Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Ätstörd

Anonym (Hulda) skrev 2025-06-21 11:54:10 följande:

Själva definitionen av psykisk sjukdom är ju att det finns ett problem för patienten. Finns det inget problem så är man inte sjuk. Så din fråga biter sig själv i svansen, så att säga. Om patienten mår bra så är hen ju inte sjuk/ätstörd. 

Har man psykisk ohälsa eller tvångsbeteender med ex kontroll av mat så finns det ett problem, men de människorna ser inte eller vill inte se detta själva eftersom de upplever att de mår bra. 
  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-21 14:54:46 följande:

Jag har ingen ätstörning men jag gör visst ätstörda saker. Bestämmer antal gånger jag får äta per dag, hur många portioner per gång, hur många kalorier, ger mig pluspoäng för motion osv. Sen har jag planer för hur jag ska hantera avsteg. Har även planer för om mina avstegs-planer inte fungerar och jag tappar kontrollen och ätit för mycket så jag kommer tillrätta igen. 
    Det ÄR en typ av ätstörning. 
  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 16:19:30 följande:

Men jag kan inte få hjälp just nu oavsett om jag vill det eller inte och just nu behöver jag se till att semestern blir dräglig och genomförd. Har jag inte en säker mängd mat jag kan äta kommer jag behöva överkompensera för att ta höjd för osäkerheten. 

Vården har inte stängd vara för att det är sommar. 
    Sanningen är den att du vill inte ha hjälp eftersom du inte ser att du har en ätstörning. 
  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:01:41 följande:
    Jag vet inte om det är så noga vad man kallar beteendet, jag tycker det är mer en fråga om kontrollbehov än ätstörning men framförallt inget jag lider av så länge jag får utlopp för det. Nu när jag kom på att jag kommer bli bjuden på massor med mat och förväntas äta ute osv så jag inte kan kontrollera maten, då blir det ett problem. Framförallt i kombination med att jag inte ens kommer kunna kontrollväga mig. 

Kunde jag bara tacka nej och äta egen mat som jag fått räkna ut kalorierna på skulle allt vara bra. 
    Ja, kontrollbehov över mat ÄR en ätstörning. 
  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:08:36 följande:
    Nej men det stör. Jag ligger just nu +0,3 kg sen i torsdags och det är inte bra.
    Så vad händer då?

Imorgen kan du mycket väl ligga -0.3kg eller +-0kg.

Att pendla några gram per dag är NORMALT
  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:55:23 följande:
    Men det är en bieffekt som gör att jag fungerar. Kontrollerar jag inte maten så kontrollerar jag något annat istället, och det brukar inte fungera lika bra. Någon skrev att man upplever sig mår bra av småsvält och jag håller med. 
    Anonym (f) skrev 2025-07-26 23:06:19 följande:
    När du startar nya trådar för att få medhåll i din ätstörning. Ja. Det är inte bekvämt att se dig lida.
    Ditt enorma kontrollbehov är något du behöver hjälp med. Det varken bra eller normalt. 
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:55:23 följande:
    Jag vet att det är en normal variation, jag vet ju vad ätit och tränat dagarna innan så det är omöjligt att jag gått upp i vikt pga mat. Men det behöver inte betyda att jag är okej med det, jag får ändå dras med det tills vågen visar rätt igen.

Vatten man dricker kan göra att man går upp något gram. Även mat gör att man pendlar i gram per dag. Och det är normalt. 
  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-27 00:06:47 följande:
    Jag väger om mig, går ev på toa igen , väger igen, funderar över orsak, kontrollräknar veckosnitt osv. Slutat oftast med att jag avaktar ett par dagar för att se vad som händer. Jag borde egentligen ha legat -0,2-0,3 kg idag från torsdag sett så egentligen ligger jag +0,6 men vet mycket väl att det kan komma en dropp på -0,7 imorgon. 
    Att väga sig så mycket är inte normalt. 

Inte ens när jag aktivt och med bra hjälp gick ner i vikt för ett par år sedan (övervägde op, men klarade det på egenhand) så vägde jag mig varje dag. I början vägde jag med en gång i veckan, för att sedan glesa ut det mer och mer och sista tiden så vägde jag mig någon gång per månad. Använde också mätband, men inte fan tog mätte jag dagligen. 

Jag kunde pendla upp till 1kg per dag, speciellt under mens vilket är helt normalt. 
  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-27 13:24:31 följande:
    Jag hatar tråden. Hatar epicf fetade text. Hatar att lynx123 svarar mig som hen gör. Hatar att ingen håller med mig och får ångest av det för jag är på väg att inte hålla med mig själv.  
    Igår på kvällen efter alla inlägg tänkte jag att nä jag orkar inte, nu säger jag till någon att jag inte vågar äta. Och så sov jag på saken, vägde rätt på morgonen och tänkte att äh, det kan ju vara helt okej att inte ha koll i några veckor för "det är ju inte mitt fel" och "jag kan fixa det sen". Och jag hatar att du ser igenom det. 
    Jag har mått så bra den senaste månaden och sen valde jag att öppna den här tråden igen istället för att bara låta den fortsätta dö, och jag vet att det är för att jag är i en svacka och vill verkligen kunna slicka av jordnötssmörsskeden innan jag lägger den i disken.
    Men det är väldigt tillfredsställande varje gång jag inte gör det. Och jag vet att det enda andra kan säga är sök hjälp men jag kan inte det. Idag tänkte jag att jag skulle äta lunch utan att räkna kalorier men så räknade jag kalorierna fast jag inte ville. Så då har man ju ett problem? Eller så inbillar jag mig bara att det är ett problem? Jag kanske faktiskt kan äta mat utan att räkna kalorierna jag vet bara inte om det, och då har jag inte ett problem? Men jag vill inte prova, utifall att jag inte kan det. 

Och nu kräks jag bara ur alla tankar istället för att svälja ner dem och kommer ångra mig om två sekunder.
    Och om ett par dagar har samlat mig och jag förklarar bort allt med att jag svamlar och att det egentligen är ett kontrollbehov. 
    Vi kan alla hålla med dig, men det ändrar inte det faktum att kontrollbehov över mat är en ätstörning. 
  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-31 11:59:02 följande:

Hur berättar man till sin sambo? Och när? Jag vill inte att han ska bli orolig.

Förmodligen så vet din sambo redan. 
Svar på tråden Ätstörd