Prata med psykolog
Jag har inte lust att prata med flera olika personer om och om igen utan vill etablera en kontakt med en person men det finns inte ens som alternativ att få fler än 3 samtal.
Sen att dom skickar vidare till kyrkan för att det är gratis för vårdcentralen är det jag reagerar på mest.
Nu har jag förstås ingen aning om vad psykologen har sagt till dig, men min tolkning av det hela (själv psykolog, dock ej på vårdcentral) är att psykologen först och främst tagit dina besvär på allvar och därför inte tycker att du ska vänta till hösten, samtidigt som hen själv inte har någon möjlighet tidigare och förmodligen inte känner till några andra alternativ som heller har möjlighet tidigare. Att hen föreslår kyrkan med hänvisning till att det är gratis handlar sannolikt inte om VCs kostnader utan är av hänsyn till dina ekonomiska förutsättningar i kombination med att du samtidigt får någon som är tränad och skicklig på att möta människor i behov av samtalsstöd.
För närvarande är det inte så mitt uppdrag ser ut, men om jag i min yrkesroll hade träffat patienter men bedömde att jag av ett eller annat skäl inte hade möjlighet att själv tillgodose deras behov alls, eller inom en rimlig tid så har jag en yrkesetisk skyldighet att hänvisa den patienten någon annan stans där jag bedömer att hen skulle kunna bli hjälpt. Jag får inte bara säga "ledsen, jag kan inte hjälpa dig, du får lösa det själv/på annat vis".
Det är beklagligt att det ser ut som det gör med resurser och bristande tillgång till möjlighet att få hjälp med både somatisk och mental hälsa, men vill bara säga att det finns många personer utöver psykologer som kan vara till stor hjälp. Självklart beror det ju på vad problemet handlar om. Kan Kry eller någon annan digital tjänst vara ett alternativ?