Inlägg från: UngGubbeinorr |Visa alla inlägg
  • UngGubbeinorr

Var finns de bra männen?

Jadu TS som är grymt besviken. Det här blir långt, ta tid på dig.. Läst tråden, men midsommarhelgen kom emellan till ett bra svar. Men kom ihåg, "it takes two to tango".. Har funderat mycket kring detta. Var singel ett tag för ca tio år sedan, efter ett över 20-årigt förhållande, då onlinedejting ännu var rätt nytt. Mötte mitt ex på tok för snabbt, hade inte funnit mig själv. Men blev "köpt" av sex. Ja, jag är en man. Kärleken är en form av tillfällig sinnesförvirring. Ack ja, men det är ju det man vill, känna "det där" för någon annan igen.

Du lever livet 2.0, liksom jag gör med utflugna vuxna barn. Det handlar ju inte längre om att bilda familj med barn vovve, Volvo villa och alla tunga ansvar. Snarare två vuxna självständiga personer som råkar trivas i varandras sällskap, som kanske upptäcker efter många år att de fortfarande gör det, trivs. 

Läste en rubrik: 

From Fear to Intimacy. A Shrink?s Take on Dating. Pro tip: It's supposed to be fun! 

Jag som man skulle kunna ställa samma fråga som dig: Var finns de bra kvinnorna? Så många tillfälliga "flings" som sedan inte lett någonstans, ibland har hon dragit, ibland jag. Jag har fått hjärtat krossat och jag har krossat några. Det skär i mig även efter nåt år.

Någon i tråden nämde att de bra är upptagna. Men det är fel, kan ju lika gärna vara så att den bra mannen dumpat en "dålig" kvinna å vs. Men ofta är det nog så att paret kanske växt ifrån varandra efter ett långt förhållande. Särskilt småbarnsåren är en verklig prövning. Du liksom jag är förbi det, ett avslutat kapitel i våra liv. Du är fri, att rå om dig själv, likt hur en bra karl reder sig själv. Å du, var inte en karl! Men för båda saknas sex och intimitet i en bredare bemärkelse. 

Jag upplever en skillnad från min singelperiod för tio år sedan och idag. Saker har hänt i samhället, allt från "me too" till att så många fler använder onlindejting. 

Några sanningar jag lärt mig att fundera över i dagens utbud på dejtingappar: 

Ingen ger upp sin frihet så länge de tror sig kunna få någon bättre. Detta har konsekvenser genom upplevt "utbud".

Kvinnor blir kär uppifrån och ned, män nedifrån och upp. Med tanke på var jag kom ifrån, ett mycket torftigt förhållande, så blev jag "köpt" av sex. Såå, lättköpt är jag inte inte idag, men utan sex, inget förhållande.

Den man som kan ge sin kvinna orgasm, vill sällan lämna henne (mycket obekvämt för många kvinnor). 

Kvinnan är grindvakten till sex, allt annat är våldtäkt. Men mannen är grindvakt till förhållande. 

Jag ser idag hur alla kvinnors dejtande är definierat av rädslan att välja fel, en rädsla. Höga murar som är omgärdade av både vallgrav, taggtråd o minfält, ogenomträngligt. Inget romantiskt kan uppstå ur en position av rädsla. Kan ju se till mig själv, hur jag reagerar när jag möts av misstänksamhet, jag går därifrån. Finns inget som folk växer så mycket av som just förtroende och tillit, men motsatsen är sånt som får förhållanden att spricka. Någon i tråden nämde också vad hon ska bidra med i ett förhållande, det här är viktigt. 

Jag surrade med en 20 år yngre kvinna på jobbet, hon gav upp ett fast å mycket välbetalt jobb, för studier, drömde om att resa och bli analytiker inom FN, vegetarian å mycket PK med riktigt höga ambitioner. Jag frågade om hennes drömmar. Hon ville ha en rik man, hon skulle kunna fortsätta studera (typ i all evighet), kunna resa världen runt osv.. Men när jag frågade henne: Vad ska du bidra med i förhållandet då, din kropp? Då blev hon jävligt tyst, riktigt syntes på henne hur en krona trillade ned. För korkad var hon inte, hade bara inte tänkt den tanken. 

Jag kan se att jag borde vara ett bra kap. Inkomst låångt över genomsnitt, kan hoppa av ekorrhjulet rätt långt före alla andra, byggt mitt hus helt själv utan hantverkare, med strandskyddsdispens, en "handyman" utöver det vanliga. Har precis allt utom mer kvinnligt sällskap. Slår jag ihop mina tillgångar å skulder är jag mångmiljonär, bor för en spottstyver. Kroppsligen ser jag ut som Ulf i ICA-reklamen. Inga sjukdomar, mitt medicinskåp innehåller bara plåster, alsolsprit och en sax. Men jag kammar alltså noll i dag, noll! Var fan finns alla bra kvinnor?

• UngGubbeinorr
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-06-22 17:16:59 följande:
    Äh, du är nog inte snygg nog.
    Skulle inte tro det, mitt "fel" är var jag bor, långt i norr där bättre bemedlade betalar flera miljoner för en kåk att nyttja några veckor om året. Kommer gratis i mitt fall då jag mycket väl kan tänka mig en plats söderut och även om jag måste jobba två år till, med inkomst över 750.000 så är jag ledig sådär 30 veckor om året. Tyvärr så tror väl de festa att jag ljuger, folk söderut fattar inte hur stora skillnaderna är i arbetskraftsbristens norr och arbetslöshetens söder.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-06-23 13:39:32 följande:
    Vilken ålder innebär att jobba två år till?

Jag, personligen, skulle inte se det som en fördel att ha en partner som kan vara ledig 30 veckor per år kan jag ju definitivt säga.
    Kan sluta när jag blir 60. 

Tror du skulle det om ni bor långt ifrån varann. Han skulle kunna veckopendla till sitt jobb. Tänk på alla som har jobb långt hemifrån, riksdagspolitiker, eu-byråkrater, folk som jobbar på båtar, en del byggjobbare, rese-säljare/montörer. Listan kan göras lång. Finns många som lever i ett långdistansförhållande, även om det inte startade som ett sådant. Du skulle troligen inte lämna din älskade om denne får ett välbetalt jobbprojekt där denne är borta varannan vecka under två års tid, men hemma varannan vecka, plus semestern.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Akademikerkvinna) skrev 2025-06-23 14:07:30 följande:

Du saknar självinsikt och till råga på allt självgod så det ryker om det. Jävligt avtändande. Förstår att du inte hittar någon "bra" kvinna.
    Blev nog bara lite obekvämt för dig, så du tog till personangrepp. 

Jag skrev sista stycket mycket för att förekomma alla incels som tror att allt hänger på utseende och pengar. Onlinedejtingen har ihop med TV å soc. medier lett till en ohälsosam situation som på sikt kommer att leda till rätt svåra samhällsproblem. Dagens unga kommer inte att kunna räkna med att gå i pension efter ett långt yrkesliv, hälften av dem kommer att dö innan de når den allt högre pensionsåldern.
  • UngGubbeinorr
    Core skrev 2025-06-22 12:42:29 följande:

Sen reflekterar ni inte över unga män, trots att samma utseendehets syns bland unga killar är det fortfarande bara det feminina perspektivet man ser utifrån, när de här killarna tycker att man måste trycka i sig testosteron för att duga är det deras eget fel, men när en kvinna opererar sig finns inte det egna ansvaret. 

Ja, något är i grunden sjukt i vårt samhälle idag, som kommer att få rätt svåra konsekvenser på sikt. Extrapolera demografin 20-30 år till, så inser man att dagens unga inte kommer att kunna se fram emot pension efter ett långt yrkesliv. De kommer att dö innan de når en allt ökande pensionsålder. 

Testosteronet.. kroppen känner av när nivån ökar (pillren) och stänger då av den egna produktionen i pungen, vilket då har som konsekvens att även spermieproduktionen avstannar. Kanske inte vad de räknade med.. under ett långt sådant missbruk så blir de sterila.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-06-23 19:19:21 följande:
    Du har rätt i att jag inte skulle lämna min älskade för detta, skillnaden är dock att vi redan är i en långvarig relation.
    Han har ett sk "bra" jobb och tjänar bra, så den risken känns ändå som oerhört minimal.
    Vi är särbos, är mest tillsammans på helger och snart... på semestern. Det ser jag fram emot.

Till saken hör att vi bor en kvart med bil från varandra, hade det varit andra sidan landet så hade jag sannolikt inte inlett en relation med honom.
    Ja du ser. Jag skulle kunna vara hos henne varannan vecka må-sö. Det är mer än bara två dar i veckan. Skulle hon dessutom ha ett jobb med mer sammanhängande ledighet än bara lö-dö.. eller kunna göra en del av jobbet på distans. Då behöver inte vårt land kännas så hemskt långt, särskilt om det går att se ett slut på distansen.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-06-23 20:06:12 följande:
    Nej, jag ser ingenting.

Hur roligt vore det att gå upp och jobba hela veckan medans du var ledig tror du?

Och vi ses inte bara två dagar, vi är tillsammans varje fredag till måndag och ibland någon dag i veckan.

Jag skulle inte gå in i en distansrelation, även om du försöker övertyga mig om det.
    Jag försöker inte övertyga. Var och en blir lycklig på sin fason. 

Men jag ser en avundsjuka, då du skulle behöva jobba medan jag är ledig. Så såg de flesta förhållanden ut gammalt tillbaks med hemmafruar och hårt arbetande män. Har en kollega i den situationen, hon har aldrig i hela sitt snart 60-åriga liv haft ett riktigt jobb, kommer att bli en fattigpensionär, hennes man kommer att behöva jobba jävligt länge för att de ska få en dräglig ålderdom. Å gudars så synd om henne om de skiljer sig.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Man) skrev 2025-06-24 07:43:02 följande:

Jag kan vända på frågan och säga var finns det bra kvinnor, dejting appar har jag också testat men jag upplever att även de som säger att de söker seriöst inte egentligen gör det, och jag blir ju ghostat så jag kommer inte vidare, jag är 37 år och söker någon yngre för att jag vill skaffa barn, är det för att kvinnor som söker oseriöst inte vågar säga det?

Problemet är att kvinnor får match på var tredje högersvep. Ni ordväxlar lite, men plötsigt får hon roligare meddelande från någon annan som hon överlag bedömer som bättre. Poof så är du borta, oftast ghostad. Killar med flera tjejer efter sig beter sig precis lika, av samma orsak och tjejerna klagar. 

Men sen om det leder till dejt.. Ja, det finns gott om kvinnor som tar det "casual", provkör dig ett tag, får sig en egoboost. Men de har åtminstone gett dig en chans, lärt känna dig och går vidare. Kanske på grund av sjukan "Newness" som apparna eldar på. Ingen nöjer sig så länge det finns en tro om nåt bättre. Men i deras fall finns rätt många skvallrande PK-prussiluskor som kan förstöra en kvinnas hela sociala liv. Så de vågar inte. 

Hade en dejt för fem år sen, som var ärlig. Möttes hemma hos henne, för att sedan dra ut på stan å lyssna på ett band på en krog. Hon var egentligen way over my league. Det hettade till rejält, blev närmast hångel i portuppgångar på väg hem till henne. Jag följde bara med henne och hade ordnat skjuts så att jag kom mig hem. Dan efter bjöd jag på middag och hon skulle skjutsa mig så att jag kunde hämta min bil som stod kvar hos henne. Hon ringde och frågade när hon kunde komma. Du kan komma när du vill, ska bara i duschen så du får nåt rent på dig sa jag. Hon dök upp och det blev hett sex både före och efter mat. Träffades några gånger till, men bara sex, hon sov aldrig över (det är ett bra tecken). En av gångerna sa hon: Jag gillar sex, du får dejta hur mycket du vill, men jag tar er män en i taget. Sista dejten talade vi en del om livet å framtid och vi kunde enas om att våra kartor inte var kompatibla. Skildes som vänner, men behöll lite sporadisk kontakt, talade en hel del om dejting. Hon berättade om sina äventyr, i flera fall i andra änden av landet. Vilka egoboostar det var, vilket självförtroende hon fick. Men det var tvunget att ske på lång distans av sociala orsaker bland andra kvinnor, ja vuxenmobbing med utfrysning. Slutade med att hon lämade sina tonåriga barn till sitt ex och flyttade till annan stad, där hon kilar stadigt med en man i lite smått kända musikerkretsar. Hon lever sin dröm och följde sin karta å kompass.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Hubert) skrev 2025-06-24 10:41:30 följande:
    Alla män vill ha sex. Det är såklart inte den enda orsaken att man söker sig till kvinnor, men en av dom stora.

Ska du vänta på en man som inte vill ha sex tänker du?
    Träffsäkert. 
    Finns två alternativ i det fallet, antingen är han impotent å kan inte, eller så vill han ha sex med någon annan.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (hej) skrev 2025-06-24 08:21:37 följande:
    Jobbar du på en oljeplattform? Låter så.
    Nädå, åt ett svenskt gruvföretag. Ledig varannan vecka, men gör 70 timmar på arbetsveckan. Så tar jag ledigt en vecka, så blir jag fri 21 dar. 

De på oljeplattformarna tjänar mycket mer än mig, men är dygnet runt till havs rätt långa tider. Folk på båtar tex finlandsfärjor har också mycket sammanhängande ledighet, de jobbar ofta 11 dar och är sedan ledig 11 dar. Tror samma gäller sjöräddningen.
  • UngGubbeinorr
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 00:18:14 följande:
    Vilket resonemang då? Att man hellre är ensam än att kompromissa och nöja sig med en person som inte motsvarar det man vill ha i en partner? För mig är det en självklarhet och jag skulle heller inte vilja vara partnern som en kvinna "nöjde sig med" i brist på att hon hittade vad hon egentligen ville ha.
    Finns ett problem med det resonemanget ihop med media, film, TV och soc.medier, som lätt skruvar upp "det man vill ha". 

Finns ca fem miljoner av manligt kön i Sverige. 
    Han ska vara singel, 50% bort.
    Han ska vara i rätt ålder, 85% bort. 
    Han ska bo i rätt region, 80% bort (kanske 97%).
    Han ska vara lång längd, men inte för lång, 70% bort. 
    Han ska ha ordnad ekonomi över.. 70% bort. 
    Han får inte ha fel etnicitet, 20-50% bort (ber på region). 
    Han ska ha någesånär rätt bmi, 50% bort. 

Sådär kan vi hålla på.. då har jag inte nämt utseende utöver bmi och längd. Lägg därtill hans vältalighet, charm, personlighet, intressen, alkoholvanor, matvanor osv.. Du ser, räkna lite.. fram med miniräknaren. Du hamnar mycket snabbt ned till noll, eller kanske några få beroende på region. Sedan funderar du på vad andra tycker.. å kanske inser att sådär 100.000 andra suktar efter samma. Blir lätt att du får leva ensam i resten av ditt liv. Liket hittas när grannarna känner en hemsk lukt i trapphuset.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Bra man?) skrev 2025-07-07 12:04:36 följande:

Att bilda relationer idag är mycket svårare än hur det en gång var med tanke på att all konkurrens finns bara några musklick bort. Du ska helst matcha i fråga om värderingar, utseende, framtidsvisioner och intressen men inte så mycket att det blir ointressant eller känns som att en dejtar sig själv.

Ja, det engelska nyordet "newness" har blivit en sjuka. Få slutar dejta så länge de tror sig hitta någon bättre. Är nog många som ångrar sig när de bränt sina broar hos någon som de egentligen funkade bra ihop med. 

Framtidsvisioner och matchande syn på ordning är viktigt. Slarvern som är van att rodda i lite kaos ihop med pedanten som blir neurotisk när saker skiter sig, blir inge bra. Men olika intressen kan faktiskt vara en bra sak, beroende på om behovet av egentid också matchar.
Svar på tråden Var finns de bra männen?