• Anonym (inte okej)

Nybliven student bara sover och sover

Min frus äldsta dotter tog studenten härom veckan. Sedan dess har hon sovit precis hela dagarna och nätterna. Jag tror jag har sett till henne tre gånger på 9 dagar. Jag jobbar hemifrån fyra dagar i veckan, och huset är inte så stort, så det är inte som att jag bara inte märkt när hon varit vaken, och nu senaste dagarna har vi ju även haft avslutningar med de yngre barnen, med tillhörande grillkväll med kompisar osv. Men äldsta dottern ser man inte röken av, hon ligger i sin säng och sover.

Jag vet ärligt inte varför jag stör mig så, men det gör jag. Hon är 18 år och percis gått ut gymnasiet, hon ska inte ligga och lata sig, hon ska ut, jobba, festa, resa. Det stör mig kanske också att jag inte hört något om några som helst planer från hennes håll om framtiden. Det känns lite som att hon behöver dras ur sängen och få en spark i baken. Frugan säger dock bara "låt henne vila, hon har just avslutat 12 års studier."

Jag vet inte varför det känns som att jag måste trippa på tå för en nippertippa, den känslan har jag aldrig haft förut. Kanske för att jag ser den här sommaren som något annat än ett sommarlov för henne. Att det liksom är dags att växa upp. Hon kan inte hålla på som vanligt liksom.

Jag vet inte om det är mig, tjejen eller situationen det är fel på, och jag vet inte vad jag ska göra, så ge mig gärna tips och råd.

• Svar på tråden Nybliven student bara sover och sover
  • Anonym (Yikes)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-15 10:49:01 följande:
    Ts skrev i kommentar att det handlade om oro också och inte bara irritation. 

Håller inte med om att människor som visar sjukdomssymtom ska lämnas ifred och sova bort problemet (vet inte om det är så du menar utan försöker sammanfatta). Särskilt inte när det är ens egna barn det handlar om. Är man 18 är det inte så lätt att förstå vad som är normalt men det bör vi vuxna veta.

Är hon vaken om nätterna eller bara ser yrvaken ut utan att ha sovit är ju ingen skada skedd.
    Fast man beter sig inte såhär vid oro, trashar dottern i en tråd på FL och sedan slänger in något futtigt ord om oro lite senare. "TS" är tydligt ingen bonus till "tjejens" liv och detta är inte "TS" roll. Som mamma hade jag reagerat mycket starkare om min partner uttryckte sig såhär än över att mitt barn behövde vila. Men det är som sagt väldigt tydligt att det inte är något problem egentligen utan bara ett lämpligt ämne i tiden för en historia.
  • Anonym (Yikes)
    Anonym (L) skrev 2025-06-15 10:46:39 följande:

Har du reflekterat över att hon kanske inte sover när hon stannar på sitt rum utan undviker DIG?

Mycket bra poäng!

Jag hade också undvikit TS. Vänta nu... det kan jag ju göra egentligen, lutar åt det för bait mucho

• Anonym (Diagnos?)

Har hon någon diagnos? Depression? Om så så tar det mycket kraft att fullfölja sina studier. Man blir dränerad på energi. Min dotter var sådan innan hon fick hjälp. 
    Om inte diagnos, nej upp och hoppa! Ok sova ett par dagar, men 9? Nej. Hade inte accepterat det. Dock är unga vuxna som musslor. Något kan ha hänt. Tex med vänner som gjort henne låg. Låt mamman hantera situationen. Begär att hon ska prata med henne. Det kan ju vara så att hon vänt dygn och är uppe på natten. Mycket vanligt hos ungdomar. Hur klarade hon skolan? Har hon vänner? Varför har hon varit avig? Detta kan vara tecken på depression. Har hon haft pojkvän? Tagit slut? Kan vara många skäl till hennes osynlighet.

• Anonym (Vuxen)

Hon kanske har ingenstans att gå eller har inte fått jobb. Hjälp henne genom att visa respekt på henne, förstår och behandla inte henne heller som ett barn.
     Att hon sover mycket kan vara tillfällig för hon hade haft stressigt med skoluppgifter och vill återhämta sig nu, eller försök att förstå henne på ett annat sätt. Kom ihåg också att hon är vuxen så att hon inte känner sig behandlad som ett litet barn. 
     Det går bättre sen och se om hon kan förbättra efter det.

• Anonym (morsan Baloo)

När vår son tog studenten så visste vi att

a) han hade sökt till uni och skulle komma in

b) han var trött efter att ha pressat sig till betygen som krävdes

c) han ville inte ha något sommarjobb men han gör inte direkt av med några pengar för allt han gör är att greja med datorn och hänga med kompisar hemma och spela olika spel (icke datorspel) som han redan har, så vi tyckte inte det var ett problem.

När han började få studíelån fick han börja betala till oss.

Är du inte intresserad nog att veta något alls om vad ungdomen har för planer så ska du nog ducka och låta mamman sköta det. Har du en äkta oro över allt sovande så får du klart ta upp det med mamman men försök att inte låta som en total surgubbe mot övriga familjen, det hjälper ingen.

• Anonym (456)

Hon lever kanske sitt liv genom telefonen? Där får hon all information, och skickar ständiga meddelanden till sina vänner. 

• Anonym (Vila)
    Anonym (inte okej) skrev 2025-06-15 00:22:11 följande:
    Jag vet att min TS säkert låter lite som att jag är sur på henne, men det är jag inte, inte på det viset i alla fall. Orolig, snarare, för henne och för hennes framtid.
    Hennes framtid hänger inte på om hon tar ett brejk från livet i en månad eller så efter avklarat gymnasium.

Från det lilla du skriver: jag gissar att hon är utschasad efter skola och familjeproblem och bara vill vila. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Yikes) skrev 2025-06-15 10:56:16 följande:
    Fast man beter sig inte såhär vid oro, trashar dottern i en tråd på FL och sedan slänger in något futtigt ord om oro lite senare. "TS" är tydligt ingen bonus till "tjejens" liv och detta är inte "TS" roll. Som mamma hade jag reagerat mycket starkare om min partner uttryckte sig såhär än över att mitt barn behövde vila. Men det är som sagt väldigt tydligt att det inte är något problem egentligen utan bara ett lämpligt ämne i tiden för en historia.
    Varför skriver du ens här om du tror att det är påhitt?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (inte okej) skrev 2025-06-14 22:37:17 följande:
    Nybliven student bara sover och sover

Min frus äldsta dotter tog studenten härom veckan. Sedan dess har hon sovit precis hela dagarna och nätterna. Jag tror jag har sett till henne tre gånger på 9 dagar. Jag jobbar hemifrån fyra dagar i veckan, och huset är inte så stort, så det är inte som att jag bara inte märkt när hon varit vaken, och nu senaste dagarna har vi ju även haft avslutningar med de yngre barnen, med tillhörande grillkväll med kompisar osv. Men äldsta dottern ser man inte röken av, hon ligger i sin säng och sover.

Jag vet ärligt inte varför jag stör mig så, men det gör jag. Hon är 18 år och percis gått ut gymnasiet, hon ska inte ligga och lata sig, hon ska ut, jobba, festa, resa. Det stör mig kanske också att jag inte hört något om några som helst planer från hennes håll om framtiden. Det känns lite som att hon behöver dras ur sängen och få en spark i baken. Frugan säger dock bara "låt henne vila, hon har just avslutat 12 års studier."

Jag vet inte varför det känns som att jag måste trippa på tå för en nippertippa, den känslan har jag aldrig haft förut. Kanske för att jag ser den här sommaren som något annat än ett sommarlov för henne. Att det liksom är dags att växa upp. Hon kan inte hålla på som vanligt liksom.

Jag vet inte om det är mig, tjejen eller situationen det är fel på, och jag vet inte vad jag ska göra, så ge mig gärna tips och råd.

Hir går det TS? Har ni pratat med henne?
  • Anonym (Sommar)
    Anonym (inte okej) skrev 2025-06-15 00:13:49 följande:
    Det har varit lite tjorvigt mellan henne och familjen senaste halvåret av olika anledningar. Hon har varit rätt avig, även mot sin mamma.
    Det låter lite som en kombination av ren trötthet och att hon kanske mår lite dåligt psykiskt? Kanske blev studenten droppen som fick bägaren att rinna över? Plötsligt är skolan slut, inga klasskompisar att träffa längre, inga rutiner, nya krav som väntar runt hörnet, vad ska hon göra nu? Allt detta och kanske andra saker på det kan göra en deprimerad. Att prata allvar med en 18 åring är inte bara. Det finns många poddar som tar upp just hur man pratar med sin tonåring, till exempel en helt underbar podd som heter "Fatta familjen" där finns ett avsnitt om just hur man kan få sin tonåring att öppna upp och prata om jobbiga saker. 
    Lycka till.
Svar på tråden Nybliven student bara sover och sover