• Anonym (kort)

Hur går jag ner i vikt på rätt sätt?

Jag har bestämt mig för att gå ner i vikt och nu en tid ätit typ 1000-1200 kalorier om dagen och det funkar bra, både att jag går ner och att jag känner det funkar att leva så. Faktiskt tror jag att jag skulle kunna äta såhär resten av livet.

Men jag kommer antagligen inte kunna göra det för då kommer jag väga mindre än vad jag vill när jag är klar. Enligt de beräkningar som jag kan hitta. Alltså jag blir smalare än jag vill om jag i längden fortsätter med det energiintaget.

Och har nu läst att förbränningen/ämnesomsättningen kan ställa om sig på grund av för låga kalorier så det blir ju inte heller bra. Men om jag äter typ min målvikts kalorier så kommer det dröja så länge innan jag når den. Och igår åt jag med flit nästan 1400 för tänkte jag måste öka. Men då fick jag typ äta fast jag var mätt och tvinga i mig mat

Har ni några tankar hur jag bör göra, hoppas ni fattar hur jag menar med allt det här 

jag är fysiskt ganska inaktiv kanske jag ska säga med, men försöker röra mig det jag orkar

• Svar på tråden Hur går jag ner i vikt på rätt sätt?
  • Anonym (What)

Hur mycket ska du gå ner? Vad väger du nu?

Det känns konstigt att inte köra på lågt intag på 1200 ish tills du nått din vikt för att du "kanske" skulle gå under ditt mål. Det blir svårare och svårare att gå ner desto längre ner du kommer.

• Anonym (Mina -35)

Det viktigaste när jag gick ner var att skaffa vanor som jag kan leva med resten av mitt liv och den bästa motionen var den som blev av.

• Anonym (kort)
    Anonym (What) skrev 2025-06-18 18:13:38 följande:

Hur mycket ska du gå ner? Vad väger du nu?

Det känns konstigt att inte köra på lågt intag på 1200 ish tills du nått din vikt för att du "kanske" skulle gå under ditt mål. Det blir svårare och svårare att gå ner desto längre ner du kommer.

56 och vill gå ner till 52 kanske mindre. Vet inte hur kroppen kommer se ut då. Men vill bli av med mesta av magen. 

Det är ju för att då kan det bli svårt att öka igen? För att hålla 48 kg kräver 1289 kalorier/dygn. 52 kg kräver 1337. Och jag äter redan nu mindre än så om jag inte ska tvinga i mig mat.
  • Anonym (H)
    Anonym (kort) skrev 2025-06-18 19:33:34 följande:
    56 och vill gå ner till 52 kanske mindre. Vet inte hur kroppen kommer se ut då. Men vill bli av med mesta av magen. 

Det är ju för att då kan det bli svårt att öka igen? För att hålla 48 kg kräver 1289 kalorier/dygn. 52 kg kräver 1337. Och jag äter redan nu mindre än så om jag inte ska tvinga i mig mat.
    Varför behöver du gå ner i vikt, du verkar inte vara överviktig.
  • Anonym (kort)
    Anonym (H) skrev 2025-06-18 20:52:45 följande:
    Varför behöver du gå ner i vikt, du verkar inte vara överviktig.
    Har för stor mage och dubbelhaka
  • Lynx123

Tänk på att ett så lågt kaloriintag innebär minskad muskelmassa, vilket ur hälsosynpunkt är värre än några extrakilon.

• Anonym (Träna)
    Anonym (kort) skrev 2025-06-18 21:14:27 följande:
    Har för stor mage och dubbelhaka
    Skulle tro mer att det har att göra med att du är för inaktiv. Knappast vikten i sig som gör att du har stor mage och dubbelhaka. Rör på dig mig så du får lite mer muskler. Är mer proteinrik mat. 
  • Anonym (kort)
    Lynx123 skrev 2025-06-18 21:21:31 följande:

Tänk på att ett så lågt kaloriintag innebär minskad muskelmassa, vilket ur hälsosynpunkt är värre än några extrakilon.

Hur ska jag göra då? Det är ju inte undervikt det handlar om. Det går inte att bli av med extrakilon utan att få sämre hälsa? Det låter lite motsägelsefullt faktiskt 
  • Anonym (kort)
    Anonym (Träna) skrev 2025-06-18 21:23:11 följande:
    Skulle tro mer att det har att göra med att du är för inaktiv. Knappast vikten i sig som gör att du har stor mage och dubbelhaka. Rör på dig mig så du får lite mer muskler. Är mer proteinrik mat. 
    men jag skrev ju att jag rör mig så mycket jag orkar 

jo jag har det för jag väger för mycket, har vägt 47-48 som minst utan att vara underviktig. Jag är alltså kort.
  • Anonym (M)
    Anonym (kort) skrev 2025-06-18 19:33:34 följande:

Magen får du inte bort genom att enbart ha kaloriunderksott, utan måste träna core/styrke träning för att få bort magen. 
Svar på tråden Hur går jag ner i vikt på rätt sätt?