Inlägg från: UngGubbeinorr |Visa alla inlägg
  • UngGubbeinorr

Jag ångest-köpte ett hus...

Det där är modigt, på riktigt. Ingen kommer ihåg en fegis.. 

Nu var du inte så specifik om var du köpt kåken. Inte heller nåt om vilka yrken du kan funka i, utbildningar och erfarenhet. Du kan helt säkert få mer råd om du är mer specifik. 

Ett konto på byggahus punkt se är nog inte heller fel när du behöver mer specifika råd rörande huset och dess underhåll.

• UngGubbeinorr
    Anonym (Em) skrev 2025-06-17 09:24:42 följande:
    En luftvärmepump är en god investering istället för direktverkande el. Då kan du som bonus få AC på sommaren.
    Visserligen helt OT, det där är helt enkelt inte sant, förutom det om kylning de hetaste dagarna (som nästan inte finns i norr). Jag talar av ren å skär erfarenhet ifrån tre hus jag haft sedan början av 90-talet. I alla mina fall skulle det ta 30 år att spara in investeringen, å då får inte pumpen krångla under 30 år. Är inget fel på direktel med bra termostater, detsamma med vattenburet och elpatron. Möjligen att sjö eller bergvärme kan vara en god investering, men den investeringen är riktigt stor. Talar alltså från 30 års erfarenhet från tre installationer (Mitsubishi och Daikin). Dessutom är en värmepump en sån sak man inte får reparera själv.

När det gäller luftvärmepumpen så blir den slagen av 30 meter trädgårdslang på taket som förvärmer vattnet till vv-beredaren. Sommartid då.
  • UngGubbeinorr

Ditt troligen största bekymmer kommande vinter kommer troligen bli snöröjning. Börja fundera på det redan nu. Kolla med grannar, de vet.. Kanske du kan leja någon pensionär med traktor som kan ta det värsta för en billig peng. Du kommer inte behöva ett gym vintertid, oavsett hur du försörjer dig.

• UngGubbeinorr
    Anonym (M) skrev 2025-06-17 18:43:55 följande:

I princip alla jag känner som bor närmare polcirkeln har någon form av psykisk ohälsa. Hög arbetslöshet, dåliga jobb, låga löner.
    Ta d-vitamin, fixar kanske solbristen. Hoppa på ett säsongsjobb så kan du kanske vara ledig halvårsvis. Håll dig borta från spriten, skaffa mörkläggningsgardiner. Renovera inte ihjäl dig.

Alla jag känner kring och norr om polcirkeln behöver bara jobba ca 22 veckor om året, ledig alla de andra 30 veckorna och de lyfter mellan 750.000 upp till miljonen om året. De bor i hus som ökat i värde från halvmiljonen till drygt två miljoner. De bor i en region med noll i arbetslöshet, det råder tvärt om arbetskraftsbrist inom i stort sett alla yrken. Du lever i en grotta utan kunskap om din omvärld.
Svar på tråden Jag ångest-köpte ett hus...