• Anonym (Suck)

Är det bara jag som blir irriterad när bonusbarnen lånar vår bil utan att fråga?

Jag behöver verkligen ventilera detta. Varje gång mina bonusbarn är hemma på besök, lånar de vår bil utan att fråga om lov, ofta när vi är bortresta och de är hemma hos oss själva. Det är inte bara det att de tar bilen, de tankar den sällan och tackar aldrig för lånet.

Jag tycker att det är en självklarhet att man alltid frågar om lov när man lånar andras saker, oavsett hur nära man är. Min man tycker att det är okej och att de inte behöver fråga, men jag känner mig verkligen frustrerad över detta. Är det någon annan som har liknande erfarenheter eller tips på hur man kan hantera detta?

• Svar på tråden Är det bara jag som blir irriterad när bonusbarnen lånar vår bil utan att fråga?
  • Anonym (förälder)

Förstår att det är irriterande men tycker att du måste säga till din man att du inte uppskattar detta, det har du gjort men ta ett allvarligt samtal för om han säger att det är ok till sina barn att dom gör så kommer dom ju att fortsätta låna bilen utan att fråga. Eller så säger du till bonusbarnen att du vill att dom frågar först men framförallt att dom tankar bilen om ingen säger att dom inte behöver.

Dom flesta jag känner skulle låna ut bilen till sina barn men barnen skulle åtminstone säga till att dom skulle behöva låna den och fråga om det gick bra.

• Dexter dot com

Ohyfsat att bara låna och varken tanka eller tacka för lånet! Står din sambo för bensinkostnaden och reparationer om något går sönder eftersom han tycker det är ok att dom bara tar bilen

• cosinus

Mina egna barn skulle inte heller fråga om lov för att använda bilen om de var hemma själv en helg.

De frågar om det är risk för att någon annan hade behövt bilen. Men de är uppväxta med att bilen får användas om de behöver den. De är inte såna som bara okynneskör men behöver de handla, ta sig till någon vän tvärs över stan eller så ja då använder de bilen.

De är jätteduktiga på att fråga om det är så att de vet att någon av oss kan behöva bilen. Både när den används om om de riskerar att köra elbilen ganska tom på batteri. De sätter ingen i sticket. Men är vi inte hemma, då ser de ingen anledning till att rapportera det.

Tycker din man att det är ok att de kör utan att ersätta bensin så får du väl avkräva honom de pengarna. Det är ju en sak mellan han och barnen. 

Har ni fundamentalt olika och oförenliga åsikter om hur eran bil får användas så får ni väl ha två bilar. Då kan du med gott samvete ta med dina bilnycklar när du inte är hemma och han får ge barnen tillgång till bilen på ett sätt som han tycker är rimligt (och rätt troligt en hel del fler - jag är också uppväxt med att föräldrarnas bil fick användas när de inte var hemma)

• Anonym (Suck)
    cosinus skrev 2025-06-18 13:54:15 följande:

Mina egna barn skulle inte heller fråga om lov för att använda bilen om de var hemma själv en helg.

De frågar om det är risk för att någon annan hade behövt bilen. Men de är uppväxta med att bilen får användas om de behöver den. De är inte såna som bara okynneskör men behöver de handla, ta sig till någon vän tvärs över stan eller så ja då använder de bilen.

De är jätteduktiga på att fråga om det är så att de vet att någon av oss kan behöva bilen. Både när den används om om de riskerar att köra elbilen ganska tom på batteri. De sätter ingen i sticket. Men är vi inte hemma, då ser de ingen anledning till att rapportera det.

Tycker din man att det är ok att de kör utan att ersätta bensin så får du väl avkräva honom de pengarna. Det är ju en sak mellan han och barnen. 

Har ni fundamentalt olika och oförenliga åsikter om hur eran bil får användas så får ni väl ha två bilar. Då kan du med gott samvete ta med dina bilnycklar när du inte är hemma och han får ge barnen tillgång till bilen på ett sätt som han tycker är rimligt (och rätt troligt en hel del fler - jag är också uppväxt med att föräldrarnas bil fick användas när de inte var hemma)

Ja, det är olika det förstår jag. Mina barn skulle självklart fråga om lov innan de tar bilen, även om de vet att det är ok att låna den. Men jag tycker att det är en självklarhet att fråga, det gjorde alltid jag när jag bodde hemma. 

Det ska ju inte behövas ha två bilar med alla extra kostnader det innebär för en sådan enkel anledning att fråga om lov tänker jag. 

• Queen81

Det hade irriterad mig också, oavsett om det är biologiska eller bonusbarn. Man frågar helt enkelt om lån innan man lånar nånting. Och när man har lånat något lämnar man givetvis tillbaka saken i samma skick som när man tog emot den, d.v.s om det handlar om en bil lämnar man tillbaka den med minst lika mycket bensin som det var när man tog den. Och man säger givetvis tack.

Men detta är din partners fajt att ta. Prata med honom om detta. Han får prata med barnen. 

• Anonym (Jo)

Hade också blivit irriterad, både på egna barn och bonusar.

• Kvittning

Nu har inte mina barn körkort ännu men skulle bli jätteförvånad om de när de får det frågade om lån att lova bilen när vi inte är hemma, det är ju rätt uppenbart att vi inte behöver den då.

Har inget minne av att jag och mina syskon frågade om lov att låna bilen när vi bodde hemma om det inte var för något där man skulle vara borta hela dagen eller flera dagar och resten av familjen inte var bortresta samtidigt. 

• Anonym (hantera)
    Anonym (Suck) skrev 2025-06-18 13:38:31 följande:
    Är det bara jag som blir irriterad när bonusbarnen lånar vår bil utan att fråga?

Jag behöver verkligen ventilera detta. Varje gång mina bonusbarn är hemma på besök, lånar de vår bil utan att fråga om lov, ofta när vi är bortresta och de är hemma hos oss själva. Det är inte bara det att de tar bilen, de tankar den sällan och tackar aldrig för lånet.

Jag tycker att det är en självklarhet att man alltid frågar om lov när man lånar andras saker, oavsett hur nära man är. Min man tycker att det är okej och att de inte behöver fråga, men jag känner mig verkligen frustrerad över detta. Är det någon annan som har liknande erfarenheter eller tips på hur man kan hantera detta?

Vad säger de när du tar upp det med dem?

Hur brukar du hantera konflikter och irritationsmoment i dina relationer?

Om din man tycker att det är okej att de lånar bilen, och utan att fråga. Tycker han att de behöver tanka upp den om de lånar den? Hur går diskussionen mellan er i så fall?

Tycker du att de får låna bilen om de frågar? Eller att de inte ska få låna bilen alls? Är det viktigt att de tackar för lånet, eller räcker det om de tankar den?
  • Anonym (hantera)
    Kvittning skrev 2025-06-19 07:26:25 följande:

Nu har inte mina barn körkort ännu men skulle bli jätteförvånad om de när de får det frågade om lån att lova bilen när vi inte är hemma, det är ju rätt uppenbart att vi inte behöver den då.

Har inget minne av att jag och mina syskon frågade om lov att låna bilen när vi bodde hemma om det inte var för något där man skulle vara borta hela dagen eller flera dagar och resten av familjen inte var bortresta samtidigt.

Exakt så tänker vi också. Sonen har precis tagit körkort och han är en i familjen som använder bilen. Ingen behöver fråga om man får låna den, däremot kan man stämma av om nån annan behöver ha den. Vi föräldrar tankar den. Sonen kanske skulle få tanka den om han skulle åka nån längre resa, men annars sköter vi den biten. 
Svar på tråden Är det bara jag som blir irriterad när bonusbarnen lånar vår bil utan att fråga?