UngGubbeinorr skrev 2025-07-04 01:14:57 följande:
Finns ett problem med det resonemanget ihop med media, film, TV och soc.medier, som lätt skruvar upp "det man vill ha".
Finns ca fem miljoner av manligt kön i Sverige.
Han ska vara singel, 50% bort.
Han ska vara i rätt ålder, 85% bort.
Han ska bo i rätt region, 80% bort (kanske 97%).
Han ska vara lång längd, men inte för lång, 70% bort.
Han ska ha ordnad ekonomi över.. 70% bort.
Han får inte ha fel etnicitet, 20-50% bort (ber på region).
Han ska ha någesånär rätt bmi, 50% bort.
Sådär kan vi hålla på.. då har jag inte nämt utseende utöver bmi och längd. Lägg därtill hans vältalighet, charm, personlighet, intressen, alkoholvanor, matvanor osv.. Du ser, räkna lite.. fram med miniräknaren. Du hamnar mycket snabbt ned till noll, eller kanske några få beroende på region. Sedan funderar du på vad andra tycker.. å kanske inser att sådär 100.000 andra suktar efter samma. Blir lätt att du får leva ensam i resten av ditt liv. Liket hittas när grannarna känner en hemsk lukt i trapphuset.
Tja och det finns många problem med ditt resonemang. Förutom att du har tagit siffrorna rakt ut i luften så har du en bit kvar när det gäller förståelse för statistik och urval. Du förutsätter att de 85% som du tycker ska bort pga ålder ALLA är bland de som är singlar och sedan att ALLA 80% som ska bort pga fel region finns i den kvarvarande tillgängliga gruppen:
Sedan sov du nog på matten. Så länge du inte drar bort 100% från någonting kommer du inte ner på noll. Även med din hittepåstatistik här uppe så är det 2700 kvar efter man har gått igenom din lista.
100.000 suktar efter samma...apropå siffror tagna ur luften. Oavsett vilket så får du fortfarande förklara problemet med resonemanget. Jag konstaterade att både jag och uppenbarligen MINST en person till hellre är ensamma än att kompromissa med för oss viktiga egenskaper. Då spelar ovanstående ingen roll. Tja, då får vi helt enkelt vara ensamma ju 🤷🏻?♂️
"Liket hittas när grannar känner en hemsk lukt i trapphuset"??? Vill du förklara vad det har med saken att göra? Dvs vad det har att göra med att det finns människor som hellre är ensamma än lever med fel person.
Vad detta kokar ner till är att DU tycker det är ett problem för dig om alltför många resonerar så eftersom det även minskar dina options då.