• Anonym (B)

Sämsta/lägsta löneförhöjningen

Jag får alltid höra på jobbet av alla kollegor hur bra jag är, hur fint jag gör. Boende gillar mig. Gillar inte att skryta men skulle faktist inte kunna komma på en anledning till att facket och min arbetsgivare ville ge mig lägsta beloppet som kommunal hade, runt 600 kr. 

En anledning jag kan komma på är att jag inte gick på medarbetarsamtalet och jag får skylla mig själv. Chefen bad oss boka in och jag gjorde aldrig det. Men borde inte kommunal eller chefen gå ut med att går man inte på samtalet får man lägst???
    känner mig så jäkla besviken, mest på facket som bara accepterar det  inte en extra krona skulle jag ha  

nej jag kan såklart inte veta än vad det beror på. Men har svårt att tro att det beror på mina prestationer då jag alltid får höra hur nöjda alla är och hur fint det är när jag jobbat. Städar och gör extra fint, bakar till mötena osv. 

• Svar på tråden Sämsta/lägsta löneförhöjningen
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-06-21 09:38:50 följande:
    Sämsta/lägsta löneförhöjningen

Jag får alltid höra på jobbet av alla kollegor hur bra jag är, hur fint jag gör. Boende gillar mig. Gillar inte att skryta men skulle faktist inte kunna komma på en anledning till att facket och min arbetsgivare ville ge mig lägsta beloppet som kommunal hade, runt 600 kr. 

En anledning jag kan komma på är att jag inte gick på medarbetarsamtalet och jag får skylla mig själv. Chefen bad oss boka in och jag gjorde aldrig det. Men borde inte kommunal eller chefen gå ut med att går man inte på samtalet får man lägst???
    känner mig så jäkla besviken, mest på facket som bara accepterar det  inte en extra krona skulle jag ha  

nej jag kan såklart inte veta än vad det beror på. Men har svårt att tro att det beror på mina prestationer då jag alltid får höra hur nöjda alla är och hur fint det är när jag jobbat. Städar och gör extra fint, bakar till mötena osv. 

Medarbetarsamtal handlar om att du och din chef går igenom hur dina prestationer har varit senaste året, vad du ex behöver jobba med för att uppnå högre lön. Men det inget krav att gå på det och det påverkar inte lönen i sig. Men det är ett utmärkt tillfälle för en chef att se vad medarbetare faktiskt gör och bidrar med på arbetsplatsen. 

Troligen så anser din chef att du inte tar ansvar över olika områden eller kanske inte ser att du har gjort det. Kan också vara så att du inte har vidareutbildning, som då kan påverkar lönen negativt. 

Att städa och göra "extra fint" eller baka till möten är inget som är prestationer i jobbet och påverkar inte heller lönen. 

Prestationer i jobbet handlar om att ta ansvar över olika områden, bidra till enhetens utvecklingsarbete, bidra i utvecklingsprojekt, ansvara över handledning till kollegor och studenter/elever etc. 

Medarbetarsamtal är alltid bra att ha för att då framgång i sitt arbete och för att ens chef ska få veta hur man presterar i jobbet, och ha underlag för lönesättningen. 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-06-21 09:55:34 följande:

Allt kan knappast baseras på samtalen utan vad man gör på arbetet. facket förhandlar min lön med, inte bara chefen. 

tidigare år har jag alltid fått lite mer. 

Och om du väljer att avstå ett medarbetarsamtal, hur ska din chef få veta hur du presterar på jobbet? 

Ja, facket förhandlar din lön men chefen beslutar vad du är värd. 
  • EpicF
    Anonym (Chefen) skrev 2025-06-21 11:01:16 följande:

Meningen med samtalet är att stämma av hur chefen uppfattar det du gjort under perioden vs. vad du själv tycker. Ni ska förhoppningsvis kunna enas om hur din prestation har varit, och spika vad du ska göra eller uppnå för att kunna få bättre bedömning/högre lön efter nästa år.

Om du inte ens orkar bry dig om det säger du ju att utvärdering och lön inte är viktigt för dig och då kanske chefen ser det som att okej, då kan jag sätta minimum, för du bryr dig ändå inte.

Jag hade tolkat ett uteblivande från det viktiga mötet som att personen antingen  aktivt söker nytt jobb och ändå inte tänker vara kvar eller har problem och kommer att balla ur inom det närmaste.

Håller så med om det. 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-06-21 16:05:29 följande:
    Medarbetarsamtal handlar om att du och din chef går igenom hur dina prestationer har varit senaste året, vad du ex behöver jobba med för att uppnå högre lön. Men det inget krav att gå på det och det påverkar inte lönen i sig. Men det är ett utmärkt tillfälle för en chef att se vad medarbetare faktiskt gör och bidrar med på arbetsplatsen. 

Troligen så anser din chef att du inte tar ansvar över olika områden eller kanske inte ser att du har gjort det. Kan också vara så att du inte har vidareutbildning, som då kan påverkar lönen negativt. 

Att städa och göra "extra fint" eller baka till möten är inget som är prestationer i jobbet och påverkar inte heller lönen. 

Prestationer i jobbet handlar om att ta ansvar över olika områden, bidra till enhetens utvecklingsarbete, bidra i utvecklingsprojekt, ansvara över handledning till kollegor och studenter/elever etc. 

Medarbetarsamtal är alltid bra att ha för att då framgång i sitt arbete och för att ens chef ska få veta hur man presterar i jobbet, och ha underlag för lönesättningen. 

Jag har vart anställd på samma ställe i 16 år, jobbar natt så jag kan inte ta på mig dessa uppdrag. Och tidigare har det aldrig ifrågasatts, har alltid fått till mig av chefen att jag är en tillgång och lyfts. Jag ifrågasätter inte chefen ,det var säkert 10 år sen hon var min chef och det fackliga ombudet känner inte mig heller, om det nu är denna person jag tror att det är. 

jag gissar att det handlar om att dom har för lite underlag, men samtidigt är inte medarbetarsamtalet ett lönesamtal och det skyndades på här innan sommaren då vi inte haft det på 1,5 år av olika anledningar. 

Men allt kan ju knappast bygga enbart på medarbetarsamtalet om det är anledningen att jag fått det lägsta. Men jag ska  be om en motivering och vilka områden jag behöver utvecklas på. 

det har inte vart nån förändring alls i mitt arbete jämfört med tidigare och min arbetsledare som är på plats berömmer mig alltid för mitt arbete med brukarna och i personalgruppen. 

• Anonym (B)

Jag ångrar att jag inte gick på samtalet, vi skulle komma med förslag och det blev aldrig av. Har förståelse för att det verkar oseriöst av mig  men känner ändå besvikelse över facket som kommit överens om att jag inte är värd en extra krona (högt troligen) pga att jag uteblev från ett samtal. Har under 16 års tid gått på både lönesamtal och medarbetarsamtal. 

är knappast helt ny för enheten. 

• Anonym (Facklig)
    Anonym (B) skrev 2025-06-22 14:28:28 följande:

Jag ångrar att jag inte gick på samtalet, vi skulle komma med förslag och det blev aldrig av. Har förståelse för att det verkar oseriöst av mig  men känner ändå besvikelse över facket som kommit överens om att jag inte är värd en extra krona (högt troligen) pga att jag uteblev från ett samtal. Har under 16 års tid gått på både lönesamtal och medarbetarsamtal. 

är knappast helt ny för enheten. 

Vilket system för lönerevision har ni? 

Är det individuell förhandling? I så fall kan ditt fackförbund inte göra något åt det om du inte meddelat dem att du inte är nöjd. Vilket då kräver att du haft samtal om lönen. I så fall - helt ditt fel. Du kan inte skylla det på de fackligt förtroendevalda.

Har ni kollektiv förhandling? Har du i så fall lämnat underlag till de fackliga som ska förhandla din lön? Om inte - helt ditt fel.

Fråga din chef om vad som är anledningen. Lönen är ett beslut av arbetsgivaren och det är arbetsgivaren som ska förklara nya lönen.
  • Anonym (B)
    Anonym (Facklig) skrev 2025-06-22 15:26:46 följande:

Är det individuell förhandling? I så fall kan ditt fackförbund inte göra något åt det om du inte meddelat dem att du inte är nöjd. Vilket då kräver att du haft samtal om lönen. I så fall - helt ditt fel. Du kan inte skylla det på de fackligt förtroendevalda.

Har ni kollektiv förhandling? Har du i så fall lämnat underlag till de fackliga som ska förhandla din lön? Om inte - helt ditt fel.

Fråga din chef om vad som är anledningen. Lönen är ett beslut av arbetsgivaren och det är arbetsgivaren som ska förklara nya lönen.
    vi har inget ombud och vet inte vem jag skulle lämna uppgifterna till. Men det är kollektiv förhandling o kommunal där 1000 var snittet och 600 som lägst, garanti för medlemmar. Ja det är väl mitt fel, men jag hade ärligt talat ingen aning om att precis allt baseras på medarbetarsamtalet och ingenting om vad jag i själva verkat presterat. 
    då kan man ju sitta och hitta på precis vad som helst under samtalen som inte stämmer med verkligen, om det jag gör på arbetsplatsen inte framkommer på något sätt. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Facklig) skrev 2025-06-22 15:26:46 följande:

Min kille är också facklig och han har suttit med och förhandlat löner, han säger att dom aldrig nånsin skulle basera lönen på vad som framkommer under medarbetarsamtale/utvecklingssamtalen  utan vad personerna presterar på arbetet Precis som det ska vara  

vi har förresten individuell lönesättning menar bag. 

• Anonym (Facklig)
    Anonym (B) skrev 2025-06-22 16:09:02 följande:

Min kille är också facklig och han har suttit med och förhandlat löner, han säger att dom aldrig nånsin skulle basera lönen på vad som framkommer under medarbetarsamtale/utvecklingssamtalen  utan vad personerna presterar på arbetet Precis som det ska vara  

Det är ju i de samtalen du ska diskutera din prestation och utveckling med chef. Där har du chansen att peka på prestation som arbetsgivaren inte har noterat.

Arbetsgivaren kan säga vad som helst vid förhandlingen och har man inte underlag som motsäger det finns inte mycket att göra. Därför är medarbetarsamtal och lönesamtal extremt viktiga att gå på så man får höra hur arbetsgivaren tänker och så man kan flagga till sitt förbund om man anser att arbetsgivaren har fel. Hur ska de som förhandlar veta något om din prestation om du inte meddelat dem något? 

Jag/vi förhandlar lönen för ungefär 3000 personer i ett annat förbund än Kommunal. Tyvärr är det bara omkring 800 av dessa som inkommer med underlag. Däremot frågar vi arbetsgivaren om alla som fått en dålig ökning och vill.höra argumenten. Är det vettiga argument och vi inte har något underlag finns det inte mycket att göra. Hela lönerevisionen tar cirka 600-800 arbetstimmar för oss och jag själv använder omkring 200 timmar. Det är mycket förarbete där vi går igenom alla lönebud och granskar statistik, historisk löneutveckling, löneläge med mera för varje individ. Oavsett om vi har underlag eller ej för en medlem.

Om det är en liten arbetsplats kan så klart de fackliga ha koll på alla. Men om jag kommer ihåg rätt skrev du att du tillhör Kommunal och dessutom inte har något ombud på din arbetsplats. Hur ska de som förhandlar kunna veta något om din prestation? Därför är dessa samtal med chefen extremt viktiga. Har du och chef samsyn på din prestation? Annars måste du flagga till ditt fackförbund.
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-06-22 16:09:02 följande:

Och vad medarbetaren har presterar i arbetet är sådant som kommer upp på medarbetarsamtal/utvecklingssamtal 
Svar på tråden Sämsta/lägsta löneförhöjningen