• Anonym (TS)

Onyttigheter som trygghet - hur slutar man med det?

Jag har gått i KBT för en hetsätningsstörning som jag tycker fungerade bra. Nu har jag inte den typen av episoder längre men jag har fortfarande ett komplicerat förhållande till sötsaker. 

För mig innebär de en trygghet. Jag har långa perioder då jag äter normalt och tränar. Sedan händer det något svårt eller stressande och jag börjar äta sötsaker nästan varje dag. 

Det är som om jag vill stänga in mig i min bubbla och döva ångesten med sötsaker, vilket i förlängningen bara ger mer ångest. 

Jag har PTSD (på grund av flera trauman) som jag får hjälp med och utmattningsdepression som jag medicinerar för. 

Men jag kommer inte åt det här problemet. Det verkar sitta så djupt och vara kopplat till starka känslor. 

Har du haft det här mönstret och lyckats bryta det? 

Jag behöver inga svar om att det bara är att sluta för då hade jag självklart gjort det, Jag skulle vilja läsa om hur personer med liknande erfarenheter har löst problemet. 

• Svar på tråden Onyttigheter som trygghet - hur slutar man med det?
  • Anonym (A)

Jag byter ut mot sockerfritt. Bakar eller äter nicks glass

• Tow2Mater

Om det innebär en trygghet, kan du inte hitta ett mellanting mellan att stänga in dig i en bubbla med frosseri och att medvetet i nuet (genom sk mindfulness, vad det nu heter på svenska) faktist äta det med gott samvete om så lite varje dag?

Jag åt precis en tårtbit. Precis som igår. Dagen innan åt jag godis. Det är helt ok. Det är inte som att jag slutar träna och slutar äta det som även är nyttigt bara för att jag äter sötsaker. Varför sträva efter någon slags perfektion eller nolltolerans?

• Core

Inget förslag egentligen, mer en reflektion. Jag har aldrig varit överviktig, men de perioder när jag varit utan snus har jag gått upp i vikt.

Inte för att dämpa snussuget, för vikten låg högre när jag var utan i fyra år, sen gick jag ner efter mitt återfall. Snus ersätter det där orala behovet vissa bara har, och man får sin belöning och trygghet av det

Som sagt, inget jag förespråkar, och jag tror heller ingen vuxen människa bara börjar snusa så där. En reflektion, som kanske pekar på att är du lagd som mig, att man har det där behovet av att stoppa saker i munnen hela tiden, så får du hitta ett substitut. Tuggummi? 

• Kludd o Sudd

Kära TS, jag förstår ganska bra hur du har det. Min bästa rekomendation till dig  är att du skaffar dig ordentligt med kunskap om den kemi som pågår i din hjärna och din kropp. Det spelar mycket större roll än vad du tror, utan att förringa trauma och psykologi för det.

Här är ett bra ställe att börja på:

www.bittensaddiction.com/

• Anonym (Känns igen)

Känner igen mig i ditt beteende men har inte lyckats bryta det nu på flera år. Har på senaste tiden börjat försöka enligt konceptet självmedkänsla, att inte försöka fly från känslan eller obehaget utan känna den fullt ut. Men lång väg kvar att inte bara trycka undan för att fungera utåt.

Svar på tråden Onyttigheter som trygghet - hur slutar man med det?