Inlägg från: Anonym (All i need is lowe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (All i need is lowe)

Dags att tala klarspråk i detta ämne

När två människor, båda i relationer på var sitt håll, väljer att vara otrogna med varandra så är det inte meningen att det ska komma fram. De har ingen vilja att göra detta till någon offentlig relation utan trivs med att under korta stunder leva i sin egen bubbla och hänge sig åt varandra.

Det är inte så att någon av dem har någon vilja att bryta upp från sina relationer. De vill ha både och

Mycket av vad som skrivs här är nog taget ur någons fantasier

Verkligheten är väldigt mycket enklare än vad dessa fantasier tycks tro. 
    Vissa människor behöver helt enkelt få leva stundtals i otrohets-bubblan  och blir därmed lättare att leva med.

Det är vanligare än vad man tror och det skadar ingen så länge det förblir okänt.

• Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne
    Zoegazz skrev 2025-06-16 22:29:31 följande:

Blö blö blö! Samma gamla visa. 

1. Vill jag leva i en monogam relation spelar det ingen roll om någon går bakom ryggen på mig ovetandes, jag lever inte i en monogam relation och fick jag veta min man gjorde så bakom min rygg hade jag sett honom med andra ögon, han är inte längre den jag tror jag lever med. Sjukt obehagligt. 

2. Det finns gott om människor som vill leva i öppna förhållanden. Hitta då en sådan. Men just det, otrogen brukar inte vilja dela sin partner, det är bara de själva som ska få ligga runt. 

Vad är det för snack. Otrohet har ingenting med Relationen de lever i att göra. 
    Det handlar inte om att de får för lite sex eller att de tappat attraktionen för sin partner. De vill självklart äta kakan men ändå ha den kvar.

Och öppna relationer är de absolut inte intresserade av, 

Det är bubblan de vill ha att fly in i.  Det är så de fungerar. 
    Anonym (M) skrev 2025-06-17 08:01:36 följande:

Du säger emot dig själv. De vill ju ha en öppen relation, dvs få ligga med andra. 
    Men de vågar inte stå för och de vill inte låta deras partner göra samma sak. 

Sedan så saknar de ju total respekt för sin partner. För den här bubblan riskerar att spricka, och vad händer då? Är de beredda att äventyra sin familj så har de inte några djupare känslor för dom. 

Du förstår inte psykologin i detta. De vill inte ha öppna relationer utan tvärtom vill de ha en relation som är helt skyddad från världen där inget eller ingen stör. Dit de kan fly och bara vara utan vardagens bekymmer och krav.

Det handlar inte om bristande respekt för sin partner utan om ett behov av att dra sig undan och få energi för att orka med relation och familjeliv.

Att jag skulle sakna respekt för min partner är helt tagit ur luften. Jag har aldrig varit otrogen. Det handlar verkligen inte om mig och min familj.

Som vanligt personifierar ni och ser inte att det är ett resonemang utifrån en psykologisk synvinkel. 

Och JA jag vill spräcka bubblan där alla relationsproblem sägs ha sexuella orsaker.  Detta är rent nys och har inga fakta bakom sig. 

Otrohet blir bara ett relationsproblem om det kommer fram i ljuset, vilket det faktiskt ganska sällan gör. Om det inte handlar om något engångs ligg när alkohol finns med och förövraren fylls med samvetskval och direkt erkänner inför partnern.

Vad jag beskriver är otrohets-relationer, ofta är båda parter gifta eller i relationer.  
    Det är aldrig tal om att de skulle lämna sina respektive partners som de lever lyckliga med.

Jag fördömer inte dessa människor utan försöker förstå mekanismerna och dela med mig av dem. 
    AlterEgon skrev 2025-06-17 06:06:53 följande:
    Hur har du kommit fram till denna revolutionerande insikt?

Långa akademiska studier? Livslång erfarenhet? Lång arbetslivserfarenhet?
    Det kanske är lite av varje?

Tror du att man bör uttala sig om något man inte har både kunskap om och erfarenhet av?

Jag utger mig inte vara expert utan är generalist inom området. 
    Anonym (M) skrev 2025-06-17 14:38:49 följande:
    Var skrev jag att det gäller dig?

Nej, otrohet är när man ligger med någon annan, oavsett om det kommer fram eller inte. 
    Hoppas du ursäktar men på min mobils så "de" ut som "du". När jag nu sitter vid datorn ser jag att du faktiskt skrev de. Så än igen Jag ber om ursäkt.

Otrohet och otrohets-relationer är inte samma sak. De har väldigt lite gemensamt.  Jag kan rent generellt säga att enstaka otrohet har mera av bristande självkontroll att göra. Ofta i samband med alkohol eller andra droger och är sällan eller aldrig planerade.

Otrohets-relationer är däremot noga planerat. För att det ska fungera måste man redan innan lita på varandra och vara öppna med varandra om att det inte är tal om någon förälskelse utan att det är en fysisk relation man tillsammans får ut någonting av. På grund av relationens speciella natur, där båda är lika beroende av att den andre "håller tyst" uppstår det ett grundmurat förtroende dem emellan.

I Otrohets-relationer har man möjligheter att visa upp sidor av sig själv man känner man inte kan visa hemma. Det kan handla om osäkerheter, rädslor , stress eller andra yrkesmässiga svårigheter.

Tack vare att personerna på det här sättet kan leva ut sitt, hela jag, fungerar de väldigt väl i sina familjer. 

De ser noga till att förhållandet inte avslöjas , inga mobilsamtal sms eller kontakt via FB eller liknande.  All kommunikation sker muntligen. 

Som du ser skiljer det sig en hel del mot det där fylle ligget under firmafesten.

Anonym (M) skrev 2025-06-17 15:59:03 följande:
    Det är dina åsikter. Otrohet ör otrohet hur man än lindar in det. De bedrar och ljuger för sin partner lika mkt som de som fylleligger med andra. 

Och nej, det fungerar inte att endast prata med varandra och bestämma tid. Ingen kan kommunicera på det sättet såvida man inte är grannar. Men kul att du försöker. 
    Du verkar inte riktigt förstå det här. Det handlar inte om att vare sig urskulda eller som du säger linda in. Alla har eget ansvar för vad de gör och inte gör.  Du kanske inte skulle klara av detta men det finns en hel del som kan.

Jag lägger inga etiska synpunkter på dem.  

För egen del skulle jag inte få ut någonting av en otrohets-relation men jag kan förstå de som gör det. Det finns andra mekanismer än de rent sexuella som är i gång i dessa relationer.
    AlterEgon skrev 2025-06-17 17:24:50 följande:
    TS anser att andras åsikter är mest fantasier. Vill gärna ha källor för det uttalandet.

Sen skriver TS om ämnet som om han verkar ha stor insikt i övriga befolkningens liv.

Vore intressant att få lite fakta om hur han kan skriva om detta med en sån självklarhet i sina inlägg.
    Nu måste jag nog opponera mig lite. Var skriver jag att andras åsikter är fantasier?

Det måste du nog ha fantiserat ihop. 

Du anser alltså inte att man kan diskutera eller ta upp ämnen man tycker är intressanta  och har viss insikt i , såvida man inte kan backa upp dessa med fakta.?

Jag tycker nog att formatet inte lämpar sig för den typen av diskussioner. Skulle bara bli långa haranger av referenser till publikationer  de flesta här inte har tillgång till. 

Därför föredrar jag att på vanlig svenska försöka få tillstånd ett samtal kring min problemställning.

Jag tar självklart emot allas åsikter men när det kommer åsikter som inte berör ämnet vill jag nog påpeka detta.

Det står var och en fritt att reagera på vad jag skriver men snälla håller till ämnet
    Trent skrev 2025-06-17 20:10:48 följande:

Vilken jävla sörja du kokat ihop. Det är ju bara dina egna "teorier" helt utan någon som helst substans. Det går inte att bemöta sånt trams. Det är lätt bland det mest korkade jag läst.

Så himla roligt också att du framför dina åsikter som om de vore något nytt.

Intressant, Du kanske kan utveckla vad det är som är så korkat?  Har inte påstått att vad jag skriver vare sig är nytt eller på något sätt kontroversiellt.  Men i detta forum har det sällan om inte aldrig tagits upp. 

Det har moraliserats över och spytts galla över "förövarna" eller förklarats med brist på sex i äktenskapet.

Varför då inte undersöka alla mekanismer?  Att otrohets-förhållanden  existerar kan du nog hålla med om.  Det finns många sådana dokumenterad i historien och faktiskt existerar även i vårt moderna samhälle.  Troligen finns det mycket flera än vad vi tror. Det går ju inte att kontrollera eftersom de faktiskt är ordentligt hemliga.
    Trent skrev 2025-06-17 22:14:20 följande:
    Ja det mest korkade är väl din geniala slutsats att de som är otrogna inte vill bli upptäckta.

Jag fattar inte vad du försöker argumentera för.

Folk är otrogna av olika anledningar.

Folk är otrogna på olika sätt.

Folk som på något vis får veta att deras partner är/varit otrogna reagerar på olika vis.

Det har inget med dig eller mig att göra så länge vi inte är eller blir direkt inblandade.

Att diskutera det på en allmän nivå är totalt ointressant och irrelevant. Vill du att vi på FL ska fatta beslut om vad som ska gälla vid otrohet? 
    Självklart ska inte FL bestämma vad som gäller vid otrohet. Det är självklart upp till var och en och vart och ett par. Men när otrohet enbart diskuteras i affect  och företrädesvis från den förfördelades perspektiv kommer man inte särskilt långt.

Påminner mig om en tråd jag läste där den bedragna frun hade sig för att lappa ihop relationen och tydligen var på god väg att göra detta.  Hon blev formligen idiotförklarad här på FL. Man kan nog säga att FL tog ställning mot henne där.

Det råder också någon sorts standardförklaring till varför någon är otrogen. Endera är det en psykopatisk narcissist eller så får man för lite sex.

Jag försöker att se hela bilden.  Jag försöker inte göra otrohet till något det inte är utan visa på att det finns flera omständigheter än psykopati, marcissism och sexlöshet.

Det vore intressant om någon med dessa erfarenheter gjorde ett inlägg.

Förstår inte riktigt varför detta är så provocerande
    Anonym (Nightstride) skrev 2025-06-17 23:11:06 följande:

När man lever i en relation med någon så gör man sig mer sårbar än i någon annan situation. Man berättar saker varandra, delar drömmar och framtidsutsikter, orosmoln och bekymmer, vardagssnack och sina djupaste tankar. Att kunna göra det med någon bygger på en ömsesidig trohet. 

Sluta försöka bortförklara brottet mot den troheten. Bara ett svin resonerar så. 

Det du ser som bortförklaringar är mänsklig psykologi. Den första och största frågan någon ställer sig när en partner varit otrogen är VARFÖR?

När någon varit otrogen och får samvetskval över detta frågar de alltid sig själva VARFÖR?

Många av frågorna som ställs här i forumet under ämnet OTROHET innehåller frågorna VARFÖR och hur kunde det hända?

De svar som hitttills dominerat, är att personen är psykopat, narcissist eller att de fått för lite sex.  Tycker du att det är adekvata svar på frågan?  Blir någon klokare av de svaren?  Tycker du inte att det kan vara bra att titta lite djupare på
    problematiken?

Att du ser detta som bortförklaringar visar ganska tydligt att du inte har något intresse att dessa frågor ska få några vettiga svar.

Varför kallar du mig svin? Skulle du göra det om du satt här på andrasida skrivbordet? Och på vilka grunder skulle jag ha betett mig svinaktigt åt?

Sätter en tusenlapp på att om du satt här framför mig skulle du bete dig annorlunda mot mig.
    Anonym (Nightstride) skrev 2025-06-18 13:27:21 följande:
    Försöker du vända detta till att det är den bedragnas fel att otroheten skedde? Ansvaret hos någon som valt att leva i en trogen monogam relation är att INNAN man är otrogen fråga sig vad man kan göra för att undvika att det sker, om man känner en dragning. Att ge efter för den dragningen är aldrig ursäktat, utan en aktiv handling som tar sönder något.

Om bedragaren själv är känslokall så är det väl antingen en förklaring till varför otroheten sker, eller en psykologisk reaktion för att rättfärdiga felstegen. Men oavsett skälet till känslokylan så säger det ju inget om den bedragnas känslor. Att denna känner sig sviken hjälps ju inte av att bedragaren inte tyckte att det var någon big deal. 

Att svika en människa på det sättet och den försöka rättfärdiga eller översläta det, ÄR svinaktigt. Om du själv väljer att på det sättet vara ett svin eller inte är upp till dig. 
    Du måste nog läsa vad jag skriver innan du börjar fantisera om vad du tror jag skrivit. Du verkar vilja skuldbelägga allt och alla.  Alla har väl ansvar för vad de gör eller inte gör, oavsett situation. Det handlar absolut inte om att rättfärdiga någonting heller, som du tycks tro.

Låt skulden ligga där den bör ligga, hos den otrogne/otrogna.  Det är inte skulden jag skriver om utan svaren på frågorna VARFÖR.  

Man måste kunna diskutera dessa frågor utan att vifta bort det med att hen är känslokall.  Alla dessa som drabbats av otrohet och frågar sig varför, ska de nöja sig med att höra att det är deras eget fel, då de inte ställt upp med tillräckligt mycket sex?  Tycker du verkligen att det är bra svar?  

Det finns säkert 10 tusentals olika orsaker till otrohet och sexbrist ligger knappast i topp på den listan. Inte heller är det psykopater och narcissister , vilka som högst är 5-10% av befolkningen.  När aktuella undersökninga pekar på att det nog är 50% av befolkningen som har varit otrogna någon gång så inser du nog att om vi tar bort alla psykopater och narcissister så återstår det ca40%.  Hur fungerar din förklaringsmodell på dessa?  Vill du inte veta hur det kommer sig att så många är otrogna.  Jag tycker i alla fall att det är intressant och om det kan hjälpa någon/några att hitta svaren på varför deras partner varit otrogen eller förklara för någon varför de själva är otrogna så är ingen gladare än jag.
    Anonym (Signe) skrev 2025-06-18 14:33:15 följande:
    Varför måste man då vara otrogen för att befinna sig i den bubblan? Finns många andra saker man kan ägna sig åt för att komma undan relationen och vardagen.

Synnerligen konstigt om det inte är pga att få ha sex med någon annan. Det finns andra avslappnande aktiviteter, där man kan få vara för sig själv om man vill.

Nej, jag tror inte alls på det. Om det handlar om eskapism kan man hitta andra saker än att bedra sin partner.
    Det får du nog fråge dem som beskriver otroheten på detta sätt.  Det är den förklaring de ger och jag kan inte argumentera för dem. 

Självklart är sex en beståndsdel men förvånadsvärt sällan sägs det vara huvudsaken.

Det är ju inte frågan om du tror på deras beskrivningar eller inte. Det är en förklarande beskrivning. Det finns säkert tusentals andra.  Det är detta som är poängen. 

Om man gräver lite djupare i Svaren på VARFÖR så kommer vi att se att väldigt lite beror på partnern, vad den gör eller inte gör.  Man kan också se att de som är otrogna inte sällan har svårt att ge sig själva svaret på varför de varit otrogna. Det krävs mycken självrannsakan och grävande i sig själva för att de ska kunna hitta ett svar på VARFÖR de var otrogna. 

Därför kanske man ska se otroheten som en nyckel till något som ligger där inunder och bubblar i dem själva.

Eskapism är ett sätt att hantera livets och samhällets krav, men det finns otalet flera. 

Om vi fortsätter att endast se otrohet som att att man bedrar och sviker sin partner så kommer vi att hamna i ett samhälle med otaliga uppbrott i familjer och därmed en allt mer fragmenterad familjebildning. 

Om vi i stället skulle försöka att lära oss mera om oss själva och våra partners och hur just VI fungerar skulle kanske våra barn få växa upp i familjer där de vuxna tar sitt vuxenansvar och faktiskt lär känna varandra. 

Att bara undra VARFÖR och aldrig ett svar skapar frustration hos alla 

Ni som svarar på frågan VARFÖR Tack.

Det är vad min tråd handlar om.  Inte om vad den bedragne känner eller vilka personlighetstyper som är otrogna.  Utan om varför man väljer att vara otrogen och vad som ligger bakom detta val. 

Det finns otaliga orsaker, man kan inte vara generell utan i princip varje val att vara otrogen är unikt.  Därför är det intressant att få dessa beskrivna.  Inte minst för de som blivit bedragna och aldrig får något riktigt svar på varför.

Svar som "det beror inte alls på dig", "det bara hände", " vårt sexliv har gått i stå" mm.  är inga riktiga svar på varför man gjorde valet att vara otrogen. Det är bara klyschor som inte innebär någon ting.  

Jag är ute efter riktiga beskrivningar typ den jag gav om otrohet-relationen

Det vore fantastiskt om det fanns några här som kunde ge sina bilder av sin otrohet och valet de gjorde.

Anonym (Nightstride) skrev 2025-06-18 13:27:21 följande:
    Försöker du vända detta till att det är den bedragnas fel att otroheten skedde? Ansvaret hos någon som valt att leva i en trogen monogam relation är att INNAN man är otrogen fråga sig vad man kan göra för att undvika att det sker, om man känner en dragning. Att ge efter för den dragningen är aldrig ursäktat, utan en aktiv handling som tar sönder något.

Om bedragaren själv är känslokall så är det väl antingen en förklaring till varför otroheten sker, eller en psykologisk reaktion för att rättfärdiga felstegen. Men oavsett skälet till känslokylan så säger det ju inget om den bedragnas känslor. Att denna känner sig sviken hjälps ju inte av att bedragaren inte tyckte att det var någon big deal. 

Att svika en människa på det sättet och den försöka rättfärdiga eller översläta det, ÄR svinaktigt. Om du själv väljer att på det sättet vara ett svin eller inte är upp till dig. 
    Nu är vi där igen, åter igen  Det är inte den bedragnes fel att partnern valt att vara otrogen!  Det är också självklart att det är i monogama relationer som otrohet uppstår. Är man inte monogam så uppstår aldrig frågan. Så jag förstår inte riktigt dina invändningar.

Tror du på allvar att den som är otrogen anser sig vara en känslokall människa?
    Förklaringen "Ingen big deal" Är väl knappast en förklaring till VARFÖR

Du är fast vid tanken m att en förklaring skulle rättfärdiga otroheten, detta är fullständigt felaktigt. Den felande parten kan aldrig rättfärdiga något inför den "skadade" parten.  Detta borde alla förstå. Nu är det inte det vi diskuterar här men det är ju endast i de fall partnern godtar förklaringen som handlingen rättfärdigats.
    Jag tror knappast att förklaringen "ingen big deal" är en förklaring som rättfärdigar några handlingar. Inte heller de andra jag beskrivit tidigare.

Men som sagt det var inte detta jag ville diskutera och om du anser mig vara ett svin för att jag intresserar mig för detta får det stå för dig. Du behöver inte diskutera med mig. 
    Anonym (Signe) skrev 2025-06-19 08:07:22 följande:

Det finns ju inget enhälligt svar på det. Men väldigt ofta handlat det om personen själv och inte den bedragne.

Ofta handlar det om överdriven självtro att man aldrig kommer bli påkommen.

Därefter finns en mängd olika orsaker som kan leda till otrohet.

Vi har narcissisterna som stod för en del av procenten.

Bekräftelsebehov ligger väldigt högt som orsak, och då är det säkert främst när partnern inte upplever att det räcker med att bli sedd av sin partner.

Känslomässig orsak om man upplever att partnern inte ser en i förhållandet.

Alkohol och därmed brist på konsekvenstänk. Där blir det tillfället skapar tjuven.

Sexuell frustration, inte tillräckligt mycket, inte tillräckligt spännande.

Kommunikationsvårigheter och gräl som gör att man söker en annan att binda sig till utanför förhållandet, att samtala med såväl som sex.

Spänning, om personen upplever att förhållandet är trist, eller kanske har en 
    diagnos som medför minskad impulskontroll eller ökat behov av spänning.

Men det här är saker som pratats om rätt mycket, så jag antar att det inte var detta ?varför? du ville diskutera? 

Du har fattat galoppen.

Bekräftelsebehov tex svaret på frågan VARFÖR hen gjorde valet att vara otrogen, vad var det som gjorde att vågskålen tippade över? Var det något i relationen eller någonting annat som kanske ligger långt tillbaka i tiden?

Kommunikationssvårigheter tex VARFÖR har hen stannat i en relation där kommunikationen inte fungerar? Vad är det i kommunikationen som inte fungerar?
    osv

Det blir så mycket bättre för alla parter om vi går till grundorsaken istället för att använda klyschor. Det blir så mycket bättre om vi försöker lyssna till varandra istället för att fördöma varandra.  Missförstå mig inte, jag förstår och uppriktigt känner för de som känner sig bedragna och svikna. De måste självklart få ge uttryck för sina känslor, vara besvikna, ledsna mm.  Men man måste ändå parata om det och få ett riktigt svar på VARFÖR.

Ibland kan jag tycka att vi ha snuttifierat livet genom att diagnostisera, och etikettera.  Vi använder klyschor istället för att vi talar om vad vi känner. 
    Jimmy75 skrev 2025-06-20 23:44:58 följande:
    Kan det månne ha att göra med tvärsäkra uttalanden som detta jag klippt in nedan :som gör att personen anser att det vore klädsamt att backa upp det med någon slags belägg för det utöver dina egna åsikter och tankar. Det är sättet du skriver på. Hade varit ett annat läge om du tydligt att hade påpekat att detta handlar om dina subjektiva tankar. Om man påstår att något är en bubbla och att det är rent nys som inte har några fakta bakom sig, då bör man kunna redogöra för hur man kommit fram till den ståndpunkten och vilka belägg man har för att det inte skulle finnas fakta som stödjer det. Enda sättet att ta reda på det är ju om du gått igenom all relevant litteratur på området.

Och JA jag vill spräcka bubblan där alla relationsproblem sägs ha sexuella orsaker.  Detta är rent nys och har inga fakta bakom sig.  

Otrohet blir bara ett relationsproblem om det kommer fram i ljuset, vilket det faktiskt ganska sällan gör. Om det inte handlar om något engångs ligg när alkohol finns med och förövraren fylls med samvetskval och direkt erkänner inför partnern.
    Detta med bubblan var en beskrivning jag fick av en person. Jag har ingen som helst anledning att ifrågasätta hans beskrivning. Det är självklart hans subjektiva beskrivning eftersom det är hans upplevelse.

Jag presenterar inga egna åsikter eller tankar om detta, helt enkelt därför att jag inte haft den upplevelsen. Men jag försöker att tränga mig in i problematiken bland annat genom att skriva här på FL och eventuellt kanske få lite fler ledtrådar till hur det fungerar och varför det tydligen fungerar. 

Det är i stort sett omöjligt att hitta fakta om detta de enda fakta som finns är just personens beskrivning och en del historiska beskrivningar i litteraturen främst i biografier som tyvärr inte går in på de psykologiska  aspekterna.

Det är väldigt lätt att enbart se otrohet som ett relationsproblem men det verkar inte vara så enkelt alla gånger. Ibland verkar otroheten vara ett slags själv medicinering mot ett eller flera mer djupgående psykologiska problem hos den otrogne. 

Det förvånar mig att några här tror att jag på något sätt skulle vara positiv till otrohet. Det kan väl inte vara så att man är positiv bara för att man vill tala om det och ta fram det i ljuset.?

Det är väldigt sällan man löser problem genom att inte tala om dem.  Om vi fortsätter att förklara otrohet med att fördöma och demonisera de som är eller har varit otrogna kan jag nästan garantera att vi kommer att få alltfler familjetradegier, barn i splittrade familjer osv.

Jag tror att vi måste börja att prata mera öppet om detta och försöka förstå hur psyke och otrohet hör ihop. 

Det spelar ingen roll huruvida vi är mot otrohet eller inte, det kommer inträffa av olika orsaker för olika typer av människor, de med hög eller låg moral osv.
    Det är okunskapen som är den stora faran och skapar de djupaste såren.

Av erfarenhet vet jag att i stort sett alla eller de flesta som blivit bedragna frågar sig varför. Det är inte heller ovanligt att de som varit otrogna frågar sig varför de varit otrogna.  De säger att de älskar sin partner och är nöjda i sina relationer men ändå är de otrogna.

Det håller inte att bara skylla på sexuell nyfikenhet.

fornminne skrev 2025-06-21 04:40:51 följande:

Jag håller inte med om att otrohets-affärer sällan uppdagas. Snarare verkar det vara så att de ibland aldrig upptäcks, men ofta kommer det fram förr eller senare. En kort affär kanske aldrig uppdagas, men om den är längre, eller om partnern fortsätter att vara otrogen med andra.

Bara i min egen bekantskapskrets har jag två som lämnade sin partner pga otrohet. Ena partnern hade haft en affär med en kollega i flera månader när det kom fram. Den andra partnern hade varit otrogen till och från i 20 år, visade det sig. Den första bedragna lämnade direkt, den andra gav sin partner en chans till, men lämnade när otroheten fortsatte.

Dessa båda fall ledde till att sammanlagt fem barn mellan 3 och 15 år blev skilsmässobarn. Bara för att partnern inte kunde vara öppen och ärlig, utan valde att gå bakom ryggen i stället. Samt i ett fall t om fortsatte bedra, trots fagra löften om bot och bättring, samt bönande om en andra chans.

Båda dessa otrogna män tyckte att de var diskreta. Ändå kom det fram på olika sätt.

Lägg till alla bedragna som skriver här eller i andra forum.

Bubblan spricker påfallande ofta. Och då verkar många otrogna upptäcka att de visst inte alls var beredda att riskera allt. Ungefär som att satsa pengar du egentligen inte har, och bli skuldsatt i stället för rikare. 

Vad du skriver är väl inga nyheter direkt.  Det är så de flesta talar om otrohet och för det allra mesta är det utifrån den bedragne. Nu menar inte jag att man inte ska få ta den bedragnes parti. Det handlar mera om vilka mekanismer som är i gång vid otrohet.  Alltså vad är det hos människan som gör att man riskerar förlora sin familj.  Vad är det med otrohet som gör att det är värt risken? 

Det är självklart olika orsaker och man kan identifiera några som det där med bubblan men det finns så väldigt många andra.

När man intervjuar personer som varit otrogna så säger mer än 50% att de inte vet varför de gjorde det. Resterande anger tråkig/förlite sex , förälskelse eller alkoholintag.  Att man inte vet varför man riskerar sin familj är i mina ögon oroande.  Allt de där andra kan man ju som försöka att reparera men om man inte vet hur reparerar man då relationen?

Otrohet har alltid funnits men idag verkar det vara så vanligt och trigga så mycket svrtsjuka och osäkerhet i relationer att man börja fråga sig om tvåsamheten verkligen kommer att överleva.  Det är vanligt att man har KK istället för pojk och filck vänner. Man särskiljer sex och kärlek.   Vart ska detta sluta?
    Jimmy75 skrev 2025-06-22 18:49:02 följande:
    "När man intervjuar personer som har varit otrogna..." Finns det någon/några såna intervjuer? Var kan jag hitta dem för dem är jag nyfiken på.
    Det finns otaliga mer eller mindre  seriösa undersökningar kring detta, inte minst har media varit intresserade av detta,  Sen har det forskats en hel del också inte så mycket i Sverige dock,  

Men ett tips är att fråga AI 
Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne