Inlägg från: Anonym (Rasande svärdotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rasande svärdotter)

Jävla svärmor..

Vår dotter är väldigt intresserad av att ha saker som vi vuxna har. För ett tag sen fick hon ett Lypsyl av oss men hon kunde inte sköta det. Nu har hon sett att hennes farmor har läppstift och vill givetvis ha ett sånt. Då har svärmor sagt flera gånger att hon ska köpa ett Lypsyl till henne. Varje gång har vi sagt. Det är inte lönt för vi har redan testat och det går inte av flera anledningar. Vad kommer svärmor med idag? Jo, LYPSYL. Sen blir det kaos och svärmor känner sig dum och ömkar sig om det och vill ha en klapp på axeln att det gör inget. Inombords kokar jag 😡

Nästa grej. Vi kämpar med att lära barnen att allt inte är leksaker. På vår altan har vi ljuslyktor med glas. Dessa får barnen inte leka med. Nu gjorde vår dotter det idag iallafall och min sambo säger ifrån. Då säger svärmor ?Men hon kan väl ha den och leka försiktigt?. Underminerar oss helt. Denna gången kunde jag inte vara tyst. Sa att det faktiskt är en regel att vi inte leker med dem. 

Och till sist, svärmor säger åt oss hur vi ska göra med maten på yngsta sonens kalas. 

Ville kräka av mig. Härlig lördag så att säga. Igenkänning?

Är jag helt orimlig som också tänker att dem som är ?Farmor? oftare lägger sig i på detta viset? 

Enligt min erfarenhet är Mormors mer laidback.

• Svar på tråden Jävla svärmor..

Ett lypsyl har en kork som min bebis kan stoppa i munnen och dö av. Dottern klarar inte av att låta bli att slänga allt på överallt. pch ja, hon kladdar med det och det blir maniskt att hon ska ha det. Vi får skälla på henne och svärmor skapar alltså en konflikt som vi kunde sluppit. Det blir som att svärmor är ett barn som inte lyssnar. Och när vi redan har tagit bort lypsyl från dottern och sagt att det är gjort så behöver hon inte ge igen.

Det kan anses som en tramsig sak med ljuslyktor men jag vill inte ha glas överallt där man ska leka sen eller där jag vill ha friheten att gå barfota. Grannarna blll heller inte ha glas ute på innergården. Det handlar om att min sambo säger till och hon ska respektera det.

Svärmor påpekar också, utöver kalasmat, hur vi ska ha det hemma och verkar tycka att hon ska godkänna hur det ska vara med inredningen och allt. 

Anonym (Karin) skrev 2025-06-15 05:12:06 följande:

De som inte har en sån släkting har nog svårt att förstå. Det är småsaker det du beskriver, men det handlar ju om mängden. Det vore snyggare med hellång gardin, mjölken bör ligga på ett annat ställe i kylen, barnet borde snytas mer sällan, det är skräp på altangolvet, det är döda blad på krukväxten, barnet borde ha kortbyxor, barnet borde ha långbyxor, det är ett opraktiskt tyg på soffan mm mm. 

Jag vet inte hur det är hos er, men i min familj sägs detta så gott som alltid av farmodern till mig, som är mamman, när min man inte är närvarande. 

Precis exakt så är det hos oss. Farmodern hos oss säger det lite närsomhelst. Överlag är det dock jag(mamman) som har huvudansvaret för allt som försiggår i vårt hem. 

Köket hos oss är mitt och är där inte ordning så är det mitt fel. 

Det är också kontrasten gentemot min mamma. Hon säger vad hon tycker om hon blir tillfrågad. Aldrig annars. Peppar oss mest och säger att vi ska hjälpas åt och ta det lugnt. 

Anonym (Farmor) skrev 2025-06-15 12:37:29 följande:
    Nåja, barnet pappa sa till barnet och då borde farmor förstå att barnet inte fick leka med glaslyktorna.

Sen kan jag kanske tycka att det inte är så lämpligt med glaslyktor när man har småbarn.
    Då tycker du att man ska plocka bort precis allt som gör ett hem till just ett hem? Min dotter vet att hon inte ska leka med dessa. De står utomhus och är omtagna av metallhållare. Min dotter vet också att farmor går att köra med så hon förstår att det är en chans att göra emot reglerna. 
    Anonym (Farmor) skrev 2025-06-15 12:44:45 följande:
    Jag är farmor kan jag säga till att börja med.
    Miina barnbarn är 6 och 9 år gamla.

Som farmor har jag alltid respekterat föräldrarnas regler kring barnen. Skulle jag någon enstaka gång vilja ge godis trots att det inte är lördag (de håller inte benhårt i denna regel) så frågar jag innan jag ev ger dem godis. Säger föräldrarna nej så blir det naturligtvis inget.

Jag har liksom förmågan att relatera till hur jag själv skulle uppfattat övertramp som dina barns farmor gör.

Tror absolut inte att det är en farmor vs mormorfråga, mer än att du som mamma har mer överseende med din egen mor.

Jag förstår givetvis att min svärdotter vid ett ev övertramp skulle ha lättare att hantera det med sin egen mamma i jämförelse med svärmor.

Dock låter det som att du har fått en automatisk radar som letar fel på farmor, ligger det något i det?
    Vilken relation hade ni till varandra innan barnen kom?

Tänker att i vårt fall är jag och sonens fru mer som kompisar, innan barnen så umgicks vi ofta på tu man hand och gjorde kul saker ihop. Gick på krogen, konserter och liknande. Bakade ihop, lagade mat ihop (som vi visserligen någon enstaka gång ännu gör) och bondade.

Hon kallade mig inte för svärmor heller innan de var gifta, vilket jag uppskattade.
    Man bör använda rätt ord när man talar om relationer, iaf i min värld.

Varje gång jag läser såna här "hata-svärmor.-trådar" blir jag lika glad över min fina, trevlig och snälla svärdotter.

Din erfarenhet sträcker sig till en person, din egen mor. Det är en mycket undermålig statistik.

Min erfarenhet sträcker sig inte till en person, 
    Min egen farmor är lika som min svärmor. Min systers svärmor är inte helt oproblematisk. Min pappas fru lägger sig i sina söners liv och därmed svärdöttrars liv på en orimlig nivå. Min svägerskas mamma är väldigt mjuk och go som är en mormor. Min pappas svärmor(mormor) är också en väldigt diplomatisk kvinna med bra taktkänsla.

Jag får känslan att många pojkmammor kommer på sig själv försent med att de har fixat och donat lite väl mycket för sina söner. Det gör att de inte litar på att sönerna klarar sig själv och måste då se till att svärdottern tar hand om sonen lika bra som de tycker att de själva har gjort. 

Historiskt så har fruar fått åka hem till sin svärmor och ?läras upp?. Det har jag fått berättat för mig var helt rimligt förr. 

Jag hann knappt få en relation till min svärmor innan barnen kom. Hade en distansrelation i två år. Sen kom pandemin och mitt i den kom barnen. Vi sågs inte så mycket innan barnen helt enkelt och jag och min sambo träffades sent. Därför hade jag väl andra inarbetade intressen som jag hellre har prioriterat än att umgås med svärmor. 

Anonym (M) skrev 2025-06-16 12:44:49 följande:
    Och ändå gav ni dottern ett lypsyl, hur tänkte ni där?

Vi gav dottern som är 3,5 år ett lypsyl som vi hade noga koll över vad hon gjorde med. Det visade sig att hon inte klarade av att hantera det. 

Har också en 10 månaders som stoppar allt i munnen. 
    Vi har därför lärt oss att vi inte kan låta vår stora ha små saker mer än under övervakade stunder. Dessa saker plockas sedan undan. 

Svärmor ignorerar dock helt våra regler och det vi har lärt oss om vår dotter. De stora måste få prova saker och man får se hur det funkar. Därför fick hon ett eget för ett tag sen men det gick inte. Svärmor vill bara vara poppis i vår dotters ögon och struntar i vad vi säger.

Anonym (Svärdotra) skrev 2025-06-16 07:48:39 följande:

Min favorit var nog när svärmor hämtade 2-3 dagar i veckan, gav vår son vispgrädde med nypon och biskvier till mellis varje gång och extra godis fast hon inte fick, och sen efter några månader klagade på oss för att han var "tjock", d.v.s. gick upp i vikt p.g.a. hennes övermatande... Flört Ojoj så galen jag blev.

Men nu ligger hon i jorden och man får minnas det som var bra istället.

Livet är kort och om svärisarna inte beter sig direkt illa så har nog barnbarnen lite glädje av dem ändå.

Somliga kan få till det. 
    Har så svårt för sånt beteende. 
    Anonym (Morr) skrev 2025-06-15 23:02:30 följande:

Min svärmor är helt j*vla tappad. Hon går över varje gräns vi sätter upp bara för att.

Hon tvingar mig citera vetenskapliga källor på typ allt vi väljer att göra. Hon tror hon är supersmart inklusive sina barn. Jag är ju självfallet inte så smart.
    Men när hon själv tycker nånting så är det bara så för hon har minsann fött tre barn. 

Hon är passivt-aggressiv, hotfull och snackar skit. Så fort hon inte får som hon vill börjar hon höja rösten för att göra andra rädda. Riktigt sjukt beteende att tro att man kan tvinga andra att göra som en själv vill.

Vi umgås inte så ofta längre och det blir mer sällan. Hon går inte att prata med och försöker kontrollera allt. Men självklart är det ju inte hennes son som är ett problem utan bara jag. Som om hennes son inte kan göra val eller sätta regler i sitt eget hem eller för sitt eget barn.

Jag hade kastat lypsylet och sagt att farmor kan bestämma i sitt egna hem. Där kan väl ungarna leka med alla hennes lyktor tills de är trasiga eller någon gjort sig illa. Så får hon städa och hålla på bäst hon vill. Hemma gäller mamma och pappas regler. Kan farmor inte vara lyhörd för det så kan hon gå hem. Ge henne inga axelklappar heller, blir det fel så får hon stå för det.

Tack för att du förstår. 

Tycker att min svärmor är ordentligt dum i huvudet. Hon pratar om att hon har så lite pengar och oj vad dyrt allt är. Sen kommer hon med all möjlig skit till barnen. 

Vår minsta son är 10 månader och han har redan fått 4 stycken gosedjur av henne. Inte ett enda bryr han sig om. 

Anonym (Karin) skrev 2025-06-16 07:26:33 följande:

Absolut kan det vara så. Men att uttrycka den avundsjukan genom att klaga på svärdottern för gardinval mm är inte ett bra sätt att hantera den situationen. 

I vår familj har dessutom farmor ett närmare förhållande till barnbarnen än mormor, men likväl ska hon påoeka att jag har fel skohylla eller liknande (trots att allt sånt köps av mig  o maken gemensamt. 

Det intressanta är att min svärmor hade samma problem med sin svärmor. Det är som en loop som är svår att ta sig ur. Och det ska sägas att min svärmor har en massa positiva sidor, men allt detta klagande gör att vår relation tyvärr inte kan bli lika nära som jag hade önskat. 

Vi bor närmre svärmor och hon har träffar barnen överlägset mest. Ändå blir hon på riktigt svartsjuk för att vi kör FaceTime två gånger i veckan med morfar och mormor. Och så fort vi berättar att vi har varit med min familj så är inte reaktionen ?vad trevligt? utan ?vi måste träffas snart? som någon jäkla tävling. 

Jimmy75 skrev 2025-06-16 10:41:54 följande:
    Spelar ingen roll om hon är insatt eller inte. Vore klädsamt om hon visste sin plats. Hon har liksom HAFT sin chans till att styra uppfostran och vad barn ska få/inte så. Har full förståelse för TS. Det är f*n svårare att uppfostra sina föräldrar/svärföräldrar än sina barn. Att de har synpunkter på hur det gick till när gatorna trafikerades av häst och droska är liksom inte relevant idag. Å andra sidan är svensken generellt världskänd för sina Unsolicited advice och pekpinnar till folk som inte har bett om det. Man underminerar inte en förälder på det sättet. Om hon har synpunkter eller frågor gällande barnen så ställer hon dem FÖRST till föräldrarna, när barnet inte är närvarande.

Tack för att du är vettig!

Mina barn är liksom först och främst mina barn. Det är så sjukt att man ska behöva vara folk till lags som umgås kring mina barn. Och ha så jäkla mycket överseende med deras idiotbeteenden. Bara för att de har så goda avsikter eller en massa känslor som de inte är vuxna att hantera. 

beli skrev 2025-06-16 13:54:53 följande:

Jag tror det är väldigt individuellt, och inte alls så enkelt som att mamma och dotter förstår varandra bäst. Min mamma har alltid varit gränslös och jag har lidit väldigt mycket av hennes totala brist på fingertoppskänsla. Under min uppväxt såg hon nog mig som en kopia av henne och blev väldigt oförstående när jag utvecklade andra åsikter än hennes.

Min son har sagt ifrån till henne (sin mormor) att hon inte hela tiden ska hålla på och kalla honom gullegrisen istället för hans namn, eller att han inte alltid vill kramas. Hon både skrattar och blir stött och förstår inte gränser, helt enkelt.

Min sons farmor har däremot fingertoppskänsla. Hon är gammal lärare och barnbibliotekarie och är hur pedagogisk som helst. Jag litar på henne till 100 procent.

Så mormödrar och farmödrar definieras inte mest av att de har en dotter eller en son, utan av sin egen personlighet.

Du har väl rätt egentligen men min erfarenhet lutar åt att pojkmammor ändå är lite mer gränslösa. Att de inte kan låta bli att lägga sig i. 

Min svärmor satt och klappade på vår dotter som ett äckel en gång. Hade det varit en man som hade gjort likadant hade man reagerat och tyckt att han var en snuskgubbe. Min dotter sa ifrån som din son och hon förstod inte alls varför. 

Det är också ett ofog att tro att närhet mellan släktingar är något som är självklart. 

Anonym (M) skrev 2025-06-16 13:53:43 följande:
    Och det visste ni väl redan innan hon fick lypsylet?

Finns ju ingen anledning alls till att en 3-åring ska ha det. Och nej, barn måste inte få prova allt själv som de vill. Det är därför det finns något som kallas uppfostran. 

Du är ju märklig. 
    Då menar du att barn aldrig ska få prova något som de inte klarar av. Uppfostran i mina ögon är att man låter barn testa olika saker under ordnade former. Stöttar dem i det och i nyfikenhet så att de växer upp till självständighet. Ibland går man för fort fram och det märker man. Då får man backa som vi har gjort: 

Svar på tråden Jävla svärmor..