• Anonym (Mens)

Friblödning mens

Hörde på tv i typ helgen att det blivit trendigt att friblöda, på sociala medier va många mycket upprörda, 

Friblöda innebär att man inte har något mensskydd under mensen utan man låter blodet rinna fritt. Dom som gör detta kan uppleva att dom har mindre mensvärk. Dom som är upprörda skriver att man inte ska förstöra människor möbler. 

Jag har friblött i 15 års tid och förstör inga möbler. Jag har väldigt lite mensblod och det håller sig mer innanför blygläpparna så det kommer på sin höjd en fläck som är som en tredjedel av nageln på mitt lillfinger så trosorna under en hel mensperiod. Kan inte se någon anledning till mensskydd. Hur kan detta vara så upprörande? 

• Svar på tråden Friblödning mens
  • Anonym (Marie)

Klart att du inte behöver mensskydd när du blöder så  lite.

När jag blöder som mest kan jag fylla en binda på en timme. Det tänker jag inte utsätta vare sig min eller någon annans soffa för.

• EpicF
    Anonym (Mens) skrev 2025-06-18 22:06:56 följande:
    Friblödning mens

Hörde på tv i typ helgen att det blivit trendigt att friblöda, på sociala medier va många mycket upprörda, 

Friblöda innebär att man inte har något mensskydd under mensen utan man låter blodet rinna fritt. Dom som gör detta kan uppleva att dom har mindre mensvärk. Dom som är upprörda skriver att man inte ska förstöra människor möbler. 

Jag har friblött i 15 års tid och förstör inga möbler. Jag har väldigt lite mensblod och det håller sig mer innanför blygläpparna så det kommer på sin höjd en fläck som är som en tredjedel av nageln på mitt lillfinger så trosorna under en hel mensperiod. Kan inte se någon anledning till mensskydd. Hur kan detta vara så upprörande? 

Du kan ju fundera på det när du de första dagarna blöder som en stucken gris. 
  • Anonym (Mens)
    EpicF skrev 2025-06-18 22:39:14 följande:
    Du kan ju fundera på det när du de första dagarna blöder som en stucken gris. 
    Jag blödde rikligt i tonåren och efter att jag fått barn. Men mellan 20 och 30 så blödde jag lika lite under hela mensperioden. Skulle inte uppmuntra någon som hade rikliga blödningar att göra som jag. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mens)
    EpicF skrev 2025-06-19 12:13:15 följande:
    Så varför förstår du inte då att det kan  vara upprörande?

Rätt självklart att de som har rikliga mensblödningar inte kan hålla på med friblödning. 
    Det är ju med största sannolikhet inte personer med rikliga blödningar som frivilligt går runt med blodiga byxor hela dagarna och blodar ner soffor, stolar och säten i kollektivtrafiken. Så dom som blir upprörda utgår direkt från att det är det? jag vill inte förstöra mina kläder med mensblod, men om allt kommer ut under toalettbesök och sedan håller sig innanför blygdläpparna då är det ju lugnt. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (tror)
    Anonym (Mens) skrev 2025-06-18 22:06:56 följande:
    Friblödning mens

Men tror du då att alla har som du, med så lite mens? För det är ju rätt ovanligt att det är så lite, så de är inte överförbart på de flesta andra?

Sen hur det skulle kunna påverka mensvärk känns väldigt långsökt, troligen är det nåt man bara tro för att man vill tro det. 
  • EpicF
    Anonym (tror) skrev 2025-06-19 12:52:46 följande:
    Men tror du då att alla har som du, med så lite mens? För det är ju rätt ovanligt att det är så lite, så de är inte överförbart på de flesta andra?

Sen hur det skulle kunna påverka mensvärk känns väldigt långsökt, troligen är det nåt man bara tro för att man vill tro det. 
    Det med mensvärk är nog psykologiskt eller helt enkelt pga att det, i likhet med ts, har mindre mens. 
  • Anonym (Mens)
    Anonym (tror) skrev 2025-06-19 12:52:46 följande:

Jag förespråkar inte att alla ska ägna sig åt friblödning och jag tror rätt få har så lite mens som jag. Däremot dom som friblöder har jag svårt att se att det skulle vara personer som går med blodiga kläder och blodar ner hemma hos folk. Av den orsaken förstår jag inte kritiken, för att jag inte tror den gruppen är så vanlig. Att fullt normala individer skulle medvetet gå runt med blod längs benen och förstöra soffan på jobbet och liknande 
  • Anonym (Mimmi)

Tycker att det låter äckligt, du skulle inte bli hembjuden till mig om jag visste om detta.

Svar på tråden Friblödning mens