Hur hanterar ni vuxna barn som flyttar hem utan att fråga?
Bor ni ute på landet i hus och dottern bor i lägenhet i stan. Kanske ganska mysigt för henne då att komma dit. Jag kan förstå om en pappa som bor själv, låter sin 26 åriga dotter bo gratis i flera månader under sommaren utan att bidra med städning, matlagning, matinköp etc. Om pappan har god hälsa, bra ekonomi att han då väljer att skämma bort sin dotter för att han slipper vara ensam utan får sällskap och har svårt att inse att dottern är vuxen och har möjligheter att bidra.
Här till skillnaden som han måste inse att nu har han/ pappan blivit sambo med dig och din dotter. Han borde inse att upplägget inte längre fungerar, inte för dig och din dotter åtminstone. Att ni tre nu har ett gemensamt hem där alla ska trivas.
Att han påstår att dottern kommer skapa drama och bryta kontakten är inte en anledning till att inte sätta tydliga gränser, ju mer tydliga desto mindre bråk. Hon är manipulativ och utnyttjar situationen. Hon får höra av sig när hon lugnat ner sig, gör hon inte det så undrar man hur mycket hon värdesätter relationen med sin pappa egentligen.
Fundera över hur du och din dotter vill ha det. Två veckor och där hon städar övervåningen, sitt rum och toan innan hon åker hem. Grattis mat och husrum för dom två veckorna.
Du behöver ta snacket med din nya partner. Att ska vi bo ihop så behöver vi tillsammans bestämma hur vi gör med gäster här även vuxna barn som vill hälsa på. Om han inte förstår, inte vill prata med sin dotter, förklara att hans så kallade snällhet mot dottern är på bekostnad av dig och din dotter.
Självklart säger du inget fult eller elakt om dottern, utan säg att jag förstår att det har funkat bra när du var själv men nu känner jag så här och så här...
Hon kan komma två veckor.....
Ta detta när ni har gått om tid. Va säker på vad du känner och vill, ursäkta inte dig själv, var inte arg eller upprörd utan var saklig och lugn. Förhoppningsvis hajar din sambo till, att han förstår din och dotterns syn på saken.
Stå på dig!