• Anonym (inte okej)

Nybliven student bara sover och sover

Min frus äldsta dotter tog studenten härom veckan. Sedan dess har hon sovit precis hela dagarna och nätterna. Jag tror jag har sett till henne tre gånger på 9 dagar. Jag jobbar hemifrån fyra dagar i veckan, och huset är inte så stort, så det är inte som att jag bara inte märkt när hon varit vaken, och nu senaste dagarna har vi ju även haft avslutningar med de yngre barnen, med tillhörande grillkväll med kompisar osv. Men äldsta dottern ser man inte röken av, hon ligger i sin säng och sover.

Jag vet ärligt inte varför jag stör mig så, men det gör jag. Hon är 18 år och percis gått ut gymnasiet, hon ska inte ligga och lata sig, hon ska ut, jobba, festa, resa. Det stör mig kanske också att jag inte hört något om några som helst planer från hennes håll om framtiden. Det känns lite som att hon behöver dras ur sängen och få en spark i baken. Frugan säger dock bara "låt henne vila, hon har just avslutat 12 års studier."

Jag vet inte varför det känns som att jag måste trippa på tå för en nippertippa, den känslan har jag aldrig haft förut. Kanske för att jag ser den här sommaren som något annat än ett sommarlov för henne. Att det liksom är dags att växa upp. Hon kan inte hålla på som vanligt liksom.

Jag vet inte om det är mig, tjejen eller situationen det är fel på, och jag vet inte vad jag ska göra, så ge mig gärna tips och råd.

• Svar på tråden Nybliven student bara sover och sover
  • Anonym (Jaha)

Mitt ex behandlade sin dotter som prinsessan på ärten. Och gör tydligen fortfarande som jag förstått.
    Vi har en gemensam son som jag är otroligt stolt över. Kämpade sig genom högstadiet. Hamnade helt rätt på gymnasiet och muckade igår från tjänst i Marinen.
    Ser hur han växt som människa sedan grundskolan och är en otroligt stolt förälder oavsett vad man tycker om "lumpen"
    Han har växt så otroligt som människa.

• Anonym (inte okej)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-06-14 22:53:09 följande:

Mitt ex behandlade sin dotter som prinsessan på ärten. Och gör tydligen fortfarande som jag förstått.
    Vi har en gemensam son som jag är otroligt stolt över. Kämpade sig genom högstadiet. Hamnade helt rätt på gymnasiet och muckade igår från tjänst i Marinen.
    Ser hur han växt som människa sedan grundskolan och är en otroligt stolt förälder oavsett vad man tycker om "lumpen"
    Han har växt så otroligt som människa.

Vat inte hur det inlägget skulle vara behjälpligt.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (inte okej) skrev 2025-06-14 23:04:20 följande:
    Vat inte hur det inlägget skulle vara behjälpligt.
    Upp till dig att tolka!
  • Anonym (H)

Klart du inte ser det som ett sommarlov, för det är inte ett sommarlov. Skolan är ju slut. 
    Hur försörjer hon sig? Sparpengar? Aktivitetsstöd? Varför lyckades hon inte skaffa ett sommarjobb??

• Anonym (inte okej)
    Anonym (H) skrev 2025-06-14 23:15:22 följande:

Klart du inte ser det som ett sommarlov, för det är inte ett sommarlov. Skolan är ju slut. 
    Hur försörjer hon sig? Sparpengar? Aktivitetsstöd? Varför lyckades hon inte skaffa ett sommarjobb??

Hon försörjer inte sig själv mer idag än hon gjorde för en månad sedan. Jag vet inte om hon har något sommarjobb, är ju möjligt att hon har till senare i sommar, men jag har inte hört något om det. 
  • Anonym (Yikes)

Ja, det är fel på dig. Visst att hon bör ha planer men du verkar inte ha speciellt bra koll. Just nu är hon trött. Jävligt trött och det verkar som att hon behöver vila. Kul att ha någon i huset som kallar henne nedsättande ord om än i skrift... på FL. Alltid kul när folk leker vuxna men inte kan hålla sig från att vara omogna * sätt i valfritt ord*

• Anonym (Du)

Ja, det är du som är problemet. Det har gått NIO DAGAR och du vet inte ens om hon har ett sommarjobb senare eller inte. Släpp det.

• Anonym (inte okej)
    Anonym (Yikes) skrev 2025-06-14 23:32:28 följande:

Ja, det är fel på dig. Visst att hon bör ha planer men du verkar inte ha speciellt bra koll. Just nu är hon trött. Jävligt trött och det verkar som att hon behöver vila. Kul att ha någon i huset som kallar henne nedsättande ord om än i skrift... på FL. Alltid kul när folk leker vuxna men inte kan hålla sig från att vara omogna * sätt i valfritt ord*

Va?
  • NinniQX

Det har gått 9 dagar. Ta det lugnt. 
    Du säger att du inte vet om hon har sommarjobb eller har för planer, det tycker jag är lite märkligt. Pratar ni inget med varandra? Mamman borde väl har koll på vad dottern har för planer. 
    När min dotter tog studenten så tog hon ledigt under sommaren och började söka jobb till hösten ( fick jobb rätt fort)

• Anonym (Ta det lugnt)

Hon har precis tagit  studenten,  låt henne slappna av i någon vecka. Det är stort att komma ut i vuxenlivet och många behöver  landa i de lite. Hon vaknar till  så småningom. Är hon ansvarsfull annars? 

Svar på tråden Nybliven student bara sover och sover