• Anonym (Rasande svärdotter)

Jävla svärmor..

Vår dotter är väldigt intresserad av att ha saker som vi vuxna har. För ett tag sen fick hon ett Lypsyl av oss men hon kunde inte sköta det. Nu har hon sett att hennes farmor har läppstift och vill givetvis ha ett sånt. Då har svärmor sagt flera gånger att hon ska köpa ett Lypsyl till henne. Varje gång har vi sagt. Det är inte lönt för vi har redan testat och det går inte av flera anledningar. Vad kommer svärmor med idag? Jo, LYPSYL. Sen blir det kaos och svärmor känner sig dum och ömkar sig om det och vill ha en klapp på axeln att det gör inget. Inombords kokar jag 😡

Nästa grej. Vi kämpar med att lära barnen att allt inte är leksaker. På vår altan har vi ljuslyktor med glas. Dessa får barnen inte leka med. Nu gjorde vår dotter det idag iallafall och min sambo säger ifrån. Då säger svärmor ?Men hon kan väl ha den och leka försiktigt?. Underminerar oss helt. Denna gången kunde jag inte vara tyst. Sa att det faktiskt är en regel att vi inte leker med dem. 

Och till sist, svärmor säger åt oss hur vi ska göra med maten på yngsta sonens kalas. 

Ville kräka av mig. Härlig lördag så att säga. Igenkänning?

Är jag helt orimlig som också tänker att dem som är ?Farmor? oftare lägger sig i på detta viset? 

Enligt min erfarenhet är Mormors mer laidback.

• Svar på tråden Jävla svärmor..
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (well)

I vårt fall är det mormor som håller på så där, och farmosr som är mer lyhörd för våra regler och håller sig till dem.

Mormor är dock näst intill bindgalen. Hon har masor av konstiga, ibland tok-religiösa, idéer för sig.

• Tow2Mater

Gissar kvinnor har större tålamod med sina egna mammor, så vad de säger irriterar inte lika mycket. Och de är själva uppväxta med ganska liknande regler hos sina mammor som de själva har till sina barn, så det blir inte lika många krockar som med svärmödrar.

Vilket kaos kan det bli med ett lypsyl?

• Anonym (Lilla)

Ja, det är konstigt att hon inte hör och tar till sig vad ni säger. 

Gissar att hon vill göra allt för sina barnbarn, men inte är klok nog att förstå att ni som föräldrar har bättre koll på vad era barn klarar och vad de inte klarar.

Det här är egentligen ett klassiskt dilemma. Föräldrarna vill t.ex. att barnen ska äta godis enbart på lördagarna, men de ädre sticker till dem godis även andra dagar. 
    Det där hör man ju titt som tätt. 

Det bästa är ju om hon accepterar era regler när ni är hos er, och har andra regler när de besöker henne. Brukar funka bäst så.

• Anonym (Sara)

Vad händer om barnet får Lypsyl? Äter hon upp det, kladdar hon det överallt eller vad? 

• Anonym (k)
    Anonym (Rasande svärdotter) skrev 2025-06-14 21:36:21 följande:
    Jävla svärmor..

Vår dotter är väldigt intresserad av att ha saker som vi vuxna har. För ett tag sen fick hon ett Lypsyl av oss men hon kunde inte sköta det. Nu har hon sett att hennes farmor har läppstift och vill givetvis ha ett sånt. Då har svärmor sagt flera gånger att hon ska köpa ett Lypsyl till henne. Varje gång har vi sagt. Det är inte lönt för vi har redan testat och det går inte av flera anledningar. Vad kommer svärmor med idag? Jo, LYPSYL. Sen blir det kaos och svärmor känner sig dum och ömkar sig om det och vill ha en klapp på axeln att det gör inget. Inombords kokar jag 😡

Nästa grej. Vi kämpar med att lära barnen att allt inte är leksaker. På vår altan har vi ljuslyktor med glas. Dessa får barnen inte leka med. Nu gjorde vår dotter det idag iallafall och min sambo säger ifrån. Då säger svärmor ?Men hon kan väl ha den och leka försiktigt?. Underminerar oss helt. Denna gången kunde jag inte vara tyst. Sa att det faktiskt är en regel att vi inte leker med dem. 

Och till sist, svärmor säger åt oss hur vi ska göra med maten på yngsta sonens kalas. 

Förlåt men vad kan vara så illa med ett Lypsyl och var svärmor insatt i denna komplicerade problematik?

Likaså med ljuslyktorna, det är ett förslag där hon inte verkar veta om reglerna.

Troligtvis liknande med nästa sak... Det låter verkligen inte illa.

• NinniQX

Vad gör barnet med lypsylen? Kladdar hon på väggar och möbler eller äter det bara? Hur gammalt är barnet? 

• Anonym (Mia)

Du blir rasande över ett Lypsyl och tips om kalasmat? Så skönt att du inte har några riktiga problem, grattis!

• Anonym (Rasande svärdotter)

Ett lypsyl har en kork som min bebis kan stoppa i munnen och dö av. Dottern klarar inte av att låta bli att slänga allt på överallt. pch ja, hon kladdar med det och det blir maniskt att hon ska ha det. Vi får skälla på henne och svärmor skapar alltså en konflikt som vi kunde sluppit. Det blir som att svärmor är ett barn som inte lyssnar. Och när vi redan har tagit bort lypsyl från dottern och sagt att det är gjort så behöver hon inte ge igen.

Det kan anses som en tramsig sak med ljuslyktor men jag vill inte ha glas överallt där man ska leka sen eller där jag vill ha friheten att gå barfota. Grannarna blll heller inte ha glas ute på innergården. Det handlar om att min sambo säger till och hon ska respektera det.

Svärmor påpekar också, utöver kalasmat, hur vi ska ha det hemma och verkar tycka att hon ska godkänna hur det ska vara med inredningen och allt. 

• Anonym (Karin)
    Anonym (Rasande svärdotter) skrev 2025-06-15 01:59:52 följande:

Ett lypsyl har en kork som min bebis kan stoppa i munnen och dö av. Dottern klarar inte av att låta bli att slänga allt på överallt. pch ja, hon kladdar med det och det blir maniskt att hon ska ha det. Vi får skälla på henne och svärmor skapar alltså en konflikt som vi kunde sluppit. Det blir som att svärmor är ett barn som inte lyssnar. Och när vi redan har tagit bort lypsyl från dottern och sagt att det är gjort så behöver hon inte ge igen.

Det kan anses som en tramsig sak med ljuslyktor men jag vill inte ha glas överallt där man ska leka sen eller där jag vill ha friheten att gå barfota. Grannarna blll heller inte ha glas ute på innergården. Det handlar om att min sambo säger till och hon ska respektera det.

Svärmor påpekar också, utöver kalasmat, hur vi ska ha det hemma och verkar tycka att hon ska godkänna hur det ska vara med inredningen och allt. 

De som inte har en sån släkting har nog svårt att förstå. Det är småsaker det du beskriver, men det handlar ju om mängden. Det vore snyggare med hellång gardin, mjölken bör ligga på ett annat ställe i kylen, barnet borde snytas mer sällan, det är skräp på altangolvet, det är döda blad på krukväxten, barnet borde ha kortbyxor, barnet borde ha långbyxor, det är ett opraktiskt tyg på soffan mm mm. 

Jag vet inte hur det är hos er, men i min familj sägs detta så gott som alltid av farmodern till mig, som är mamman, när min man inte är närvarande. 

Svar på tråden Jävla svärmor..