaper alls, utan vill bara använda AI:s svar för att "bräcka" en meningsmotståndare.

Överhuvudtaget folk som måste googla eller fråga AI om sådant som borde tillhöra allmänbildningen, är verkligt patetiskt. Sen nästa gång frågan dyker upp har de förstås glömt det, och måste googla/ fråga AI igen.
    Det där förstår jag mig inte heller på.
    Det roliga vid diskussion eller deltagande i
    på forum är just att skriva.
    Vad ger det att bara kopiera in ett opersonligt svar?
    Fattar verkligen inte vad man får ut av det annat än att försöka låta smart helt utan grund.

Vad som tillhör allmänbildningen skiljer sig däremot väldigt mycket beroende på intressen och yrkesområde. Eller du kanske menar helt självklara saker? 
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-31 21:35:26 följande:
    Nu blev jag påmind om när jag sommarjobbade i glasskiosk som tonåring och kunde få märkliga beställningar. Typ någon som bad om att få en "bubbo" och jag inte hade någon aning om vad de pratade om. Där stod jag och försökte förklara "eh... vi har ingen glass som heter så, det vi har är de som står här i backarna" och så fick jag ett irriterat svar "ja, jag vill ha bubbo, jag ser ju att du har det här, varför säger du att ni inte har det?! Jag ska ringa till din chef och berätta vilken dålig service det är här sen ni sommarjobbare började! Den förra som jobbade här gav mig ALLTID vad jag ville ha!" och till slut fattade jag... "Bubbo" var ett barnsligt ord för jordgubbsglass. Och så blev jag behandlad som om jag vore dum i huvudet bara för att jag inte fattade deras bebisspråk.

En annan gång blev jag tillfrågad om jag sålde "vurre". Det tog lång tid innan jag lyckades få kunden att förklara att "vurre" betyder varmkorv. Vilket vi inte hade... Det fick jag mycket skit för, som om jag, en ung tonåring som tjänade minimalt med pengar och hade jobbat där i mindre än en månad, bestämde vad som skulle få säljas i en glasskiosk.

Detta var på tiden då ingen hade smartphone och hade man haft det för att snabbt kunna googla dessa uttryck hade man väl förlorat jobbet för att man stirrat i telefonen under arbetstid, något som kunnat undvikas bara dessa kunder kunde uttrycka sig som vuxna människor 😆
    Tror det handlar om att man irriterar sig på slangord på ett språk man talar varje dag men man inte förstår.
    Ungdomar och äldre irriterar sig på medelåldersslang, medelålders och äldre irriterar sig på barn och ungdomsslang de inte förstår.
    Samma med dialekter.

Däremot när man vet vad olika slangord och dialektala ord betyder kan det vara roligt att säga de orden, gärna på den dialekten. Vissa ord säger jag alltid på dialekt, åtminstone när jag pratar med mina närmaste.
    Gammal slang från riktigt gamla filmer kan också vara roligt att härma.

Btw, det måste ha varit en person som tyckte det var kul att skoja som använde bubbo för jordgubb. Jag har åtminstone aldrig hört någon som kallar det så. Och nästa gång samma person kommit förbi hade du också förstått vad han ville ha precis som "den förra".
    BeautifulLiz skrev 2025-09-01 05:32:51 följande:
    Jag var på ÖB igår och valde kassan som precis öppnade istället för den med lång kö. (Smet inte före utan passerade på exakt rätt tidpunkt.)

Framför mig stod en liten farbror. När han skulle betala sa han "Jag är medlem, Kalla Karlsson (påhittat namn). Ok, sa killen i kassan och sa att han kunde blippa körkortet. Sagt och gjort, inte medlem.
    Då frågade killen i kassan efter mobilnumret, nej inte medlem... personnumret då? Nix.

"Men jag fick ju medlemsrabatt sist jag var här", säger farbrorn högt så alla inom 15 meter hör.
    "Jag kan hjälpa dig att registrera dig som  medlem", sa killen i kassan.
    "Nej, det skiter jag i", sa farbrorn.

Utöver detta så  hörde farbrorn dåligt och skrek "VAAAAAAA" varje gång killen sa något.

Under denna tid hade den långa kön i andra kassan passerat och kvar stod jag.

DÅ blev jag orimligt irriterad!
    🤣🤣
    Vilken lurig liten farbror!
    Ja om man skrattar eller blir irriterad beror nog mest på hur bråttom man har. Eller nej, i stunden är det nog mest irriterande:/
    Anonym (Jovial) skrev 2025-09-12 02:11:49 följande:

Läste en kommentar på ett inlägg på sociala medier. Personen kände sig upprörd och ledsen över att charlie kirk blivit mördad. En annan kommenterade saken om att det här är bara början, "de" kommer att göra mer.

Det är just det här antagna "de" som irriterade mig orimligt mycket. 

Jag förstår dig. "De" skrämmer många och är därför  irriterande när man hänvisar till "De" som en mystisk fara som lurar.

Trumpens stab kan möjligtvis legat bakom det där för det gamla tricket "en gemensam fiende enar folket", här skulle det då vara "en gemensam fiende enar Maga, högerkristna, landsortsbor, outbildade, homofober och andra trumpfans än mer i en gemensam rädsla för "de". 

Nu spekulerar jag vilt och det kan vara orimligt irriterande för andra. Förlåt.
    Anonym (Öbo) skrev 2025-09-12 05:37:38 följande:
    Och jag irriterar mig på folk som slänger fula epitet på sina sjuka medmänniskor.
    Tror du att de valt att bli alkoholister?

Jag blir ärligt talat skitförbannad när folk nedlåtande gnäller över "A-lagare". Så arg att jag nästan skulle kunna sopa till dem.

Mvh
    Anhörig till en numera avliden, djupt älskad människa. En människa som led svårt av sin sjukdom, alkoholism.

Nu går jag och kräks.
    Håller verkligen med dig!

Det är en fruktansvärd sjukdom som ingen vill ha. Sen att det finns bra och dåliga även bland dem, precis som alla andra människor är inget konstigt. Man behöver inte dra alla över en kam för det.
    Mayjel skrev 2025-09-14 03:09:49 följande:
    Aj då. Kanske bäst att vi aldrig träffas då Tungan uteJag retar ihjäl mig på dem, de ska alltid knuffas när man står nära dem på vagnen, oftast helt omedvetet då. 
    Jag brukar också använda ryggsäck om jag ska ha med mig lite mer.
    Däremot är det ju ett Big No No att stå med ryggsäcken på i trängsel på kollektiva färdmedel! Den tar man förstås av och ställer på golvet eller bär framför sig. Sitter man ner har man den förstås i knät.
    Visst kan det vara omedvetet under en kort period som de stöter till folk, men de borde faktiskt lära sig efter första eller andra gången de bumpar in i sina medtrafikanter. 

Jag irriterar mig också på folk som tror att de kan ha på ryggsäcken och vända sig och gå omkring hur som helst på ställen där det är trängsel.

Blev nästan sopad nedför en lång rulltrappa för att han som stod framför med sin jätterygga vände sig om utan att ha koll på alla som stod bakom. Jag stod på steget under och plötsligt blir jag tillsopad med ett tättpackat sidofack i sidan av skallen och axeln. Lyckades greppa räcket, men kunde ha gått illa om en mindre eller svagare person hade stått där.
    Man bör ha koll på sin egen svängaxel med den ryggsäck man har och ta av den på allmänna färdmedel.

Jag blir orimligt irriterad på folk som ska ha roligt i rulltrappan, framför att åka säkert och undvika att stoppa upp rörelsen av människor. Kompisgäng som bara måste åka några sekunder ihopträngda istället för att stå som man bör, visst flyttar de på sig när man kommer nedspringande på vänstra kanten. Men även varit med om kyssande eller youtubekollande par, gissningsvis turisttonåringar, som står framför en där det tar tid innan de uppfattar att man kan vilja komma förbi. De hör inte och ser inte när de är upptagna med sitt mitt i rulltrappan. 🤬
    Anonym (Jobbet) skrev 2025-10-25 10:23:45 följande:

Jag blir orimligt irriterad på jobbet när mina kollegor alla pratar andra språk med varandra. Jag kan gå ett helt arbetspass och aldrig höra svenska.

Men jag fattar ju varför. Dom kan prata obehindrat i sitt modersmål, varför ska dom krysta fram svenska när dom lätt kan prata med varandra i sitt modersmål.

Jag fattar likson grejen ändå irriterar det mig som fan!

Jag håller med. Det är irriterande. Särskilt när man är ensam med två kollegor på kvällen och de båda talar som om jag inte vore där.
    Om en i rummet inte förstår språket så är det väldigt ohyfsat att prata det. Speciellt när den som inte förstår är en brukare/patient/klient.

Visst är det bekvämt att tala sitt hemspråk. Det förstår jag med. Men har man flyttat till nytt land och ska lära sig språket så bör man inte koncentrera sig på att skvallra med kollegor på modersmålet istället.

Tänk själv om vi skulle flytta till Portugal för att leva där. Vi får jobb där språket är portugisiska. Inte skulle du och jag prata svenska på arbetstid om det inte är något man behöver få förklarat tex? Och så skulle man be om ursäkt till de kollegor eller brukare som hörde? 
    Så tänker jag åtminstone utan att ha varit i situationen själv.

Däremot privat. Alltid pratar alla engelska om en i sällskapet inte kan svenska. Allt annat är ohyfsat.

Ska bara tydliggöra att det inte är jag som är brukaren. Såg att det kan tolkas så. 
    Har däremot sett det i vårdyrket många gånger.
    Även bland två svenskspråkiga personal som talar snabbt över huvudet på en brukare med hörselnedsättning eller som behöver talas tydligt till tex.

Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?