Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Jävla svärmor..

Anonym (Rasande svärdotter) skrev 2025-06-15 01:59:52 följande:

Ett lypsyl har en kork som min bebis kan stoppa i munnen och dö av. Dottern klarar inte av att låta bli att slänga allt på överallt. pch ja, hon kladdar med det och det blir maniskt att hon ska ha det. Vi får skälla på henne och svärmor skapar alltså en konflikt som vi kunde sluppit. Det blir som att svärmor är ett barn som inte lyssnar. Och när vi redan har tagit bort lypsyl från dottern och sagt att det är gjort så behöver hon inte ge igen.

Det kan anses som en tramsig sak med ljuslyktor men jag vill inte ha glas överallt där man ska leka sen eller där jag vill ha friheten att gå barfota. Grannarna blll heller inte ha glas ute på innergården. Det handlar om att min sambo säger till och hon ska respektera det.

Svärmor påpekar också, utöver kalasmat, hur vi ska ha det hemma och verkar tycka att hon ska godkänna hur det ska vara med inredningen och allt. 

Och ändå gav ni dottern ett lypsyl, hur tänkte ni där?
  • Anonym (M)
    Anonym (Rasande svärdotter) skrev 2025-06-16 13:47:36 följande:

Vi gav dottern som är 3,5 år ett lypsyl som vi hade noga koll över vad hon gjorde med. Det visade sig att hon inte klarade av att hantera det. 

Har också en 10 månaders som stoppar allt i munnen. 
    Vi har därför lärt oss att vi inte kan låta vår stora ha små saker mer än under övervakade stunder. Dessa saker plockas sedan undan. 

Svärmor ignorerar dock helt våra regler och det vi har lärt oss om vår dotter. De stora måste få prova saker och man får se hur det funkar. Därför fick hon ett eget för ett tag sen men det gick inte. Svärmor vill bara vara poppis i vår dotters ögon och struntar i vad vi säger.

Och det visste ni väl redan innan hon fick lypsylet?

Finns ju ingen anledning alls till att en 3-åring ska ha det. Och nej, barn måste inte få prova allt själv som de vill. Det är därför det finns något som kallas uppfostran. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Rasande svärdotter) skrev 2025-06-16 14:22:10 följande:

Du är ju märklig. 
    Då menar du att barn aldrig ska få prova något som de inte klarar av. Uppfostran i mina ögon är att man låter barn testa olika saker under ordnade former. Stöttar dem i det och i nyfikenhet så att de växer upp till självständighet. Ibland går man för fort fram och det märker man. Då får man backa som vi har gjort: 

Nej, det sade jag inte. Klart de ska få prova. Men det räcker ju att de testar mammas lypsyl, sedan läggs det undan. Varför köpa ett eget?
Svar på tråden Jävla svärmor..