Anonym (M) skrev 2025-06-17 08:01:36 följande:
Du säger emot dig själv. De vill ju ha en öppen relation, dvs få ligga med andra.
Men de vågar inte stå för och de vill inte låta deras partner göra samma sak.
Sedan så saknar de ju total respekt för sin partner. För den här bubblan riskerar att spricka, och vad händer då? Är de beredda att äventyra sin familj så har de inte några djupare känslor för dom.
Du förstår inte psykologin i detta. De vill inte ha öppna relationer utan tvärtom vill de ha en relation som är helt skyddad från världen där inget eller ingen stör. Dit de kan fly och bara vara utan vardagens bekymmer och krav.
Det handlar inte om bristande respekt för sin partner utan om ett behov av att dra sig undan och få energi för att orka med relation och familjeliv.
Att jag skulle sakna respekt för min partner är helt tagit ur luften. Jag har aldrig varit otrogen. Det handlar verkligen inte om mig och min familj.
Som vanligt personifierar ni och ser inte att det är ett resonemang utifrån en psykologisk synvinkel.
Och JA jag vill spräcka bubblan där alla relationsproblem sägs ha sexuella orsaker. Detta är rent nys och har inga fakta bakom sig.
Otrohet blir bara ett relationsproblem om det kommer fram i ljuset, vilket det faktiskt ganska sällan gör. Om det inte handlar om något engångs ligg när alkohol finns med och förövraren fylls med samvetskval och direkt erkänner inför partnern.
Vad jag beskriver är
otrohets-relationer, ofta är båda parter gifta eller i relationer.
Det är aldrig tal om att de skulle lämna sina respektive partners som de lever lyckliga med.
Jag fördömer inte dessa människor utan försöker förstå mekanismerna och dela med mig av dem.