• Anonym (Hum)

Kommentarer om vikt

Anonym (Rob) skrev 2025-06-21 19:08:23 följande:

Din mamma säger till för att hon bryr sig. Det är inte hälsosamt att bära på en massa överflödigt fett.

Sammanhanget är helt grundläggande
    Bortse inte från det.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-06-21 23:15:41 följande:
    Tror inte det handlar mest om kvinnor men jag tror jargongen är lite annan mot män, mer skämtsam på ngt sätt. 

Du väljer att se det från den negativa sidan direkt och inte som att en medmänniska faktiskt bryr sig, om än på klumpiga sätt. Övervikt och fetma är orsak till mångt mkt fler sjukdomar än ngt annat. Om ngn i din närhet ökar mkt i vikt på kort tid eller går upp/ner ofta i omgångar är det inget annat än ett tecken på osunt leverne eller annat hälsorelaterat bakom.  Att göra det till en kroppshetsfråga när TS själv säger héon gått upp i vikt är inget annat än att söka konflikt med offerkoftan på. 

Inget försvarar din pappas oklumpiga sätt säga att han bryr sig på. Att du däremot väljer se konflikten istället för att förklara hur du känner när han säger så men att du uppskattar att han bryr sig är inget annat än flykt. Du avgränsar honom genom att fly så du kan fortsätta leva med övervikt och färre runt dig som kommenterar det. 
    Är man inte helt socialt handikappad inser man att hur och i vilket sammanhang man yttrar sig är av betydelse. 
  • Anonym (Hum)
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 14:50:54 följande:

Kaloribehovet går ner ju äldre man blir så man kan inte förvänta sig att kunna äta som man gjort och ändå hålla samma vikt. 

Och vad är motiverande om inte fakta om att du blivit större? Sånt kan lätt bli att man inte märker själv utan det kommer smygande och man vänjer sig.

Och du skriver att du inte vet varför du gått upp, vill du försöka ta reda på det? Hur många kalorier äter du på en vecka? Vad är din längd vikt ålder? Aktivitetsnivå?

Vilket ändå inte på något sätt ursäktar mammans beteende.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 16:35:09 följande:

Nej om hon redan visste det så gör det kanske inte så stor skillnad, eller så vaknar man upp lite mer när man inser att även andra märker det. Men kan ju vara så att man inte tänker på det, man vänjer sig liksom allt eftersom man lägger på sig.

Och skämmas måste man inte göra, har inte ens skrivit något om att skam är en bra motivator, det jag syftade på är just att man blir varse om att man lagt på sig. 

Och jag tror inte att någon förväntar sig att personen ska tappa vikt just där och då, det är väl inget att överhuvudtaget tänka på

Och det med pragmatisk och resultatsintiktad det syftade till hur jag själv löser samma problem. TS frågade ju efter hur andra skulle hantera situationen 

Ditt sätt att hantera situationen verkar då tämligen avvikande, vilket du kanske bör vara medveten om när du kommenterar  i dylika frågor.
    Hur och i vilket sammanhang är viktigt för många.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Motiverande) skrev 2025-06-24 12:41:58 följande:
    Nej, det får vara nog med att bara sköta sig själv och skita i andra nu. Vi måste börja bry oss om och se varandra, och också våga anmärka på sådant som inte är bra - sådant görs ofta av omtanke.
    Jag håller med om att man bör bry sig om andra, men ska det anmärkas får man som sagt, ta hänsyn till hur och i vilket sammanhang.
    Om omtanken är äkta vill säga.
Svar på tråden Kommentarer om vikt