• Anonym (Anonym)

Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?

Har varit på nätet sen ca 2007. Aldrig i någon form har jag sett ett forum som i så hög grad fylls av elaka svar, påhopp, antaganden som följs av påhopp, som just Familjeliv.

Tråd efter tråd dyker folk in i, hoppar på en TS, spyr galla, ska visa hur duktig man är själv genom att trycka dit någon annan verbalt med ord jag tror få skulle säga om man möttes öga mot öga.

Vad är det med just Familjeliv som skapar den här riktiga högstadiekänslan av en mobbingmiljö? Det är verkligen tydligt - jag har ställt samma frågor här som på tex mammagrupper på FB, där får man en diskussion med långa svar som kan ge tips, igenkänning, råd. Här är det påhopp, sarkasm och riktiga utpräglade elakheter. 

Vad är det med Familjeliv, egentligen?

• Svar på tråden Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?
  • Anonym (Abc)

Det är dubbelanonymiteten här som ligger bakom. På till exempel Flashback så är alla ens inlägg och varningar sökbara. Man ser direkt om det är någon som inte har alla hästar hemma. 

Här kan man bete sig som ett svin i en tråd och vara en hedersknyffel i andra trådar.

• KimLinnefeldt

Ja, det är dystert ibland. Jag försöker låta bli att läsa de där inläggen som bara är nedlåtande, självförhärligande eller elaka.

• Anonym (Hmm)

Dessutom vanligt att trådar fastnar i någon sorts pajkastning mellan två eller fler deltagare. Vid det laget brukar det också vara så att man lämnat ämnet i trådstarten.

• Anonym (Dubbelanonymiteten..)

Dubbelanonymiteten är helt klart en möjiggörare. Det har väl varit på förslag innan att möjligheten att skriva dubbelanonymt ska tas bort i alla forumdelar utom känsliga rummet och sexforumet, vilket jag tycker är en bra ide.

Det verkar också som om en del kommer undan med att vräka ur sig otrevligheter medan andras inlägg tas bort rätt kvickt. Det gör att man undrar hur modereringen egentligen funkar här.

• Anonym (Em)

Att trycka ner någon ger en känsla av att man själv växer. Det är samma princip här som vid annan mobbning. Av någon anledning har det blivit så vanligt här på FL att det tar över och ofta intt hinns argumenteras emot av oss normala. Svaga och/eller sjuka människor kan behöva kicken av att trucka ner andra för att må mindre dåligt i sig själva.

• Anonym (Em)

Skulle gissa att mobbare väljer att stanna här på FL för att det helt enkelt fungerar att mobba här. Ingen admin rensar och normala människor söker sig ofta härifrån tillslut.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-16 13:23:28 följande:

Skulle gissa att mobbare väljer att stanna här på FL för att det helt enkelt fungerar att mobba här. Ingen admin rensar och normala människor söker sig ofta härifrån tillslut.

Ja. Jag hängde mer här som nygravid med många frågor men blev så chockad att jag sökte mig till andra forum istället. Kollat in med ojämna mellanrum men det går ju nästan inte att diskutera här, iaf inte i de forum jag läst, utan det blir bara personpåhopp så fort. Funderar på om folk är lika vassa och nedlåtande i verkligheten som här.
  • Fjäril kär

Egentligen är det så att det är samma lilla klick som ständigt förstör , dom är inte så många som folk egentligen tror . Men dom går in i många trådar och då ser det mycket ut. .
    Är väl ganska känt också att dom är arbetslösa och/eller sjukskriven så dom har tid att skriva.  Mår dom bättre eller är sysselsatta så är det lugnt ett tag .. 

Sen vet vi att ett gäng från Flashback dyker in då och då och trollar friskt till dom blir avstängda sen går dom tillbaka till Flashback  och gnäller ... 

• Kludd o Sudd
    Anonym (Dubbelanonymiteten..) skrev 2025-06-16 11:32:40 följande:

Det verkar också som om en del kommer undan med att vräka ur sig otrevligheter medan andras inlägg tas bort rätt kvickt. Det gör att man undrar hur modereringen egentligen funkar här.

Att några av forumets flitigaste mobbare skyddas av moderator är extremt tydligt.

Tänker specifikt på en medlem som knappt gör annat än anmäler inlägg, med helt obegriplig framgång.

Det är tydligt att anmälan egentligen inte rör själva inlägget (som kan vara helt neutralt), utan det handlar om att utöva sin makt gentemot medlemmar som har en annan politisk grundsyn än hen själv. 

Medlemmen själv kör en genomgående nedlåtande och arrogant stil, riktigt vidrig. Bryter själv ofta mot forumreglerna, men kommer undan med det. Inläggen blir kvar, trots anmälan.

Undrar varför vissa åtnjuter så mycket av både makt och immunitet. En mer rättvis behandling hade nog bidragit till att fler stannade kvar här.

• Anonym (Förbjud!!!)

Tycker FL skulle kräva BankID när du loggar in, och
    förbjud alla anonyma att skriva. Inklusive mig själv :)

Svar på tråden Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?