Anonym (Frida) skrev 2025-08-30 00:44:38 följande:
- Folk som dränker sina kläder i sköljmedel
- folk som pratar på bio, eller sitter med telefoner under filmen
- folk som tuggar högt, pratar med mat i munnen, tuggar med öppen mun, rapar högljutt, sörplar, pratar om ofräscha saker när man äter
- personer som pratar med högtalarfunktionen på bland folk som inte bett om att höra samtalet
- folk som kletar tuggummi överallt, eller slänger snus överallt
- folk som vejpar överallt (det stinker, men det märker inte folk som själva röker)
- folk som skräpar ner
- personer som invaderar ens personliga space, extra irritation om personen ifråga har vidrig andedräkt
- hundägare som låter sina hundar springa hur som helst på gågatan, hundägare som inte plockar upp efter sina hundar när de uträttat behov
- ... Och såklart hundägare som drar till med argumentet "jamen vilda djur bajsar ju i naturen, varför ska jag då plocka upp efter mitt djur?'
(Och nej, jag är ingen hundhatare, jag har haft hundar i princip hela mitt liv. Det är inte hundarna i sig jag stör mig på utan deras oansvariga ägare)
Håller med om allt utom vejpning. Det är inte värre än söt parfym den sekunden man eventuellt känner lukten. Rökning är mycket värre och sprider inte bara lukt utan utsätter andra för passiv rökning, vilket heller inte är nyttigt. Även om det onyttiga knappast hinner plockas upp om man passerar någon, utan först om man delar hushåll med någon man bor med.
Därför gillar jag innovationen vape. Som att röka godis? utan att skada någon annan med passiv rökning. Men där får man förstås tycka olika:)
Jag blir irriterad på alla sopkärl som står öppna tex på tågstationer eller torg. Det gör det fritt fram för fåglar att dra upp alla sopor och dissekera dem i jakt på mat som är onaturlig för dem. För att inte tala om hur de skräpar ner.
I min kommun beställde de nya sopkorgar med ett stort handtag man både öppnar och stänger med. Som ska vara helt fågelsäkra och doftsäkra. Ja så länge man stänger dem. 3/4 av gångerna jag går förbi så är de öppna ändå och står och luktar för att antingen orkar inte den som öppnat stänga den igen eller så drämmer de till luckan så hårt att den åker upp igen.
Samma med de lata som ställer ut påsar, säckar, kläder och gamla möbler vid källsorteringen. Så irriterande!
Ibland önskar jag kameraövervakning både i tvättstugan och vid återvinningen i bostadsområdet tills folk kan bete sig.