Anonym (Farmor) skrev 2025-06-15 12:44:45 följande:
Jag är farmor kan jag säga till att börja med.
Miina barnbarn är 6 och 9 år gamla.
Som farmor har jag alltid respekterat föräldrarnas regler kring barnen. Skulle jag någon enstaka gång vilja ge godis trots att det inte är lördag (de håller inte benhårt i denna regel) så frågar jag innan jag ev ger dem godis. Säger föräldrarna nej så blir det naturligtvis inget.
Jag har liksom förmågan att relatera till hur jag själv skulle uppfattat övertramp som dina barns farmor gör.
Tror absolut inte att det är en farmor vs mormorfråga, mer än att du som mamma har mer överseende med din egen mor.
Jag förstår givetvis att min svärdotter vid ett ev övertramp skulle ha lättare att hantera det med sin egen mamma i jämförelse med svärmor.
Dock låter det som att du har fått en automatisk radar som letar fel på farmor, ligger det något i det?
Vilken relation hade ni till varandra innan barnen kom?
Tänker att i vårt fall är jag och sonens fru mer som kompisar, innan barnen så umgicks vi ofta på tu man hand och gjorde kul saker ihop. Gick på krogen, konserter och liknande. Bakade ihop, lagade mat ihop (som vi visserligen någon enstaka gång ännu gör) och bondade.
Hon kallade mig inte för svärmor heller innan de var gifta, vilket jag uppskattade.
Man bör använda rätt ord när man talar om relationer, iaf i min värld.
Varje gång jag läser såna här "hata-svärmor.-trådar" blir jag lika glad över min fina, trevlig och snälla svärdotter.
Din erfarenhet sträcker sig till en person, din egen mor. Det är en mycket undermålig statistik.
Min erfarenhet sträcker sig inte till en person,
Min egen farmor är lika som min svärmor. Min systers svärmor är inte helt oproblematisk. Min pappas fru lägger sig i sina söners liv och därmed svärdöttrars liv på en orimlig nivå. Min svägerskas mamma är väldigt mjuk och go som är en mormor. Min pappas svärmor(mormor) är också en väldigt diplomatisk kvinna med bra taktkänsla.
Jag får känslan att många pojkmammor kommer på sig själv försent med att de har fixat och donat lite väl mycket för sina söner. Det gör att de inte litar på att sönerna klarar sig själv och måste då se till att svärdottern tar hand om sonen lika bra som de tycker att de själva har gjort.
Historiskt så har fruar fått åka hem till sin svärmor och ?läras upp?. Det har jag fått berättat för mig var helt rimligt förr.
Jag hann knappt få en relation till min svärmor innan barnen kom. Hade en distansrelation i två år. Sen kom pandemin och mitt i den kom barnen. Vi sågs inte så mycket innan barnen helt enkelt och jag och min sambo träffades sent. Därför hade jag väl andra inarbetade intressen som jag hellre har prioriterat än att umgås med svärmor.