• Anonym (Luke)

Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?

Anonym (slut) skrev 2025-06-15 00:52:21 följande:
    Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?

Jag orkar inte med min relation längre. Det handlar så ofta om att jag måste lyfta upp henne gång på gång. Hon var ?skadad? när vi träffades och jag har under 3 års tid försökt att laga henne. Men jag får inget tillbaka. Hon bara tar energi. Jag tycker synd om henne men nu orkar jag inget mer. Hon kommer säkert må otroligt mer dåligt när hennes trygghet lämnar henne. Kan jag lämna men ändå få det attt inte göra så ont för henne?

Gå inte och dra på det. Få det sagt så snart som möjligt men.
    * Face to face
    * Fokusera på att ni inte är kompatibla. Hon är en bra person i många avseenden.
    * Ge inte efter för vad du än gör utan kör på.

Efteråt ska du veta att oavsett vad som händer så har du bidragit positivt till hennes liv. Gå vidare i ditt liv.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (skötare) skrev 2025-06-17 04:47:21 följande:

Se mitt svar i ett annat inlägg gällande psykiatrivården. 

Det är fruktansvärt att lämna någon som mår dåligt. 

Nej, det är själviskt att må dåligt om man är i en relation.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (skötare) skrev 2025-06-17 06:36:45 följande:
    Det är absolut lämpligt att skriva så, särskilt i detta läge. Man kan inte bara skriva det folk vill höra. Ibland är det obekvämt med åsikter som skär mot ens egna men det här till livet. 

Du har helt fel. Jag arbetar med detta så jag vet. Man kan laga människor och ofta är den privata hjälpen bättre än professionell. Kärlek, omtanke och att finnas där. 

Orkar TS inte så är mitt råd precis som jag skrev att hitta metoder som gör att man håller distans och läsa på. 
    Självklart kan i princip alla människor "lagas". Men det får man ju fixa själv.

Anledningen till att man behöver lagas är att man struntat i underhållsarbete.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Be nice) skrev 2025-06-17 08:02:56 följande:
    För du tror att folk väljer att må dåligt när de bara kunde välja att må bra?
    De väljer att inte göra det de borde göra för att må bra.

Alla vet hur man mår bra. Men det krävs arbete för att må bra. Hoppar man över arbetet kommer man förr eller senare att må dåligt.

Hur man mår är en konsekvens av allt man gör.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (m) skrev 2025-06-18 18:35:20 följande:
    Vilka orimliga krav? Jag säger att det är TS bristande insikt som har satt dem i den här situationen.

Och dina försök till misstänkliggöranden om min person och folkets argument visar bara vad osaklig du är. Klarar du istället av att bemöta vad jag faktiskt skriver så måste du inte ta till sånt.
    Vilken loser mentalitet!

TS gör helt rätt som lämnar. Det är inte han som har en svår sits. Det är TS partner. Snart så är TS fri!

TS är en bra person och ska ha cred. TS partner däremot....
  • Anonym (Luke)
    Anonym (m) skrev 2025-06-18 19:36:22 följande:
    nej jag anser att han inte skulle ha blandat sig i hennes liv från början 
    Det har du rätt i för det var onekligen ett dåligt val av TS, för TS partner  är en dålig person. Nu är det bara för TS att ta ansvar för sitt misstag och göra slut.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (m) skrev 2025-06-18 19:49:20 följande:
    Vad menar du gör TS partner en dålig person? Hon är SJUK
    Psykiskt sjuk är inte något man är. Det är något man blir om man missköter sig.

Finns enstaka undantag men det finns ingen anledning att tro att TS partners problem är det.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (m) skrev 2025-06-18 19:58:40 följande:
    Tack för att du äntligen visar upp okunskapens ohyggligt fula tryne till allmän beskådan
    Okunskapen är det du som står för.

Det finns hur mycket forskning som helst på hur sömn, kost, motion samt en mängd andra faktorer påverkar den psykiska hälsan.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (m) skrev 2025-06-18 20:08:20 följande:
    Påverkar ja men du hittar ingen forskning på att det är ett botemedel så att personen blir frisk
    Stämmer inte.
    Det finns gott om studier på det också!
  • Anonym (Luke)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-18 20:14:12 följande:
    Det finns både psykiska sjukdomar och annan psykisk ohälsa som man faktiskt inte kan hjälpa.

Många trasiga har varit med om hemska saker i sitt liv. Att påstå eller antyda att de inte har tagit hand om sig själva tillräckligt, är djupt okunnigt.

Därmed inte sagt att tjejens problem är TS ansvar. De som skriver att det är själviskt att lämna, eller att han borde ha förstått allt från början och därför är en dålig människa som vill dra sig ur nu, resonerar väldigt knasigt och okunnigt. Man kan bara hoppas att TS och andra i hans sits, inte läser och tar till sig av deras djupt orättvisa skuldbeläggande. 
    Det finns så mycket. Man kan resonera som så att man inte behöver göra någonting för att man ändå kan ha oturen att träffas av en meteorid när man går ut. Inte oväntat är det också de som vanligtvis får stora problem med fysiska och psykiska hälsan i livet.

De du talar om som gör det mesta rätt men ändå är psykiskt sjuka tillhör undantag.
Svar på tråden Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?