• Anonym (B)

Sämsta/lägsta löneförhöjningen

Jag får alltid höra på jobbet av alla kollegor hur bra jag är, hur fint jag gör. Boende gillar mig. Gillar inte att skryta men skulle faktist inte kunna komma på en anledning till att facket och min arbetsgivare ville ge mig lägsta beloppet som kommunal hade, runt 600 kr. 

En anledning jag kan komma på är att jag inte gick på medarbetarsamtalet och jag får skylla mig själv. Chefen bad oss boka in och jag gjorde aldrig det. Men borde inte kommunal eller chefen gå ut med att går man inte på samtalet får man lägst???
    känner mig så jäkla besviken, mest på facket som bara accepterar det  inte en extra krona skulle jag ha  

nej jag kan såklart inte veta än vad det beror på. Men har svårt att tro att det beror på mina prestationer då jag alltid får höra hur nöjda alla är och hur fint det är när jag jobbat. Städar och gör extra fint, bakar till mötena osv. 

• Svar på tråden Sämsta/lägsta löneförhöjningen
  • Anonym (C)

Det är chefen som sätter lön, inte dina kollegor eller boende

• Anonym (B)
    Anonym (C) skrev 2025-06-21 09:49:36 följande:

Det är chefen som sätter lön, inte dina kollegor eller boende

Allt kan knappast baseras på samtalen utan vad man gör på arbetet. facket förhandlar min lön med, inte bara chefen. 

tidigare år har jag alltid fått lite mer. 

• Anonym (C)
    Anonym (B) skrev 2025-06-21 09:55:34 följande:

Allt kan knappast baseras på samtalen utan vad man gör på arbetet. facket förhandlar min lön med, inte bara chefen. 

tidigare år har jag alltid fått lite mer. 

Vet chefen vad du gör på arbetet?
  • Anonym (B)
    Anonym (C) skrev 2025-06-21 09:58:41 följande:
    Vet chefen vad du gör på arbetet?
    Vi har en typ av mellanchef på jobbet som alltid höjer upp mig och talar om hur bra jag är. Men nej det är ju inte säkert. Måste gå på samtalen framöver. 
  • Anonym (C)
    Anonym (B) skrev 2025-06-21 10:11:52 följande:
    Vi har en typ av mellanchef på jobbet som alltid höjer upp mig och talar om hur bra jag är. Men nej det är ju inte säkert. Måste gå på samtalen framöver. 
    Även om kollegor och boenden tycker du gör ett bra jobb är fet inte samma sak som att chefen gör det.  En chef kan tycka annat är viktigare än vad kollegor tycker. 
  • Jemp

Samtalen är ju till för att du dels ska få svar kring detta, och också sätta mål för din utveckling som kan vara lönegrundande.
    Sen kan det ju även handla om andra aspekter, tex om du redan ligger högt i lön? 

Frågade du inte i samband med att du fick veta nya lönen?

• Jemp
    Jemp skrev 2025-06-21 10:49:36 följande:

Samtalen är ju till för att du dels ska få svar kring detta, och också sätta mål för din utveckling som kan vara lönegrundande.
    Sen kan det ju även handla om andra aspekter, tex om du redan ligger högt i lön? 

Och för att säkerställa samma bild av uppgifter och prestation såklart. 
  • Anonym (Chefen)

Meningen med samtalet är att stämma av hur chefen uppfattar det du gjort under perioden vs. vad du själv tycker. Ni ska förhoppningsvis kunna enas om hur din prestation har varit, och spika vad du ska göra eller uppnå för att kunna få bättre bedömning/högre lön efter nästa år.

Om du inte ens orkar bry dig om det säger du ju att utvärdering och lön inte är viktigt för dig och då kanske chefen ser det som att okej, då kan jag sätta minimum, för du bryr dig ändå inte.

Jag hade tolkat ett uteblivande från det viktiga mötet som att personen antingen  aktivt söker nytt jobb och ändå inte tänker vara kvar eller har problem och kommer att balla ur inom det närmaste.

• Anonym (B)
    Jemp skrev 2025-06-21 10:49:36 följande:

Ja det kan vara så. För nåt år sen fick jag mkt högre än andra 2000 kr. Lönen såg jag på nya specifikationen 
  • Anonym (Facklig)

Exakt hur är er lönerevisionsprocess utformad? Det finns mängder av varianter. Det är vanligt att det fungerar på följande sätt:

1. Medarbetare och chef har samtal inklusive individuell förhandling.
    2. Fackförbundet, i detta fall kommunal, kontrollerar att arbetsgivaren uppfyller avtalet. Dvs ingen har fått under minimi och kollektivet har fått rätt procentuell ökning.

Har du då inte haft samtal med chef kan varken du eller ditt fackförbund påverka den nya lönen.

Det finns även andra varianter på process. Vi har:
    1. Medarbetarna har samtal med chef om prestation. Dock ej om ny lön.
    2. Vi lokalt förtroendevalda begär in förhandlingsunderlag från alla medlemmar.
    3. Vi förhandlar för alla medlemmar individuellt. Ställer frågor om låga höjningar, om medlemmar som har låg lön och argumenterar utifrån de underlag vi får in. Med mera. Har medlem inte gett oss underlag har vi så klart svårt att förhandla.

Svar på tråden Sämsta/lägsta löneförhöjningen