Anonym (All i need is lowe) skrev 2025-06-19 15:15:41 följande:
Du har fattat galoppen.
Bekräftelsebehov tex svaret på frågan VARFÖR hen gjorde valet att vara otrogen, vad var det som gjorde att vågskålen tippade över? Var det något i relationen eller någonting annat som kanske ligger långt tillbaka i tiden?
Kommunikationssvårigheter tex VARFÖR har hen stannat i en relation där kommunikationen inte fungerar? Vad är det i kommunikationen som inte fungerar?
osv
Det blir så mycket bättre för alla parter om vi går till grundorsaken istället för att använda klyschor. Det blir så mycket bättre om vi försöker lyssna till varandra istället för att fördöma varandra. Missförstå mig inte, jag förstår och uppriktigt känner för de som känner sig bedragna och svikna. De måste självklart få ge uttryck för sina känslor, vara besvikna, ledsna mm. Men man måste ändå parata om det och få ett riktigt svar på VARFÖR.
Ibland kan jag tycka att vi ha snuttifierat livet genom att diagnostisera, och etikettera. Vi använder klyschor istället för att vi talar om vad vi känner.
Nu utgår jag bara från hur jag tror ( och vad jag hört) att det förhåller sig. Men de som är otrogna pga bekräftelsebehov har nog oftast mycket dåligt självförtroende ( från uppväxten) . De tar tillfället i akt att flörta när inte deras kvinna/man är med, och om de får gensvar ökar deras självförtroende.
Otroheten blir ett medel för att öka deras självförtroende. Jag tror det är vanligast bland yngre, osäkra människor. MEN många människor har problem med dåligt självförtroende långt upp i åldrar med. Särskilt om man inte lyckats bra med övriga saker man anser är viktiga i livet ( karriär, barn, resor, materiella saker).
Då är risken även större om ens partner lyckats bättre. Vissa kan se otroheten som ett sätt att återfå maktbalansen i förhållandet.
Därefter finns det de som inte känner sig sedda av sin partner. I de fallen kan det vara en befogad känsla, ELLER så är det deras bekräftelsebehov som är större än vad partnern mäktar med att uppfylla. ( här kan det även finnas diagnoser som gör att personen har svårt med tillit till partnern, och om den inte bekräftar tillräckligt är den inte kär i en). Det kan leda till att den söker bekräftelse på annat håll. Vilket också kan vara ett sätt att bete sig självdestruktivt.
När det gäller kommunikationsproblem så är det påfallande många som stannar trots det. Ofta är det något som kanske funnits under större delen av relationen, så vissa har vant sig vid att det är så ( normaliserat det). En del stannar för att de är rädda att inte hitta någon ny/någon bättre. En del för att de investerat mycket och inte orkar börja om. Men vid någon livskris börjar ena fundera på om livet ska behöva vara så, och när någon annan person verkar lyssna och se en, kanske det blir lättare att falla dit.
Kommunikationsproblemen kan innebära att den ena eller båda inte lyssnar, eller att allt slutar i bråk och gräl. Hittar man någon som man är mer kompatibel med så kan förälskelse uppstå. Här är nog problemet snarare att fler borde vilja/våga söka hjälp för det.