• Anonym (All i need is lowe)

Dags att tala klarspråk i detta ämne

När två människor, båda i relationer på var sitt håll, väljer att vara otrogna med varandra så är det inte meningen att det ska komma fram. De har ingen vilja att göra detta till någon offentlig relation utan trivs med att under korta stunder leva i sin egen bubbla och hänge sig åt varandra.

Det är inte så att någon av dem har någon vilja att bryta upp från sina relationer. De vill ha både och

Mycket av vad som skrivs här är nog taget ur någons fantasier

Verkligheten är väldigt mycket enklare än vad dessa fantasier tycks tro. 
    Vissa människor behöver helt enkelt få leva stundtals i otrohets-bubblan  och blir därmed lättare att leva med.

Det är vanligare än vad man tror och det skadar ingen så länge det förblir okänt.

• Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne
  • Zoegazz

Blö blö blö! Samma gamla visa. 

1. Vill jag leva i en monogam relation spelar det ingen roll om någon går bakom ryggen på mig ovetandes, jag lever inte i en monogam relation och fick jag veta min man gjorde så bakom min rygg hade jag sett honom med andra ögon, han är inte längre den jag tror jag lever med. Sjukt obehagligt. 

2. Det finns gott om människor som vill leva i öppna förhållanden. Hitta då en sådan. Men just det, otrogen brukar inte vilja dela sin partner, det är bara de själva som ska få ligga runt. 

Zoegazz skrev 2025-06-16 22:29:31 följande:

Blö blö blö! Samma gamla visa. 

1. Vill jag leva i en monogam relation spelar det ingen roll om någon går bakom ryggen på mig ovetandes, jag lever inte i en monogam relation och fick jag veta min man gjorde så bakom min rygg hade jag sett honom med andra ögon, han är inte längre den jag tror jag lever med. Sjukt obehagligt. 

2. Det finns gott om människor som vill leva i öppna förhållanden. Hitta då en sådan. Men just det, otrogen brukar inte vilja dela sin partner, det är bara de själva som ska få ligga runt. 

Vad är det för snack. Otrohet har ingenting med Relationen de lever i att göra. 
    Det handlar inte om att de får för lite sex eller att de tappat attraktionen för sin partner. De vill självklart äta kakan men ändå ha den kvar.

Och öppna relationer är de absolut inte intresserade av, 

Det är bubblan de vill ha att fly in i.  Det är så de fungerar. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ökentorrt)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-17 02:52:15 följande:
    Det handlar inte om att de får för lite sex eller att de tappat attraktionen för sin partner. De vill självklart äta kakan men ändå ha den kvar.

Jo, vi får visst för lite sex.
    Min man verkar ha ersatt sexlivet med annat utan att ha berättat det för mig. Senaste gången var det jag som tog initiativ och det var i början av april. 
  • Anonym (M)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-17 02:52:15 följande:

Du säger emot dig själv. De vill ju ha en öppen relation, dvs få ligga med andra. 
    Men de vågar inte stå för och de vill inte låta deras partner göra samma sak. 

Sedan så saknar de ju total respekt för sin partner. För den här bubblan riskerar att spricka, och vad händer då? Är de beredda att äventyra sin familj så har de inte några djupare känslor för dom. 

Anonym (M) skrev 2025-06-17 08:01:36 följande:

Du säger emot dig själv. De vill ju ha en öppen relation, dvs få ligga med andra. 
    Men de vågar inte stå för och de vill inte låta deras partner göra samma sak. 

Sedan så saknar de ju total respekt för sin partner. För den här bubblan riskerar att spricka, och vad händer då? Är de beredda att äventyra sin familj så har de inte några djupare känslor för dom. 

Du förstår inte psykologin i detta. De vill inte ha öppna relationer utan tvärtom vill de ha en relation som är helt skyddad från världen där inget eller ingen stör. Dit de kan fly och bara vara utan vardagens bekymmer och krav.

Det handlar inte om bristande respekt för sin partner utan om ett behov av att dra sig undan och få energi för att orka med relation och familjeliv.

Att jag skulle sakna respekt för min partner är helt tagit ur luften. Jag har aldrig varit otrogen. Det handlar verkligen inte om mig och min familj.

Som vanligt personifierar ni och ser inte att det är ett resonemang utifrån en psykologisk synvinkel. 

Och JA jag vill spräcka bubblan där alla relationsproblem sägs ha sexuella orsaker.  Detta är rent nys och har inga fakta bakom sig. 

Otrohet blir bara ett relationsproblem om det kommer fram i ljuset, vilket det faktiskt ganska sällan gör. Om det inte handlar om något engångs ligg när alkohol finns med och förövraren fylls med samvetskval och direkt erkänner inför partnern.

Vad jag beskriver är otrohets-relationer, ofta är båda parter gifta eller i relationer.  
    Det är aldrig tal om att de skulle lämna sina respektive partners som de lever lyckliga med.

Jag fördömer inte dessa människor utan försöker förstå mekanismerna och dela med mig av dem. 
  • Anonym (Smirre)
    AlterEgon skrev 2025-06-17 06:06:53 följande:
    Hur har du kommit fram till denna revolutionerande insikt?

Långa akademiska studier? Livslång erfarenhet? Lång arbetslivserfarenhet?
    Undrar varför du låter ironiskt, sarkastisk, elak rent utav. Kan du inte bara delta i diskussionen, istället för att trycka ner andra?
    AlterEgon skrev 2025-06-17 06:06:53 följande:
    Hur har du kommit fram till denna revolutionerande insikt?

Långa akademiska studier? Livslång erfarenhet? Lång arbetslivserfarenhet?
    Det kanske är lite av varje?

Tror du att man bör uttala sig om något man inte har både kunskap om och erfarenhet av?

Jag utger mig inte vara expert utan är generalist inom området. 
  • Anonym (M)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-17 10:24:37 följande:
    Du förstår inte psykologin i detta. De vill inte ha öppna relationer utan tvärtom vill de ha en relation som är helt skyddad från världen där inget eller ingen stör. Dit de kan fly och bara vara utan vardagens bekymmer och krav.

Det handlar inte om bristande respekt för sin partner utan om ett behov av att dra sig undan och få energi för att orka med relation och familjeliv.

Att jag skulle sakna respekt för min partner är helt tagit ur luften. Jag har aldrig varit otrogen. Det handlar verkligen inte om mig och min familj.

Som vanligt personifierar ni och ser inte att det är ett resonemang utifrån en psykologisk synvinkel. 

Och JA jag vill spräcka bubblan där alla relationsproblem sägs ha sexuella orsaker.  Detta är rent nys och har inga fakta bakom sig. 

Otrohet blir bara ett relationsproblem om det kommer fram i ljuset, vilket det faktiskt ganska sällan gör. Om det inte handlar om något engångs ligg när alkohol finns med och förövraren fylls med samvetskval och direkt erkänner inför partnern.

Vad jag beskriver är otrohets-relationer, ofta är båda parter gifta eller i relationer.  
    Det är aldrig tal om att de skulle lämna sina respektive partners som de lever lyckliga med.

Jag fördömer inte dessa människor utan försöker förstå mekanismerna och dela med mig av dem. 
    Var skrev jag att det gäller dig?

Nej, otrohet är när man ligger med någon annan, oavsett om det kommer fram eller inte. 
  • Kludd o Sudd

Rent krasst och cyniskt så kan det nog vara så att en (oupptäckt) sidoaffär skulle kunna gynna den även bedragna, på så vis att bedragaren blir generellt nöjdare (därmed trevligare) och kanske till och med överkompenserar hemma för sina snedsteg. Win-win.

Men då ska det allt till en väl genomtänkt kalkyl först. Du tar ALLTID en risk när du vänstrar. Du kan vara hur försiktig och diskret som helst, rätt vad det är har skiten träffat fläkten. Hur lyder planen för denna eventualitet?

Du vet att det inte är närkontakten mellan två könsorgan som är det största brottet i en otrohetsaffär, va? Det centrala, det oförlåtliga är SVEKET. Det kan aldrig bli detsamma igen. Ta för all del risken om den där bubblan nu är så viktig för dig. Men betänk, för en mysig liten bubbla krävs först en intakt huvudrelation. Spricker det ena, spricker det andra.

I det läget är det nog bra om du dessförinnan har kommit fram till att det i så fall är värt det. 

Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne