• Anonym (Mens)

Friblödning mens

Hörde på tv i typ helgen att det blivit trendigt att friblöda, på sociala medier va många mycket upprörda, 

Friblöda innebär att man inte har något mensskydd under mensen utan man låter blodet rinna fritt. Dom som gör detta kan uppleva att dom har mindre mensvärk. Dom som är upprörda skriver att man inte ska förstöra människor möbler. 

Jag har friblött i 15 års tid och förstör inga möbler. Jag har väldigt lite mensblod och det håller sig mer innanför blygläpparna så det kommer på sin höjd en fläck som är som en tredjedel av nageln på mitt lillfinger så trosorna under en hel mensperiod. Kan inte se någon anledning till mensskydd. Hur kan detta vara så upprörande? 

• Svar på tråden Friblödning mens
  • Anonym (Mens)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-06-19 14:46:43 följande:

Tycker att det låter äckligt, du skulle inte bli hembjuden till mig om jag visste om detta.

nähä, varför inte?? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Örebro)

Hur skulle menavärken bli mindre av att blöda i trosorna jämfört med att blöda i en binda?

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mens) skrev 2025-06-19 19:40:52 följande:
    nähä, varför inte?? 
    Äe det så svårt att förstå?
  • Anonym (Mens)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-06-20 08:59:56 följande:
    Ja det Är det? det är ju lika rimligt som att man inte bjuder hem någon allmänt med mens 
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-06-20 08:59:56 följande:
    Jag förstår inte heller. Vad gör det dig om din gäst eventuellt har en pytteliten fläck i trosorna? 
  • Aliona

Intressant, jag visste inte att det var en grej eller fanns en term för det, trots stt jag har praktiserat det ett par år nu. Jag har alltid haft sparsam mens och efter att jag födde barn blev det ännu mindre. Att ha tampong skaver och bindor knölar ihop sig och är bara allmänt oskönt. Numera har jag bara flöde en halv dag, och då har jag menstrosa, resten går jag utan. Det rinner bara ut när jag är på toa. Är det ibland mer blod på gång så känner jag det och går på toaletten. Visst, ibland blir det en liten fläck i trosorna och då byter jag, men det blir aldrig så mycket att det går genom kläder. 

Jag tror att reaktionerna mot friblödning handlat om missförstånd. Kanske tänker man att det handlar om att låta kläderna vara genomblodiga hela dagen eller att man lämnar fläckar på bussäten och soffor. Det är ju inte vad friblödning är, utan snarare ett kontrollerat blödande, att låta blodet komma i toaletten eller duschen istället för i mensskydd. 

• Anonym (Louise)
    Aliona skrev 2025-06-20 10:35:42 följande:

Intressant, jag visste inte att det var en grej eller fanns en term för det, trots stt jag har praktiserat det ett par år nu. Jag har alltid haft sparsam mens och efter att jag födde barn blev det ännu mindre. Att ha tampong skaver och bindor knölar ihop sig och är bara allmänt oskönt. Numera har jag bara flöde en halv dag, och då har jag menstrosa, resten går jag utan. Det rinner bara ut när jag är på toa. Är det ibland mer blod på gång så känner jag det och går på toaletten. Visst, ibland blir det en liten fläck i trosorna och då byter jag, men det blir aldrig så mycket att det går genom kläder. 

Jag tror att reaktionerna mot friblödning handlat om missförstånd. Kanske tänker man att det handlar om att låta kläderna vara genomblodiga hela dagen eller att man lämnar fläckar på bussäten och soffor. Det är ju inte vad friblödning är, utan snarare ett kontrollerat blödande, att låta blodet komma i toaletten eller duschen istället för i mensskydd. 

Ja och det funkar ju bara för de som har väldigt lite mens. Dvs långt ifrån alla. 
  • Anonym (Nåja)

Ok om man blöder lite, men jag har bara hört uttrycket av unga tjejer som faktiskt tror att kvinnor förr i tiden gick utan mensskydd och faktiskt blodade ner kläder och möbler och vill använda det som försvar för att själva slippa mensskydd och gå blodiga för att "det är naturligt och så var det förr.". Jag har haft flera grupper på min arbetsplats (levande museum utomlands) som hört det på tiktokers och bestämt hävdat att det är så eftersom det i"nte finns några bevis"att de hade mensskydd, eller ens underkläder. Jag har fått förklara om och om igen att underkläder inklusive mensskydd slits mer än finkläder och slutade som trasor och till slut eldade eller slängdes i skräphögar o dyl.

Men som sagt, skippa skydd om du inte behöver några. Det lägger jag mig inte i. Kalla det friblöda om du vill. Jag skulle snarare kalla det avundsvärd tur. 

• Anonym (Mens)
    Anonym (Louise) skrev 2025-06-20 16:34:52 följande:
    Ja och det funkar ju bara för de som har väldigt lite mens. Dvs långt ifrån alla. 
    Ja alltså det här är ju ingen uppmaning till folk att man ska friblöda. Jag tycker mer att det är roligt att andra blir så upprörda över själva företeelsen 
Svar på tråden Friblödning mens