Inlägg från: Anonym (Signe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signe)

Dags att tala klarspråk i detta ämne

Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-17 19:39:59 följande:
    Du verkar inte riktigt förstå det här. Det handlar inte om att vare sig urskulda eller som du säger linda in. Alla har eget ansvar för vad de gör och inte gör.  Du kanske inte skulle klara av detta men det finns en hel del som kan.

Jag lägger inga etiska synpunkter på dem.  

För egen del skulle jag inte få ut någonting av en otrohets-relation men jag kan förstå de som gör det. Det finns andra mekanismer än de rent sexuella som är i gång i dessa relationer.
    Varför måste man då vara otrogen för att befinna sig i den bubblan? Finns många andra saker man kan ägna sig åt för att komma undan relationen och vardagen.

Synnerligen konstigt om det inte är pga att få ha sex med någon annan. Det finns andra avslappnande aktiviteter, där man kan få vara för sig själv om man vill.

Nej, jag tror inte alls på det. Om det handlar om eskapism kan man hitta andra saker än att bedra sin partner.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-18 17:40:36 följande:
    Det får du nog fråge dem som beskriver otroheten på detta sätt.  Det är den förklaring de ger och jag kan inte argumentera för dem. 

Självklart är sex en beståndsdel men förvånadsvärt sällan sägs det vara huvudsaken.

Det är ju inte frågan om du tror på deras beskrivningar eller inte. Det är en förklarande beskrivning. Det finns säkert tusentals andra.  Det är detta som är poängen. 

Om man gräver lite djupare i Svaren på VARFÖR så kommer vi att se att väldigt lite beror på partnern, vad den gör eller inte gör.  Man kan också se att de som är otrogna inte sällan har svårt att ge sig själva svaret på varför de varit otrogna. Det krävs mycken självrannsakan och grävande i sig själva för att de ska kunna hitta ett svar på VARFÖR de var otrogna. 

Därför kanske man ska se otroheten som en nyckel till något som ligger där inunder och bubblar i dem själva.

Eskapism är ett sätt att hantera livets och samhällets krav, men det finns otalet flera. 

Om vi fortsätter att endast se otrohet som att att man bedrar och sviker sin partner så kommer vi att hamna i ett samhälle med otaliga uppbrott i familjer och därmed en allt mer fragmenterad familjebildning. 

Om vi i stället skulle försöka att lära oss mera om oss själva och våra partners och hur just VI fungerar skulle kanske våra barn få växa upp i familjer där de vuxna tar sitt vuxenansvar och faktiskt lär känna varandra. 

Att bara undra VARFÖR och aldrig ett svar skapar frustration hos alla 

Det finns ju inget enhälligt svar på det. Men väldigt ofta handlat det om personen själv och inte den bedragne.

Ofta handlar det om överdriven självtro att man aldrig kommer bli påkommen.

Därefter finns en mängd olika orsaker som kan leda till otrohet.

Vi har narcissisterna som stod för en del av procenten.

Bekräftelsebehov ligger väldigt högt som orsak, och då är det säkert främst när partnern inte upplever att det räcker med att bli sedd av sin partner.

Känslomässig orsak om man upplever att partnern inte ser en i förhållandet.

Alkohol och därmed brist på konsekvenstänk. Där blir det tillfället skapar tjuven.

Sexuell frustration, inte tillräckligt mycket, inte tillräckligt spännande.

Kommunikationsvårigheter och gräl som gör att man söker en annan att binda sig till utanför förhållandet, att samtala med såväl som sex.

Spänning, om personen upplever att förhållandet är trist, eller kanske har en 
    diagnos som medför minskad impulskontroll eller ökat behov av spänning.

Men det här är saker som pratats om rätt mycket, så jag antar att det inte var detta ?varför? du ville diskutera? 

• Anonym (Signe)
    Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-19 15:15:41 följande:
    Du har fattat galoppen.

Bekräftelsebehov tex svaret på frågan VARFÖR hen gjorde valet att vara otrogen, vad var det som gjorde att vågskålen tippade över? Var det något i relationen eller någonting annat som kanske ligger långt tillbaka i tiden?

Kommunikationssvårigheter tex VARFÖR har hen stannat i en relation där kommunikationen inte fungerar? Vad är det i kommunikationen som inte fungerar?
    osv

Det blir så mycket bättre för alla parter om vi går till grundorsaken istället för att använda klyschor. Det blir så mycket bättre om vi försöker lyssna till varandra istället för att fördöma varandra.  Missförstå mig inte, jag förstår och uppriktigt känner för de som känner sig bedragna och svikna. De måste självklart få ge uttryck för sina känslor, vara besvikna, ledsna mm.  Men man måste ändå parata om det och få ett riktigt svar på VARFÖR.

Ibland kan jag tycka att vi ha snuttifierat livet genom att diagnostisera, och etikettera.  Vi använder klyschor istället för att vi talar om vad vi känner. 

Nu utgår jag bara från hur jag tror ( och vad jag hört) att det förhåller sig. Men de som är otrogna pga bekräftelsebehov har nog oftast mycket dåligt självförtroende ( från uppväxten) . De tar tillfället i akt att flörta när inte deras kvinna/man är med, och om de får gensvar ökar deras självförtroende.

Otroheten blir ett medel för att öka deras självförtroende. Jag tror det är vanligast bland yngre, osäkra människor. MEN många människor har problem med dåligt självförtroende långt upp i åldrar med. Särskilt om man inte lyckats bra med övriga saker man anser är viktiga i livet ( karriär, barn, resor, materiella saker).

Då är risken även större om ens partner lyckats bättre. Vissa kan se otroheten som ett sätt att återfå maktbalansen i förhållandet. 

Därefter finns det de som inte känner sig sedda av sin partner. I de fallen kan det vara en befogad känsla, ELLER så är det deras bekräftelsebehov som är större än vad partnern mäktar med att uppfylla. ( här kan det även finnas diagnoser som gör att personen har svårt med tillit till partnern, och om den inte bekräftar tillräckligt är den inte kär i en). Det kan leda till att den söker bekräftelse på annat håll. Vilket också kan vara ett sätt att bete sig självdestruktivt.

När det gäller kommunikationsproblem så är det påfallande många som stannar trots det. Ofta är det något som kanske funnits under större delen av relationen, så vissa har vant sig vid att det är så ( normaliserat det).  En del stannar för att de är rädda att inte hitta någon ny/någon bättre. En del för att de investerat mycket och inte orkar börja om. Men vid någon livskris börjar ena fundera på om livet ska behöva vara så, och när någon annan person verkar lyssna och se en, kanske det blir lättare att falla dit. 

Kommunikationsproblemen kan innebära att den ena eller båda inte lyssnar, eller att allt slutar i bråk och gräl. Hittar man någon som man är mer kompatibel med så kan förälskelse uppstå. Här är nog problemet snarare att fler borde vilja/våga söka hjälp för det. 

• Anonym (Signe)
    Anonym (Ökentorrt) skrev 2025-06-22 08:32:23 följande:
    I decennier tyckte jag inte så. Jag har ändrat mig. 

Livet är för kort och folk faller ner i diverse sjukdomar runtom mig och kan varken göra det ena eller andra av saker de brukade tycka om.

Finns väl bra många andra saker att tycka om än att vara otrogna? 

Vanligtvis brukar inte folk tycka om att vara otrogna. Ha sex - Ja, otrogna - nej. Otrohet innebär att behöva skada en annan människa om det uppdagas. Är det ett minne man sitter och ler åt på ålderdomshemmet? Då är det nog dags att söka psykiatrisk hjälp.

• Anonym (Signe)
    jag 8 skrev 2025-06-26 13:43:48 följande:

Allt kan ändras. 
    Om EN inblandad får samvete och berättar för sin partner. Då är det inte roligt längre. 
    Konsekvenser kostar olika. Barn , familj 
    Hus, företag, djur, bilar, ekonomi, . 

Hemlighet och otrohet. Lycka till, hahahaha 
    Hemliga sexträffar är riskfyllda. Ingen anar när slutet kommer eller vilka konsekvenserna blir. 

Eller om en blir förälskad. Om det är den utomstående parten kan den bli svartsjuk och berätta. Eller så blir den otrogne kär och så uppstår ett dilemma på det sättet istället.

Alternativt kan graviditet eller könsjukdom stå för avslöjandet. Inte ens kondom är 100% säker, och förlitar sig mannen på kvinnans p- medel kan han bli lurad eller ( om hon är den otrogna) råka bli gravid ändå.

Eller den bedragna partnern kan känna på sig att det är något som inte stämmer och börja luska i saker. Eller någon utomstående som är lojal mot den bedragna kan se något och berätta.

Finns många tänkbara orsaker att det kan komma fram. Det som mest sannolikt inte gör det är engångshändelser, eller om det sker utomlands.
Svar på tråden Dags att tala klarspråk i detta ämne