• Anonym (Inte kul)

Hur hanterar ni vuxna barn som flyttar hem utan att fråga?

Jag behöver verkligen råd och stöd. Varje sommar flyttar ett av mina bonusbarn hem till oss i flera månader utan att ens fråga om det är okej. Vi bor i ett litet hus och det finns inte ens plats för alla. Det känns som att det bara tas för givet att de kan bo här. Hon äter och dricker utan att bidra eller hjälpa till med något i huset, är högljudd och tar en massa plats. Detta gör att jag och min 14-åriga dotter, som bor här permanent, inte känner oss hemma i vårt eget hus. Huset är dessutom det som min man bodde i med sin förra familj, vilket gör situationen ännu mer komplicerad. Att komma på besök någon vecka eller så är förstås helt ok, men inte upp till tre månader...

Hur hanterar ni sådana situationer? Har ni några tips på hur man kan sätta gränser på ett respektfullt sätt?

Vet att det bästa vore att flytta till ett nytt hus där vi alla har samma "ursprungsläge" men för tillfället har vi inte hittat något som har passat oss, så vi är kvar på obestämd tid. 

• Svar på tråden Hur hanterar ni vuxna barn som flyttar hem utan att fråga?
  • Anonym (?)

KOm överrens med din sambo vad som gälller. 

• Anonym (styvförälder)

varför flyttar bonusbarnet hem till er i flera månader? 
    bor hon långt bort och pluggar så hon har ?sommarlov? ?
    eller hur kommer det sig att hon lämnar där hon bor annars så länge?
    hur bor hon annars och vad gör hon på dagarna? om hon jobbar kan hon ju inte flytta långt bort men pluggar hon? 
    om hon bor i studentboende och inte flyttat på hemifrån på ? riktigt ? är det inte konstigt om hon är hemma under sommaren?
    men annars är det konstigt om hon flyttar hem i flera månader, vad är då anledningen? 
    hur länge har du och din dotter bott i huset med din sambo? 

• cosinus

Om barnet studerar på annan ort så känns det som ett rätt vanligt upplägg. Jag räknar kallt med att mina ungar kan tänkas dyka upp några månader varje sommar så länge de inte tagit examen, har ett riktigt jobb och därmed mer begränsad semester. Men framförallt också innan de verkligen slår rot någonstans. Studenter har ju flyttat hemifrån men det är ju oftast ytterst temporära boenden. De är på en ort för att plugga. I mindre studentboenden under en begränsad tid. De flesta säger -hem- om hemorten och föräldrahemmet. 

Dottern blir hemma 2 månader i sommar, aldrig att hon skulle komma på tanken att fråga. Hon anser fortfarande att det är hennes hem och jag är absolut villig att ge henne rätt i det. Så kände jag också medans jag studerade.

• Anonym (Frida)

Säger du ingenting så är det ju underförstått att du är okej med det som sker... vilket du uppenbarligen inte är.
    Så du måste ta upp det med först och främst din partner men sen också förstås med "barnet".
    Oavsett hur jobbigt det är!

• Anonym (Em)
    Anonym (Inte kul) skrev 2025-06-18 13:50:29 följande:

Jag behöver verkligen råd och stöd. Varje sommar flyttar ett av mina bonusbarn hem till oss i flera månader utan att ens fråga om det är okej. Vi bor i ett litet hus och det finns inte ens plats för alla. Det känns som att det bara tas för givet att de kan bo här. Hon äter och dricker utan att bidra eller hjälpa till med något i huset, är högljudd och tar en massa plats. Detta gör att jag och min 14-åriga dotter, som bor här permanent, inte känner oss hemma i vårt eget hus. Huset är dessutom det som min man bodde i med sin förra familj, vilket gör situationen ännu mer komplicerad. Att komma på besök någon vecka eller så är förstås helt ok, men inte upp till tre månader...

Hur hanterar ni sådana situationer? Har ni några tips på hur man kan sätta gränser på ett respektfullt sätt?

Vet att det bästa vore att flytta till ett nytt hus där vi alla har samma "ursprungsläge" men för tillfället har vi inte hittat något som har passat oss, så vi är kvar på obestämd tid. 

Hur gammal är hon? Bor hon långt bort?
  • Anonym (Em)

Låt henne bidra med mat och hushållssysslor. Då är det kanske inte lika lockande att bo hos er.

• TvillingmammaVästgöte
    cosinus skrev 2025-06-18 14:06:32 följande:

Om barnet studerar på annan ort så känns det som ett rätt vanligt upplägg. Jag räknar kallt med att mina ungar kan tänkas dyka upp några månader varje sommar så länge de inte tagit examen, har ett riktigt jobb och därmed mer begränsad semester. Men framförallt också innan de verkligen slår rot någonstans. Studenter har ju flyttat hemifrån men det är ju oftast ytterst temporära boenden. De är på en ort för att plugga. I mindre studentboenden under en begränsad tid. De flesta säger -hem- om hemorten och föräldrahemmet. 

Dottern blir hemma 2 månader i sommar, aldrig att hon skulle komma på tanken att fråga. Hon anser fortfarande att det är hennes hem och jag är absolut villig att ge henne rätt i det. Så kände jag också medans jag studerade.

Så ser jag det också. Våra barn studerar och bor i små studentboenden långt bor från hemmet. De kommer hem och jobbar i hemstaden vissa somrar och på studieorten vissa somrar, beroende på var de får sommarjobb. Jag räknar med att de kan vilja bo hemma varje sommar tills de är klara med studierna. Skulle de då inte få jobb direkt, kanske de också mellanlandar hemma efter examen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Em) skrev 2025-06-18 14:11:12 följande:
    Hur gammal är hon? Bor hon långt bort?
    Låter hemskt att inte vara välkommen i sitt eget hem när man studerar. 
  • Anonym (Frida)

Handlar kanske inte bara om att inte vara välkommen. 
    TS kanske inte visste att den här dealen ingick?
    I så fall får ju partnern tydliggöra det att nu är det så att XX kommer att bo här varje sommar och det är okej med mig. Jag vill det. 
    Så kan TS sen fatta de beslut hon behöver fatta utifrån det.

Vi kommer nog också att kunna tillhandahålla boende över sommaren om våra barn (äldsta tog nyss studenten) flyttar iväg och vill komma hem när de har lov. Men jag vill ändå att vi pratar om det, alla är överens, vi har diskuterat förhållningsregler, eventuella kostnader etc. Det är ändå vuxna människor det handlar om så det borde gå att prata om på ett bra sätt.

• Anonym (M)
    Anonym (Inte kul) skrev 2025-06-18 13:50:29 följande:

Vet att det bästa vore att flytta till ett nytt hus där vi alla har samma "ursprungsläge" men och för tillfället har vi inte hittat något som har passat oss, så vi är kvar på obestämd tid. 

Frågar vem? Vet ni inte om att hon kommer, kommunicerar ni inte med henne under resten av året?

Vad säger din sambo när du tar upp det?
Svar på tråden Hur hanterar ni vuxna barn som flyttar hem utan att fråga?